Gå til innhold

Hvordan vite om brenne DVD + eller - ?

KS

Anbefalte innlegg

God kveld igjen,

Jeg har Plextor PX-712A som kan brenne både DVD+R og DVD-R, hvordan kan jeg vite hva jeg brenner? Tilpasser brenner dette automatisk til hvilket format DVD-platen er på slik at jeg bare må passe på å kjøpe riktig type DVD-plate? Kan en DVD-plate både være takle + og -?

- Krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal si det 100% sikkert, så har kun DVD-R/+R noe å si for hva du "putter inn" i brenneren. Det som "kommer ut" av fabrikken din er en vanlig DVD-Video/ROM/Audio. Så lenge brenneren din støtter både -R/+R så trenger du vel i grunn ikke tenke på annet enn prisen. Det er med andre ord ingen options i f.eks. Nero for å brenne DVD+R eller DVD-R.

Som sagt er jeg ikke helt sikker, men det ville være for dumt om man måtte passe på om DVD-spilleren eller DVD-ROM'en også måtte ta hensyn til -R/+R...

(Hvis det var dette du mente da...)

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Normalt så brennes platen i det formatet platen er.

Det betyr at om f.eks. en Stand-Alone DVD ikke støtter DVD+R, vil den ikke spille av platen.

Det er mulig å endre bitsetting på enkelte brennere, og enda fler med uoffisiell firmware. Da kan du sette det til DVD-ROM (filmer) og da vil du ha større sjanse for at DVD-spillerne takler dette.

DVD-R har litt bedre kompatibilitet (noen snakker om 6% andre 15-20%) enn DVD+R.

Jeg bruker selv DVD+R (RitekG04) på min NEC ND-2510A med orginal firmware, og der får jeg sett filmene på DVD-spilleren i stua uten problem.

Hvis dette ble litt innviklet, så beklager jeg...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...