KS Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 God kveld igjen, Jeg har Plextor PX-712A som kan brenne både DVD+R og DVD-R, hvordan kan jeg vite hva jeg brenner? Tilpasser brenner dette automatisk til hvilket format DVD-platen er på slik at jeg bare må passe på å kjøpe riktig type DVD-plate? Kan en DVD-plate både være takle + og -? - Krister Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 En dvd plate kan enten være + eller -, ikke begge deler. Brennern takler å brenne på begge "formatene" og vil kjøre dette skiftet automatisk. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Uten at jeg skal si det 100% sikkert, så har kun DVD-R/+R noe å si for hva du "putter inn" i brenneren. Det som "kommer ut" av fabrikken din er en vanlig DVD-Video/ROM/Audio. Så lenge brenneren din støtter både -R/+R så trenger du vel i grunn ikke tenke på annet enn prisen. Det er med andre ord ingen options i f.eks. Nero for å brenne DVD+R eller DVD-R. Som sagt er jeg ikke helt sikker, men det ville være for dumt om man måtte passe på om DVD-spilleren eller DVD-ROM'en også måtte ta hensyn til -R/+R... (Hvis det var dette du mente da...) Endret 14. juli 2004 av oblivian Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Normalt så brennes platen i det formatet platen er. Det betyr at om f.eks. en Stand-Alone DVD ikke støtter DVD+R, vil den ikke spille av platen. Det er mulig å endre bitsetting på enkelte brennere, og enda fler med uoffisiell firmware. Da kan du sette det til DVD-ROM (filmer) og da vil du ha større sjanse for at DVD-spillerne takler dette. DVD-R har litt bedre kompatibilitet (noen snakker om 6% andre 15-20%) enn DVD+R. Jeg bruker selv DVD+R (RitekG04) på min NEC ND-2510A med orginal firmware, og der får jeg sett filmene på DVD-spilleren i stua uten problem. Hvis dette ble litt innviklet, så beklager jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå