Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Filmvitenskap representerer en humanistisk spesialisert mediefaglig fordypning. Filmvitenskap har i første rekke filmmediet som sitt studieobjekt. NTNU er alene i Norge om å tilby både bachelor- og mastergrad i filmvitenskap.

 

Så kan sikkert cun komme med subjektive oppfatninger av linjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvinges til å se filmene. Er bare opprop i den aller første forelesninga ;)

 

Filmene er en del av pensumet, så man kan med andre ord snike seg lett unna.

 

Filmvitenskap kan grovt skissert deles inn i to bolker: Den industrielle og den estetiske. Den industrielle bolken dreier seg om produksjon, økonomi, hvem, hva, hvor osv i filmhistorien. Det kan innefatte beskrivelser av hvorfor og hvordan produksjonsselskapet valgte å satse på den type film, hvorfor de ansatte den regissøren og ikke han andre osv.

 

Den estetiske bolken går ut på å forstå hvordan filmer er skrudd sammen og hvordan fortellermåter og uttrykk har forandret og utviklet seg gjennom tidene.

 

Dette var en veldig kortfattet og grov skissering.

Lenke til kommentar

Takker Njål, skal fremdeles vente litt tenker jeg, er ikke et prioritert kjøp enda, mange andre som skal handles inn også :)

 

Filmvitenskap ser nesten litt spennende ut må jeg si.. Bare synd jeg fremdeles, fire år etter videregående, er veldig lei alt som har med skole å gjøre. Siden jeg har fast jobb så ser jeg ikke på skole som aktuelt de nærmeste årene i alle fall.

 

Nuvel, skal avrunde kvelden med The Bourne Identity nå, veldig lenge siden jeg så den sist.

Lenke til kommentar
Takker Njål, skal fremdeles vente litt tenker jeg, er ikke et prioritert kjøp enda, mange andre som skal handles inn også :)

6725005[/snapback]

Sikkert smart, den har vært lavere priset både hos Play og Amazon UK enn den er nå, og blir det sikkert igjen.

I tillegg er det vel på trappene en restaurert utgave etter hvert.

Lenke til kommentar
Uwe Boll er jo genial.

 

Det er jo ingen som hadde hørt om f.eks Edward D. Wood Jr. hvis han bare hadde laget middels gode filmer.

6559870[/snapback]

 

...Derfor, siden man lager elendige filmer, og ikke middelmådige, er man genial?

6564904[/snapback]

 

Det er man ikke! De kan jo ikke noe selv for at de er "geniale". De prøver jo egentlig å være noe annet, kan man jo si.

 

Litt gammel quote men :p

Lenke til kommentar

Tearing up old wounds, eh?

 

Nå var ikke jeg en personlig bekjent av Ed Wood, men jeg tror likevel at han ville være en av de der oppe. Han ville lage suksessfulle filmer som tjente masse penger. Han forsto bare aldri at han ikke hadde noe talent i det hele tatt - annet enn sin hobby. Jeg tviler på at han noen gang tenkte som f.eks. David Lynch, som absolutt forstår at hans filmer aldri vil bli blockbustere. Han gjør det for kunstens skyld, og han elsker sin egen stil. Nå elsket jo riktignok også Wood sin stil, men nå var jo hans stil... tja, hva skal man si...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Tearing up old wounds, eh?

 

Nå var ikke jeg en personlig bekjent av Ed Wood, men jeg tror likevel at han ville være en av de der oppe. Han ville lage suksessfulle filmer som tjente masse penger. Han forsto bare aldri at han ikke hadde noe talent i det hele tatt - annet enn sin hobby. Jeg tviler på at han noen gang tenkte som f.eks. David Lynch, som absolutt forstår at hans filmer aldri vil bli blockbustere. Han gjør det for kunstens skyld, og han elsker sin egen stil. Nå elsket jo riktignok også Wood sin stil, men nå var jo hans stil... tja, hva skal man si...

6726855[/snapback]

 

Elendig :p

Lenke til kommentar
Nå var ikke jeg en personlig bekjent av Ed Wood, men jeg tror likevel at han ville være en av de der oppe. Han ville lage suksessfulle filmer som tjente masse penger. Han forsto bare aldri at han ikke hadde noe talent i det hele tatt - annet enn sin hobby. Jeg tviler på at han noen gang tenkte som f.eks. David Lynch, som absolutt forstår at hans filmer aldri vil bli blockbustere. Han gjør det for kunstens skyld, og han elsker sin egen stil. Nå elsket jo riktignok også Wood sin stil, men nå var jo hans stil... tja, hva skal man si...

 

Erm. Uenig! Ed Wood er vel heller kroneksemplet på en fyr som tilogmed ville selge kroppen til alle verdens bordeller og sjelen til alle slags religiøse kulter for å få lage film. Han løpte jo rundt å tigget restklipp og billig props fra de store produksjonene. Er det noe han skal ha så er det viljen og skapergleden til å lage film. Han var definitivt ikke i spillet for pengenes skyld. Det var sci-fi, skrekk og Orson Welles som var lidenskapen hans. :)

 

David Lynch har jo lagd en blockbuster i Dune forøvrig. Altså Star Wars/Bruckheimer-budsjett type film. Personlig synes jeg den er skalas, men den ble jo et finansiellt og enormt tap og de fleste av kritikerne slaktet den. Den bransjen ville ha nada med han å gjøre etter det. Kanskje like greit. Er jo ikke akkurat noe rom for kreativ frihet der likevel, selv om det er lettere å bli rik.

 

S,

Lenke til kommentar
Nå var ikke jeg en personlig bekjent av Ed Wood, men jeg tror likevel at han ville være en av de der oppe. Han ville lage suksessfulle filmer som tjente masse penger. Han forsto bare aldri at han ikke hadde noe talent i det hele tatt - annet enn sin hobby. Jeg tviler på at han noen gang tenkte som f.eks. David Lynch, som absolutt forstår at hans filmer aldri vil bli blockbustere. Han gjør det for kunstens skyld, og han elsker sin egen stil. Nå elsket jo riktignok også Wood sin stil, men nå var jo hans stil... tja, hva skal man si...

 

Erm. Uenig! Ed Wood er vel heller kroneksemplet på en fyr som tilogmed ville selge kroppen til alle verdens bordeller og sjelen til alle slags religiøse kulter for å få lage film. Han løpte jo rundt å tigget restklipp og billig props fra de store produksjonene. Er det noe han skal ha så er det viljen og skapergleden til å lage film. Han var definitivt ikke i spillet for pengenes skyld. Det var sci-fi, skrekk og Orson Welles som var lidenskapen hans. :)

 

David Lynch har jo lagd en blockbuster i Dune forøvrig. Altså Star Wars/Bruckheimer-budsjett type film. Personlig synes jeg den er skalas, men den ble jo et finansiellt og enormt tap og de fleste av kritikerne slaktet den. Den bransjen ville ha nada med han å gjøre etter det. Kanskje like greit. Er jo ikke akkurat noe rom for kreativ frihet der likevel, selv om det er lettere å bli rik.

 

S,

6726926[/snapback]

 

Joda, Ed Wood var jo selvsagt ekstremt ivrig. Han var sikker på at han en eller annen gang ville få sin break-through. Likevel, hva skal man med enormt engasjement når man er så elendig? ^^

 

Foregangsmannen: Jeg snakker ikke om filmen Ed Wood. Jeg snakker om den virkelige personen som faktisk eksisterte for en tid tilbake.

 

PS: Secret Window er en OK film, spør du meg. Det er dog ikke Depp som kan til at den ikke er bedre.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...