Gå til innhold

Carl I. Hagen angriper islam


Anbefalte innlegg

ALTSÅ...muslimer tror på kristendommen de også..

hvis vi skal si hva forskjellen er i GROVE trekk, så er det at de har forskjellige profeter (muslimer TROR på jesus, og TROR på moses og abraham og de folka der), og forskjellige etiske regler...

de er litt relaterte til hverandre faktisk...

Det har jo bare vært en utvikling av den "samme" religionen...

 

Først kom jødedommen, så kom kristendommen og til slutt kom islam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ALTSÅ...muslimer tror på kristendommen de også..

hvis vi skal si hva forskjellen er i GROVE trekk, så er det at de har forskjellige profeter (muslimer TROR på jesus, og TROR på moses og abraham og de folka der), og forskjellige etiske regler...

de er litt relaterte til hverandre faktisk...

Det har jo bare vært en utvikling av den "samme" religionen...

 

Først kom jødedommen, så kom kristendommen og til slutt kom islam.

:thumbup::w00t:

 

EDIT: selfølgelig ble det gjort endringer (altså utvikling) gjennom disse årene, som førte til at religionen ble delt i tre...

Endret av Camron
Lenke til kommentar
Jan Opsal regnes som en av de fremste kristne kjennere av islam og den islamske verden. I foredraget gikk han til felts mot forenklede teorier og bilder av islam som ofte er av fryktfremkallende art, og av konflikter mellom muslimer og kristne. Bak det som ofte ensidig framstilles som religiøse konflikter er det sammensatte årsaker, framhevet han.

 

Kanskje han ikke er så fiendtlig innstilt til Islam som du er PelsJakob. Alltid flott å bruke en liten del av noe en annen person har sagt, til å fremme sitt eget syn. :roll:

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Men omg da Haltan!!! vi er i norge!!! i norge bor det nordmenn. I iran bor det iranere og i usa bor det amerikanere, Men i oslo, som er en NORSK by, bor det bare 50 % nordmenn, til og med DU må være klarsynt nok til å se at noe ikke stemmer

 

*mumle*jævla hippie*mumle* :realmad:  :hrm:

Det bor sikkert 90% Nordmenn i Oslo, men alle er ikke nødvendigvis hvite. Ta av skylappene du.

 

edit:

 

Litt rart at mange av disse rasistiske kommentarene kommer fra folk som er for globalisering, fri arbeidsflyt osv osv... eller hva?

 

Sagt på en annen måte: Ikke så mange såkalte kommunister (mye brukt her på forumet ja...) som er fremmedfiendtlige og redd for forandring. Men... alle kommunister vil jo at alle skal være like!!! Hva er galt!!??!?

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Har du leste Bibelen og Koranen?

Nei, tid er en knapp ressurs. Jeg sløser den ikke bort på å lese eventyr.

 

Toraen, Bibelen og Koranen er faktisk i store trekk ganske like bøker, med like moralske og etiske budskap. Så hvis du faktisk hadde gjort litt "research" så hadde du funnet ut at det du sier er bullshit.

Leste du hva jeg skrev?

 

Bibelen er skrevet av mennesker, og finnes i mange forskjellige versjoner. Det er ikke enighet om tolkningen av Bibelen. Koranen er derimot skrevet av Gud. Det er mennesker som har ført den i pennen, men Gud er likevel forfatteren.

Kristne kan altså tolke Bibelen slik de ønsker; det kan ikke muslimer med Koranen.

 

Bibelen inneholder også regler for alle mulige situasjoner... Ta frem hammeren og heng slaven på veggen etter er par års tid og så skal du ihvertfall ikke spise fjellgrevling

Bibelen inneholder historier som leseren selv må tolke. Liberale kristne ser på Bibelen som en samling med mer eller mindre billedlige fortellinger, og tolker dem slik de ønsker, mens mer fundamentalistiske kristne tolker dem bokstavelig. I islam er tolkning derimot ikke mulig, ettersom man blindt skal følge Guds ord.

 

Kristendom og Islam er to ganske like religioner. Kulturelle forskjeller i forskjellige deler av verden gjør de ikke mer forskjellig. Det har med kultur og ikke religion å gjøre, men det trodde jeg du visste.

Da er vi altså uenige. I islam er det ingen muligheter for noe skille mellom kultur og religion. Jeg siterte teologen Jan Opsal tidligere, og jeg gjør det gjerne igjen:

 

Islam er lydighetens vei … Den konkrete konsekvens av denne underkastelse i muslimers liv er lydighet ... Denne lydigheten gjelder på alle livets områder ... Utgangspunktet er at hele verden er skapt av Allah og derfor rettelig tilhører ham ... hans vilje må gjelde på alle livets områder ... det er ikke mulig å skille mellom en «religiøs» og en «verdslig» del av tilværelsen. Et slik skille vil være uforenlig med troen på Allah ...

Kristne kan se på religion som en privatsak; det kan ikke muslimer.

 

Den vanlige muslim tolker omtrent Koranen likt som den vanlige kristen tolker Bibelen. Fundamentalister er det nok av i begge religioner, men de representerer ikke flertallet.

Som sagt: Koranen er ikke åpen for tolkning. Den inneholder Guds ord, og Guds ord skal følges, ikke tolkes.

Lenke til kommentar
Men omg da Haltan!!! vi er i norge!!! i norge bor det nordmenn. I iran bor det iranere og i usa bor det amerikanere, Men i oslo, som er en NORSK by, bor det bare 50 % nordmenn, til og med DU må være klarsynt nok til å se at noe ikke stemmer

 

*mumle*jævla hippie*mumle* :realmad::hrm:

Jeg håper, jeg håper så inderlig at dette er trolling. SÅ INDERLIG.

 

Vi sitter i verdens beste land å bo i, med masser av ressurser, demokrati, frihet og fred, mens andre mennesker lever undertrykket i elendighet, fattigdom, politisk tvang og tortur. Hva er så forbanna galt med å hjelpe de som trenger det? Hvorfor ikke dele på godene? Det ER, tross alt, helt tilfeldig at du er født i Norge.

 

i usa bor det amerikanere

 

I USA finner du omtrent alle folkegrupperinger du kan tenke deg.

 

iran bor det iranere

 

Iran er et godt eksempel på land folk vil komme seg bort fra. Jeg regner med at det er en grunn tilo at du, Camron, ikke bor der?

 

Men i oslo, som er en NORSK by, bor det bare 50 % nordmenn

 

Er det 250.000 utlendinger i Oslo? Nytt for meg...

 

til og med DU

 

Noe galt med MEG?

 

til og med DU må være klarsynt nok til å se at noe ikke stemmer

 

Ikke stemmer? Jeg har ikke noe problem med å hjelpe mennesker, på tross av hudfarge, nasjonalitet eller hårfasong. I verden er det mennesker og dyr. Det er alt du trenger å forholde deg til.

 

jævla hippie

 

Elsker deg også.

Lenke til kommentar
Som sagt: Koranen er ikke åpen for tolkning. Den inneholder Guds ord, og Guds ord skal følges, ikke tolkes.

Det gjør også Bibelen. Akkurat like mye guds ord som Koranen... I alle fall om vi skal tro kristne folk.

 

edit:

 

Er de forskjellige sititatene tatt fra en bok PelsJakob? Det hadde vært interressant å lese de i sammenheng.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Litt rart at mange av disse rasistiske kommentarene kommer fra folk som er for globalisering, fri arbeidsflyt osv osv... eller hva?

Jepp. Men det er jo ikke til å stikke under en stein at høyrebataljonen vil "globalisere" fordi det er penger å tjene på det...

 

Sagt på en annen måte: Ikke så mange såkalte kommunister (mye brukt her på forumet ja...) som er fremmedfiendtlige og redd for forandring.

 

Jeg er ingen kommunist, men du tenker vel på "commies"? :D

 

Men... alle kommunister vil jo at alle skal være like!!! Hva er galt!!??!?

 

Hæ? Individualisme vektlegges i kommunismen, alle skal ikke VÆRE like, alle skal ha like forholder, utgangspunkt og muligheter.

 

SER JEG UT SOM EN KOMMUNIST?!?!?!?!

 

Enten så leste ikke du det han sa, eller så tror du kommunisme handler om rasisme, globalisering og fri flyt. :ermm:

Lenke til kommentar

Det siste var ironi HalTan heh... Trodde det gikk ganske klart frem :p

 

Jeg er ganske sikker på at jeg også har blitt kalt "commie" her på forumet. Burde kanskje presisert tidligere at jeg ikke er i nærheten av høyresiden i norsk politkk ;)

 

edit:

 

Det var en måte å si at mange på høyresiden her står for mye av det som de selv påstår er "kommunistisk" og "sosialistisk". Det er jo de som vil at alle skal være hvite folk med villa i Holmekollåsen og ha masse penger, ørten biler og spille golf.

 

Skal bruke flere smilefjes neste gang jeg prøver meg på ironi, men trodde det hjalp på med den unødvedige bruken av utrops- og spørsmålstegn. :)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Er det en regel som sier at man må være enig i alt en person mener for å kunne sitere vedkommende?

Nei, men det er åpenbart masse sitater tatt ut av sammenheng (grunnet mye bruk av "..." etter hver setning). Jeg ville gjerne vite kilden slik at jeg kan lese det i riktig kontekst.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Som sagt: Koranen er ikke åpen for tolkning. Den inneholder Guds ord, og Guds ord skal følges, ikke tolkes.

Det gjør også Bibelen. Akkurat like mye guds ord som Koranen... I alle fall om vi skal tro kristne folk.

Bibelen er ikke skrevet av Gud, men av forskjellige profeter. Det er ikke engang enighet om hvilke tekster som skal inkluderes i Bibelen, og den finnes i flere forskjellige versjoner. Enkelte kristne hevder at Guds ord skal følges bokstavelig, men poenget er at dette er en tolkning av Bibelen. Andre tolker Bibelen som en samling billedlige tekster. Koranen skal derimot ikke tolkes, men følges.

 

Er de forskjellige sititatene tatt fra en bok PelsJakob? Det hadde vært interressant å lese de i sammenheng.

Hvilke sitater sikter du til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...