Gå til innhold

Vurderer Linux, kan noen hjelpe meg å komme igang?

Anbefalte innlegg

Heisann, har nettopp kjøpt meg et "PCPro" blad, med kom en CD med Mandrake Linux 10.0 på, jeg har allerede svidd ut 3 ISO CDer, og er snart good to go.

Jeg har bare en harddisk, Sata på 120Gb (Denne må vel partisjoneres?), resten av specs er her:

AMD 64 xp3000+

Corsair Value 512mb PC3200

Windows XP Home

Shuttle sn85g4

Så nå lurer jeg på:

1.Er Linux på noen måte raskere en WinXP?

2.Kan det kjøre alle spill?

3.Er det mange problemer som kan oppstå?

4.Jeg har liten peiling på Linux fra før, men hva er den store forskjellen?

5.Går det greit med internett/nettverks installasjon?

6.Er det noe spesielt jeg må huske på før og når jeg installerer?

7.Hvordan partisjonerer jeg harddisken, og hva må jeg huske på?

Thats it :) Takker for alle svar

MVH Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, ja, du trenger rundt 5-6 gb upartisjonert harddisk-plass.

1. Kommer an på

2. Nei (Den kan ikke kjøre noen windows spill normalt sett, men noen fungerer under wine/winex)

3. ja. Det kan det forsåvidt ogsånår man installerer windows.

4. Det er et annerledes system. Gratis, mer fleksibelt, sikrere og mer stabilt. Det er et fritt system der du kan gjøre hva du vil, egentlig. Men på grunn av fleksibiliteten og valgfriheten krever det at brukeren kan litt mer om data, og tar seg tid til å sitte seg ned å lære systemet

Husk, du har allerede brukt flere år på å lære windows, dette er et nytt system, og vil ta tid å lære å bruke fullt ut.

5. Går vanligvis greitt. ISDN og winmodem kan bli et problem.

6. Vel.. Gå på med åpent sinn, velg de mest logiske svarene, og sett deg ned og les hvis det er noe du ikke forstår.

7. Det greieste er vel via partition magic, eventuelt så har mandrake installasjonen muligheter for enkel resizing / partisjonering.

Lenke til kommentar

1. Ja, på din AMD64 vil det nok være en del raskere med 64bit os enn 32bit os, men om det er 64bit støtte i MDK10.0 vet jeg ikke.

2. Med cedega (winex4) har jeg selv klart å kjøre en del populære spill, ikke helt problemfritt da. Spillene jeg har fått til er: Steam (CS osv..), Battlefield Vietnam, GTA Vice City.

3. Man møter en del problemer i linux, men ulikt fra windows er de forklarelig og løselig, og man lærer ting underveis.

4. Terrasque forklarte dette fint.

5. Vanlig nettverk er som regel 0 problem, adsl/pppoe (hvis det er koblet direkte uten router) kan være litt vanskelig, w-lan kan også være litt vanskelig, og ellers kan vel det meste pusles i gang.

6. Ikke gi opp med en gang du møter en utfordring, og ikke glem tekstbasert linux. En linux kommandolinje beskriver jeg slik: makt til fingertuppene (hvis man har full tilgang). For hjelp er google kjekt, og finner du ikke svaret kan du spørre på forumet (men let før du spør, man blir lei av å svare på samme spørsmål om og om igjen).

7. Har du partition magic så resizer du bare partisjonene slik at det blir et åpent upartisjonert område til linux, installeren fikser partisjoner selv.

Lenke til kommentar

jeg for min del har aldri tatt backup før jeg har installert Linux. har aldri gått galt hos meg iallefall.

bortsett fra at du må sette av litt plass for Linux så tror jeg ikke du trenger å tenke på noe særlig mer.

er vel bare å sette inni platene å fyre opp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Man skifter ikke til Linux for å spille.

Jeg skifta til Linux for å spille Q3, UT og KMajhog (eller hva søren det heter; eneste programmet jeg har liggende en shortcut til på skrivebordet fordi jeg ikke husker hvordan det skrives; resten tas på ALT+F2)

Lenke til kommentar

nei, din gjøk, jeg løy ikke. jeg hadde ikke tatt backup av Imagene mine. det hadde jeg glemt, men alle mp3 sangene mine lå på en dvd. men de røyk jo uannsett. i ettertid har jeg lagt backupene på 2 forskjellige partisjoner istede for en. så nå er jeg uannsett, sikker.

uff, ikke kom her å si at jeg juger også nå. det er toppen av kransekaka synes jeg.

Lenke til kommentar

jeg banna høyt når musikken og imagene mine ble borte. hehe. jada DVJ jeg tar backup. har tatt en backup av linux partisjonene mine også. selv om det tok en hel del tid fant jeg ut. jaja, sånn er det. å jeg vet om flere som også tar backup. riktignok ikke så alt for mange jeg kjenner men.

Lenke til kommentar
Man skifter ikke til Linux for å spille.

Jeg skifta til Linux for å spille Q3, UT og KMajhog (eller hva søren det heter; eneste programmet jeg har liggende en shortcut til på skrivebordet fordi jeg ikke husker hvordan det skrives; resten tas på ALT+F2)

Hvorfor skifta du til linux for å spille de spillene når de funker fint i windows?

Lenke til kommentar
jeg for min del har aldri tatt backup før jeg har installert Linux.

Neivel, men...

jada DVJ jeg tar backup.

... kan du bestemme deg?

har aldri gått galt hos meg iallefall.

Så...

jeg banna høyt når musikken og imagene mine ble borte.

... enten lyver du, ellers gikk det galt etter du skrev første innlegget. :p

uff, ikke kom her å si at jeg juger også nå.

Men det er jo akkurat det du gjør, når du kommer her å sier to motsatte ting, to ganger til og med.

Lenke til kommentar
jeg for min del har aldri tatt backup før jeg har installert Linux.

Neivel, men...

jada DVJ jeg tar backup.

... kan du bestemme deg?

har aldri gått galt hos meg iallefall.

Så...

jeg banna høyt når musikken og imagene mine ble borte.

... enten lyver du, ellers gikk det galt etter du skrev første innlegget. :p

uff, ikke kom her å si at jeg juger også nå.

Men det er jo akkurat det du gjør, når du kommer her å sier to motsatte ting, to ganger til og med.

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...