Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.

LarsP

Anbefalte innlegg

fordi du kan ikke bare avskrive den som en ren exploitation film.

5369998[/snapback]

Det kan man fort gjøre om man ikke kjenner til historien bak filmen og hva Pasolini faktisk prøvde å formidle.

Det gjorde nemlig jeg da jeg så den for første gang for et par år siden.

Er forøvrig helt enig i det du skriver ovenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

maser litt fortsatt jeg.. for jeg blir fortsatt ikke helt klok på dette her..

og, før dere sier at jeg skal se den og finne ut selv, så må jeg bare si at jeg virkelig ikke vet om jeg tør .. Tror egentlig ikke at jeg har så sansen for drittspising, i grunnen...

men..

Er det liksom en "ordentlig film, med innslag av ekstreme saker", eller er det "ekstreme saker fra 'perm til perm', og så opp til enhver å analysere den til et mesterverk" ?! .. hmm..

Lenke til kommentar

Bone:

Begge deler kanskje. Akkurat det spørsmålet som gjør den så omdiskutert.

Personlig er jeg er veldig fascinert av Pasolini. For meg er han en slags radikal tvillingbror av Fellini. De siste filmene til Pasolini var bare så utrolig ekstreme, og så kom Saló på toppen av det hele. Får du konteksten inkludert så er det en veldig vond film å se bare. Han lagde den jo fordi han hatet faren sin så mye. (Faren var fascist) Pasolini ble klin gal på settet, og drept etter filmen. Antageligvis i regi av politiske motstandere. Filmen ble bannet i så og si samtlige land i verden.

Det som skiller Saló fra f.eks Schindlers Liste og Saving Private Ryan er at Saló ikke viser ting fra ofrene sin side, men motsatt. Istedet prøver det hele fra perversitetene og nihilismen til fascistene sin side. Noe som i segselv egentlig bare gjør det hele enda verre.

Med andre ord; En familiekoselig film. ;)

S,

Lenke til kommentar
Har jo lest de syv historiene i 'the Chronicles of Narnia' for noen / en del år tilbake, samt sett den koselige TV-serien som gikk på NRK for lenge, lenge siden.. Og denne filmen som skulle være så bra.. 

5369297[/snapback]

Jeg er (eller var siden jeg har sett Narnia filmen) akkurat i samme situasjon som deg.

Siden du sier at du egentlig ikke vil høre mer vil jeg bare si:

SE DEN! Se den, se den, se den!

:)

Jeg likte Narnia filmen -

Jeg gjorde det. Handlingen er meget riktig etter boka uten at den blir hemmet av dette. Narnia filmen står høyt på min liste over bokfilmatiseringer som er gnistrende gode (i motsetning til det jeg mener om LotR, nok om det)

Alt i filmen har blitt gjort mer fantastisk og episk kontra den glimrende TV-serien, mye slik jeg (nå i ettertid?) ønsker serien var. Samspillet mellom søsknene er fremhevet i forhold til serien (og boka, lenge siden jeg leste de sist, skal kjøpe dem snarest!), og de virker mer mennesklige av dette. en GodTing i min bok.

Jeg kjente tårene flere ganger gjennom filmen og det sier litt siden jeg ikke sipper av film til vanlig, men selvfølgelig mye fordi jeg vokste opp med Narnia, på TV og papir.

Lenke til kommentar

Min omtalte filmer-serie fortsetter i morgen med Pink Flamingos. Så Salò for noen dager siden og ble ikke så sjokkert som jeg forventet å bli. Er selvsagt mange grafisk ekle øyeblikk, men det var lite av volden som gikk innpå meg. Det var heller den bisarre atmosfæren og tanken på at noe sånt faktisk kunne ha foregått som vendte litt på magen min.

Så, noen som har sett Pink Flamingos og har noen synspunkter?

Lenke til kommentar

Var på Musikkverket nedi byen her i dag. Der har de visst storsalg på DVD! Alle DVD'ene som koster 99,- eller mindre er med i "3 for 99,-" kampanjen, altså tre DVD-filmer for den nette totalsum av 99 usle kroner! :)

EDIT: Nei, verken jeg eller Musikkverket har skrevet feil. En kompis av meg kjøpte seg seks filmer (ikke bare crap nei, de hadde alt mulig) for gavekortet hans på 199,-.

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...