TCK Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Pc`en min avslutter programmene etter 15 sek! eg oppdaget det i dag da eg skulle instalere xp. når eg slo inn koden så avslutta masinen programmet!! Non som kan hjelpe! Svar hurtig!! Mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Feil kode eller dårlig warez-rip da muligens? :wink: Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 vi trenger litt mer informasjon fra deg. kjørte du en en clean-install av xp? har du noe os inne på maskinen fra før av? har du prøvd å installere flere ganger? osv osv en liten ting til. å avslutte et innlegg med "svar raskt" er tåpelig. selv om det står svar raskt, så gidder ikke jeg (el noen andre?) å svare deg raskere. når du har fått deg litt lengre fartstid på de forskjellige forumene, så vil du se hvorfor. Lenke til kommentar
TCK Skrevet 23. april 2002 Forfatter Del Skrevet 23. april 2002 Her er litt mer info til dere! Eg har Win Me alerede men vil oppgradere til xp! Hva er clean innstal?? Eg bruker ein brent cd, men tror ikke den stammer fra noe warez sider. Eg har prøvd å instalere xp flere ganger uten hell, den stopte mitt i innstaleringa. Så prøvde eg med ein ny cd i går og da avslutta han. Har foreste avinstalert etter at eg ikke fikk det til! Håper dette var nok info, hvis ikke så add meg på msn!! da blir det litt enklere! Mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 En gylden regel er at du aldri oppgraderer! Foreta en "clean install", som altså innebærer at du enten; 1. Fjerner ME (formaterer harddisken) eller 2. Deler harddisken i to partisjoner og innstalller XP på "partisjon 2". Uansett bør du altså ikke oppgradere over ME. Svar tilbake med hva du vil gjøre, så skal du få løsningen :smile: Lenke til kommentar
TCK Skrevet 23. april 2002 Forfatter Del Skrevet 23. april 2002 Hei! Da vil eg hvertfall dele opp hardisken da! Men hvordan deler eg opp?? Kan eg ha begge systememene da? Men må eg slette alle programmene hvis eg formAterer?? Mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
N3xUZ Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 ja! Selfølgelig må du slette alt! Lenke til kommentar
TCK Skrevet 23. april 2002 Forfatter Del Skrevet 23. april 2002 Hei igjen! Er det ingen som kan si meg hva "clean innstal" er?? Og foresten går det an å dele opp hardisken i 2?? trenger man non software til det?? Eventuelt hvordan?? fint om non kunne adde meg på msn slik at eg kan spørre dere der!! mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Clean install = En helt vanlig innstallasjon. Dvs. at du ikke oppgraderer over et tidligere OS. For å dele harddisken i to (eller flere) partisjoner, må du benytte programmet Partition Magic som koster en del hundrelapper. Det er ingen utvei hvis du ikke vil formatere harddisken og repartisjonere. PM lar deg altså dele harddisken i partisjoner uten at data *teoretisk* sett skal gå tapt. Hvis du går til anskaffelse av PM, partisjonerer og innstallerer XP, så får du det som kalles dual-boot. Du vil da få en meny i oppstarten der du kan velge mellom ME og XP. Fjerner du ME, tar du bare backup (f.eks. på cd) av de data du har behov for, formaterer harddisken og innstallerer XP. Men hvorfor vil du beholde ME? Lenke til kommentar
TCK Skrevet 23. april 2002 Forfatter Del Skrevet 23. april 2002 Hei igjen! Eg gidder ikke å kjøpe software bare for å dele opp! Går det ikke ann uten?? Men foresten. eg har enda ikke fått svar på det egentlige spørsmålet mitt! Hvorfor avslutter pc`en programmene?? Dette skjedde ikke for non dager side!!! Er det ingen som kan svare noe annet enn "warez cd" eller "dårlig cd"? mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 lurte på om du kan svare på følgende spørsmål: har du opplevd strømbrudd i d siste? har du sjekket strømmen som kommer fra veggen? bruk et vanlig voltmeter. om nåla spretter frem og tilbake som en jojo, skaff deg en ups ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...27&GrpID=6&s=pl ) andre grunner til at programmer strupes: virus. sjekk oppstarten (start-programmer-oppstart) om det ligger et eller annet programm der som starter av seg selv som du vet at du ikke har installert. det kan også skyldes at xp har skrevet over noen av driverne som me benytter seg av, og at "programmet har utført en ulovlig operasjon og vil bli avsluttet". merkelig at den tekstboxen ikke dukker opp. jeg vet ikke hvor dreven du er på registeret i windows, men jeg regner med at du ikke har rotet så mye rundt i det. start-kjør "regedit" husk på at i regedit, så får du ALDRI spørsmål om du ønsker å lagre endringene som du foretar deg. registeret lagres kontinuerlig i sanntid. om du roter til registeret, så har du ikke noe annet valg enn format c: tilbake til installeringen av win xp ved siden av me. få ut det du har lyst på av data (e-mails, savegames, dokumenter, osv osv, bilder mm). så lager du deg en boot-diskett (format a: /s) deretter så leter du opp en fil som heter fdisk.exe dette er et dos-programm, som brukes til å partisjonere hd'en. dette programmet er meny-basert, og det sletter alle data fra hd'en når du lagrer endringene som du har gjort. i tillegg så kan det være kjempelurt å kopiere over filen format.com også på disketten altså: inn i diskett-stasjonen med boot-disken, start fdisk. fdisk er et enkelt programm. får du en feilmelding, så kan det lønne seg å skrive den ned (antar at dette er din første gang med fdisk) det første du gjør er å slette alle partisjonene som ligger inne på disken. så må du opprette to (el flere) nye partisjoner. den ene må være primary dos partisjon. den andre må være extended (utvidet) dos partisjon (er ikke 100% sikker på navnet her) deretter må den ene av de to partisjonene settes aktiv. du kan se hvilken av dem det er som blir sittet opp som aktiv (default er prim dos, kan overstyres, men det er det ingen vits i å gjøre) etter at du har gått ut av fdisk, så trykker du ctrl+alt+del på ditt tastatur. når maskinen starter på nytt, så har du fremdeles boot-disketten inni driven. skriv følgende når kommand prompten dukker opp (A:) "format c: /s" la den gjøre seg ferdig, før du skriver format d: så finner du frem win me-platen din (vet ikke om det er mulig å boote fra den? går ut ifra det) installere me på c: etter at du er ferdig med å installere me, så finner du frem xp-platen (stor fordel om du har en orginal plate. du har vel en eller annen kamerat som kan hjelpe deg med det?) her er det også greit å bruke en orginal reg-key når du installerer win-xp under win xp installasjonen velger du at du har lyst til å installere xp på d: etter at install er over, vil du som nevnt før få opp en boot-meny der du kan velge om du skal starte opp xp el me. me vil stå øverst på listen. under install av xp vil denne menyen også dukke opp da regner jeg med at dine problemer skal være ordnet. husk også på at xp-install lurer på om du skal bruke ntfs el fat32. jeg vil anbefale deg fat32, fremfor ntfs, pga av at en fat32 partisjon (win me) ikke kan se en ntfs partisjon (win xp) dette er smak og behag, men det er en komplisert affere å skulle formatere tilbake til fat32 fra ntfs. lykke til Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 kim seie at du må ha to partisjoner for å ha me + xp? (personlig vil eg ikke ha noe me de os-ene selv) jeg hadde 98se + w2k inne på samme partisjon i 2-3 år uten problemer. Lenke til kommentar
TCK Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 Hei Igjen!! Går det an å ha på begge os på ein hd?? Blir ikke maskinen utrolig ustabil da?? Eventuelt hvordan? Mvh :smile: TCK :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Du kan godt ha 2 (eller flere) OS på samme harddisk, men det anbefales ikke å ha de på samme partisjon. Lenke til kommentar
TCK Skrevet 24. april 2002 Forfatter Del Skrevet 24. april 2002 ja ja. på samme partisjon da. Men går det an?? han ene sier jo at han har hatt 2 os i 2-3 år uten problem!! Lenke til kommentar
BBC Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Ja, det går an, men det er et forferdelig slit, som til slutt vil gå til ##¤#"%. 1. Du må innstallere OS i f.eks. winme og winxp 2. Du må innstallere programvare i f.eks. ME-programfiler og XP-programfiler 3. Mange programmer er hardkodet til å innstallere programmet i program files, selv om du vil ha det i ME-programfiler eller XP-programfiler. 4. Punkt 3 fører til mange problemer 5. Hvorfor gjøre det så SINNSYKT vanskelig? _________________ SI-korrekt sig: MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, GeForce 2MX, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7 [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-04-24 15:25 ] Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 svaret er bare å ha norsk 98 og eng 2k. Bare prøv, har mange kamerater som også kjøre 98+2k på samme partisjon... Dere som sier at det er ustabilt : Hvilken erfaring har dere?? Jeg har 3 år med 0 problemer. Bare sett i gang du med engelsk 2k og norsk 98 Lenke til kommentar
bertie Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 gi blaffen i hele 98 og ME, og installer Microsoft Windows 2000 SP2. Du kommer med stor sannsynlighet til å bli fornøyd. Trenger du 2 OS, så lag 2 partisjoner, da unngår du hvertfall problemer hvis det skulle være noen, og så er det mye mer lettvint ved senere reinstallasjon å ha OS'ene på egne partisjoner. Mitt tips er å ta backup partisjonere disken i 3, slik at du har f.eks. C: Win98/ME D: Win2000/XP E: musikk, dokumenter, bookmarks etc. Du trenger ikke gjøre det slik, men det er et forslag hvertfall... bertie Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Du prøver vel ikke å oppgradere med engelsk win xp på norsk millenium vel?? for det går ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå