marcus Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Heisann!! Lurte bare på hvilken oppløsning jeg burde bruke på bildene når jeg skal fremkalle dem til vanlig størrelse 10x15cm??? Regner med at jeg kan sette ned oppløsningen en del, og fortsatt beholde den samme kvaliteten på bildene?? Vil jo spare en del tid også ettersom jeg sender med over nettet for fremkalling... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 2 megapixler (ca. 1600x1200) burde holde i massevis. Men husk at du da ikke har mye frihet til å lage utsnitt eller lage større utskrifter av uventede gullkorn. Så lenge du har minnekort, penger til stort nok minnekort eller mulighet til å tømme minnekortet til en CD (i en fotobutikk) underveis, så ta bilder konsekvent med størst oppløsning. Du vet aldri når gullkornet som skal henge på veggen kommer. Foresten, hvorfor kjøpte du ett kamera med mange megapixler når du bare skal bruke 2 av de? Lenke til kommentar
marcus Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Har bare et 2Mpix kamera nå, men vurderer å kjøpe et 4 eller 5Mpix kamera pga det du snakker om. Tenkte mest på hvis jeg da har tatt bilder med f.eks den beste oppløsnigen på et 5Mpix kamera, men bare ønsker å fremkalle en del av bildene på 10x15 papir, da er det sikkert lurt å gjøre om oppløsningen før man sender dem over nettet (ellers vil det sikkert ta mye ekstra tid) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Ok, da skjønner jeg. Hvis du skal fremkalle bildene i en fotobutikk i 10x15, så kan du gjøre om til f.eks 2 megapixel før du sender de ja. Men husk å ikke forandre oppløsningen på originalfilen... lag en kopi før du tukler med den. Foresten blir det 10x13 på bilder fra de aller fleste kompakte digitalkamera. Lenke til kommentar
marcus Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 har du noen kamera å anbefale?? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Ixus 430 eller 500 for best bildekvalitet ihvertfall :-) Nikon Coolpix 5200 er også spennende, og har også raskere autofokus. Muligens noe bedre batteritid også uten at jeg tør å påstå det helt sikkert. Bra bildekvalitet på dette kameraet også, men noe mer plaget av støy (ikke noe problem for den vanlige forbruker). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå