kristoffer1989 Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) trenger jeg 5 megapixler eller går det bra nok med 4?? Endret 13. juli 2004 av kristoffer1989 Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 trenger ikke være i 300dpi men det må ikke være noe korning Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det beror vel både på motivet og på kvalitetskravet. Forskjellen opp til 5 er ikke så altfor stor etter min mening. Ville heller gått for et bra 4m kamera og eventuelt interpolert opp bildet før fremkalling. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) 4 megapixler er nok, uten interpolering. Interpolering gir deg ikke noe ekstra uansett. Har skrevet ut mange bilder med tre megapixler i A4/20x30 og det er helt fint. Men fire megapixler er nok det ideelle. Men husk at optikk, bildebrikke og signalbehandling spiller minst like stor rolle som oppløsning når du skal skrive ut forstørrelser. Du må ha ett kamera med -God optikk med bra lysstyrke -Stor bildebrikke med bra lysstyrke -God signalbehandling som ikke skarper bildene for mye Oppfyller kameraet disse tre kriteriene, er det strengt tatt nok med tre megapixler for den vanlige mann i gata. Jeg har skrevet ut flere 20x30 bilder med ett Ixus V3 kamera med tre megapixler... og jeg ser ikke kornene. Uansett studerer man ikke ett 20x30 bilde som henger på veggen med lupe for å se pixlene. I tillegg vil ett kamera med fem megapixler generere mer støy enn ett kamera med tre megapixler og like stor bildebrikke, så ofte går vinningen opp i spinningen. For eksempel har jeg sett ett fire megapixel bilde fra ett Pentax Optio S4i, som tilsvarer Casio EX Z40 i bildekvalitet, og der var kornene mye mer synlige. Kamera fra produsenter som Nikon, Canon og Sony oppfyller vanligvis disse kravene. Gode tips for best mulig bildekvalitet i store forstørrelser er Ixus 430, Ixus 500 eller en av Nikons nye Coolpix modeller (4200 og 5200). Ett HP/Kodak/Vivitar/Trust kamera med 5-6 megapixler til 2-2500 kroner eller noe rundt der holder ikke. Til det er bildebrikke, signalbehandling og optikk alt for dårlig. Endret 13. juli 2004 av Afseth Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Har skrevet ut 30x40 (mener det er det som er høyeste standardoppløsning hos FotoKnudsen), både med 3 og 4 Mpix, og det gikk helt fint begge deler. Det med oppløsning er rett og slett litt oppskrytt for store bilder, men det kommer selvsagt an på hvor mye detalsjer det er i bildet. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 så det burde gå bra med oolympus også eller?? den mju410 står vel opp til disse kravene den? Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Jada, blir sikkert fine 20x30 med mju410. Mange fotobutikker har bildepermer med fremkallinger av de kameraene de selger. Dette er en grei måte å se hva du syns er akseptabel kvalitet. Med 4 megapixler vil du få ca 200 dpi som de fleste vil være fornøyd med. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Mju-410 er greit nok til 20x30, og de aller aller fleste vil være storfornøyde med 20x30 prints/forstørrelser fra dette kameraet. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Jeg skrev ut et bilde som jeg hadde tatt på 1024x960 (eller noe rundt der). tilsvarer vel under 1 mpx hvis jeg ikke tar feil opp til A4 på printeren min. Resultatet ble overraskende bra selv på såpass lav mpx.. Et canon A80.. Mvh AW Endret 15. juli 2004 av awesnes Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg har skrevet ut bilder i A4 fra de 3 digi.kam'ene jeg har hatt, Olympus C-960 (1.3 megapixel), C-700 (2.1 Megapixel) og C-750 (4 megapixel), og hengt opp. Ennå har ingen klart å plukke ut de "dårligste". 4 Megapixel er derfor etter min mening mer enn nok til slike formater. Eneste grunn til høyere oppløsning er muligheten for å klippe ut utsnitt av bilder. Men optikken er selvsagt like viktig som oppløsningen. Og ikke minst motivet.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå