Gå til innhold

Carl I. Hagen angriper islam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er galt med å angripe islam? Er det galt å angripe nasjonalsosialisme òg?

Hvis du argumenterer som en idiot, er det nok det ja.

Hva er forskjellen på å angripe islam og nasjonalsosialisme? Begge er totalitære ideologier, begge er antisemittiske, begge ønsker å spre sin ideologi ved bruk av våpen, begge ser på individet som et middel for et mål (enten det er rasen eller Gud), etc.

Lenke til kommentar
Hva er galt med å angripe islam? Er det galt å angripe nasjonalsosialisme òg?

Hvis du argumenterer som en idiot, er det nok det ja.

Hva er forskjellen på å angripe islam og nasjonalsosialisme? Begge er totalitære ideologier, begge er antisemittiske, begge ønsker å spre sin ideologi ved bruk av våpen, begge ser på individet som et middel for et mål (enten det er rasen eller Gud), etc.

Først av alt, hva er vitsen med å skrive et innlegg når du helt tydelig ikke leser det?

 

Så : Nei, det er IKKE galt å angripe islam. Jeg fulgte f.eks. hijab-debatten i avisene, uten at jeg sa noe negativt om de som angrep islam der. Men når man skjærer alle så grovt under en kam, og påstår at Mohammed mente at man skulle bruke barna sine som selvmordsbombere, da synes jeg du har tatt deg en jævla lang blåbærtur.

 

Skjønner du nå?

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på å angripe islam og nasjonalsosialisme? Begge er totalitære ideologier, begge er antisemittiske, begge ønsker å spre sin ideologi ved bruk av våpen, begge ser på individet som et middel for et mål (enten det er rasen eller Gud), etc.

var det der et tragisk forsøk på å sammenligne de to?

Lenke til kommentar
Først av alt, hva er vitsen med å skrive et innlegg når du helt tydelig ikke leser det?

Beklager, jeg misforsto.

 

Så : Nei, det er IKKE galt å angripe islam. [...] Men når man skjærer alle så grovt under en kam, og påstår at Mohammed mente at man skulle bruke barna sine som selvmordsbombere, da synes jeg du har tatt deg en jævla lang blåbærtur.

Verken jeg eller Hagen har vel sagt det?

 

Min kritikk av islam er ideologisk. Islam står for tro, tvang og undertrykkelse; i motsetning til vestens verdier: fornuft, frihet og menneskerettigheter. Derfor kritiserer jeg islam, mens jeg forsvarer vesten.

Lenke til kommentar
Først av alt, hva er vitsen med å skrive et innlegg når du helt tydelig ikke leser det?

Beklager, jeg misforsto.

 

Så : Nei, det er IKKE galt å angripe islam. [...] Men når man skjærer alle så grovt under en kam, og påstår at Mohammed mente at man skulle bruke barna sine som selvmordsbombere, da synes jeg du har tatt deg en jævla lang blåbærtur.

Verken jeg eller Hagen har vel sagt det?

 

Min kritikk av islam er ideologisk. Islam står for tro, tvang og undertrykkelse; i motsetning til vestens verdier: fornuft, frihet og menneskerettigheter. Derfor kritiserer jeg islam, mens jeg forsvarer vesten.

Ok, mulig jeg har mistolket det han sa fullstendig. La meg få modifisere det til at han påstår at muslimer skyver barna sine foran seg.

 

Du virker også som en oppegående person, og jeg er fullstendig mottakelig for kritikk av islam. Men da skal det være skikkelig kritikk, ikke ubegrunnet, usaklig rasefryktbasert pølsevev fra Carl Ivar. Og er du ikke enig i at han vil få problemer med å forklare at han ikke er mot muslimer generelt etter dette?

 

Han kan jo alltids hoppe på "Jeg mente huleboerne i al-Qaida", men ingen som kan lese vil kjøpe den. Jeg har personlig stor respekt for Carl I. Hagen som politiker, fordi han er dyktig. Derfor synes det enda mer merkelig når han sier noe som er så ubegrunnet som disse uttalelsene.

Lenke til kommentar
Er det ingen som kan svare på hvorfor det er galt å kritisere islam?

 

Det er ikke galt i å kritisere hverken Islam, Kristendommen eller Buddhismen, men det er galt å fremstille et så usaklig som Carl I. gjorde det. Å påstå at det står i koranen at barn oppfordres av Mohammad til å blir selvmordsbombere, er å trekke det LITT vel langt.

 

For øvrig: de "virkelige" negative faktorene i Islam (omskjæring, kvinneundertrykkelse, osv.) er kulturellt betinget, ikke religiøst. Og ikke kom trekkende med at ditt og datt står i Koranen, ditt og datt står strengt tatt i Bibelen også. De som virkelig tar Koranen/Bibelen så bokstavelig er ekstremister, heldigvis finnes det svært få av de, desverre klarer den lille fraksjonen å "sverte" resten ved å føre sin hellige krig under Islams navn. Virker nesten som om Carl I. tror muslimer flest flyr rundt med bombelter og banker opp kvinner hele dagen.

Lenke til kommentar
Jeg har personlig stor respekt for Carl I. Hagen som politiker, fordi han er dyktig. Derfor synes det enda mer merkelig når han sier noe som er så ubegrunnet som disse uttalelsene.

 

Sannsyneligvis en av norges dyktigste politikere, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg mener det samme etter dette kjempeovertråkket.

Lenke til kommentar
Ok, mulig jeg har mistolket det han sa fullstendig. La meg få modifisere det til at han påstår at muslimer skyver barna sine foran seg.

At barn blir brukt som selvmordsbombere og skjold i Israel, kan ikke skyves under teppet. Uten at jeg skal hevde at dette gjelder et flertall av muslimer, selvsagt.

 

Du virker også som en oppegående person, og jeg er fullstendig mottakelig for kritikk av islam. Men da skal det være skikkelig kritikk, ikke ubegrunnet, usaklig rasefryktbasert pølsevev fra Carl Ivar.

Hvorfor må Hagens kritikk være «rasefryktbasert»? Etter hva jeg forstår, kritiserer han religionen islam, ikke arabere. Selvsagt er det mulig at Hagen misliker islam fordi han misliker arabere, men uansett ugyldiggjør ikke det hans argumenter. Argumentene er de samme, uansett motivet bak.

 

Og er du ikke enig i at han vil få problemer med å forklare at han ikke er mot muslimer generelt etter dette?

Tja, det er jo vanskelig, for ikke å si umulig, å kritisere islam uten å samtidig kritisere muslimer. Dette gjelder alle religioner og ideologier; når man kritiserer den, kritiserer man samtidig dens tilhengere. Men det er vel ikke galt å forsøke å overbevise folk om at de tar feil?

 

Han kan jo alltids hoppe på "Jeg mente huleboerne i al-Qaida", men ingen som kan lese vil kjøpe den.

Vel, han presiserte under talen at «Jeg snakker nå om fundamentalister innenfor Islam».

Lenke til kommentar
Og ikke kom trekkende med at ditt og datt står i Koranen, ditt og datt står strengt tatt i Bibelen også. De som virkelig tar Koranen/Bibelen så bokstavelig er ekstremister, heldigvis finnes det svært få av de, desverre klarer den lille fraksjonen å "sverte" resten ved å føre sin hellige krig under Islams navn.

Man kan ikke uten videre sammenlikne Bibelen og Koranen. Bibelen er skrevet av mennesker, og finnes i mange forskjellige versjoner. Det er ikke enighet om tolkningen av Bibelen. Koranen er derimot skrevet av Gud. Det er mennesker som har ført den i pennen, men Gud er likevel forfatteren. Koranen skal ikke tolkes, den skal følges. Mens Bibelen har en etikk som folk må tolke og anvende på forskjellige situasjoner, inneholder Koranen regler for alle tenkelige situasjoner, som skal følges uten å tenke selv.

 

Problemet med islam er at den ikke tillater fornuft å koeksistere med tro, slik kristendommen gjør. I dag er vesten den mest velstående delen av verden, mens den islamske verden er på et langt lavere nivå. For tusen år siden var det omvendt. Grunnen er to viktige personer: Aquinas og Al-Ghazali. Mens førstnevnte forsøkte å forene kristendom og fornuft, sørget sistnevnte for at islam og fornuft ble uforenlige. Når tro er ens eneste metode for kunnskapservervelse, blir vold ens eneste metode for å overbevise folk.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...