oblivian Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Mulig dette er dekket før, men hva er egentlig den rektangulære platen på oversiden av R9800 kortet som blir så vanvittig varm? Er det en kjøler av noe slag? Og skal den bli så utrolig varm? Endret 13. juli 2004 av oblivian Lenke til kommentar
zarion Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Skal ikke se bort ifra at det er RAM'n Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 jeg skjønner ikke helt hva det er du sikter til her. Hvis det er kjøleribba, aluminumssak med vifte på så kan det bli ganske varm ja... Kan jo også være rammen som er 8 (4 på hver side) små rektankulere "plater" lags siden av kortet (2/4 langs hver side) Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Nei, RAM'en er det ikke. Det sitter fire kvadratiske RAM-brikker på hver side av kortet. Dette er en rektangulær, tynn aluminium(?) plate ca. 5x1cm som sitter på oversiden, nederst til venstre på kortet. På kortet mitt er den sinnsykt varm. Når jeg spiller kan jeg ikke ta på den uten å brenne meg. Har forøvrig sett platen på 9700 og 9800, både Sapphire og Gainward. Lenke til kommentar
Kannern Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Vet ikke hva det er for noe men har sett det på Radeon 9700 non pro kortet i pc'en til fattern og den samme plata er på 9700 Pro kortet til bruttern... Begge kortene er built by ATi Lenke til kommentar
TJ Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Er det snakk ok en AIW (All In Wonder)-versjon? Ser kortet ditt slik ut? EDIT: Har forøvrig sett platen på 9700 og 9800, både Sapphire og Gainward. Gainward lager ikke ATi-kort Endret 13. juli 2004 av TJ Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Har en slik kobberplate på mitt Gigabyte Radeon 9700 Pro, så det er nok en heatspreader (varmefordeler på godt norsk) det er snakk om. PS: Hvorfor i all verden vil du ta på kortet når du spiller? Edit: Platen er for øvrig på baksiden av mitt kort. Endret 13. juli 2004 av Spirograf Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Har forøvrig sett platen på 9700 og 9800, både Sapphire og Gainward. Gainward lager ikke ATi-kort Ai, sorry. Jeg mente Hercules! Endret 13. juli 2004 av oblivian Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 PS: Hvorfor i all verden vil du ta på kortet når du spiller? Hehe, hvorfor ikke... Men det var ment som en kort forklaring på at det er spesielt når 3D-kortet jobber platen blir varm. Når maskinen brukes til normale kontor ting så er den bare lunka. OK, så det er en kjøler. Spørsmålet er jo hva den kjøler og om det er farlig at den blir så varm. GPU'en har jo en egen kjøleblokk, ram-brikkene har ekstra kjøleribber... Det er liksom bare den greia igjen som freser for seg selv. Lenke til kommentar
TJ Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Hvis du er usikker på hva "kjøleren" kjøler, er du da sikkert på at det er en kjøler og ikke en TV-Tuner? Sikker på at det ikke er et AIW-kort? Ser det omtrent slik ut? EDIT: Skrivefeil Endret 13. juli 2004 av TJ Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Nei, det er ikke AiW. Det er snakk om helt vanlige R9700/9800 PRO kort. Begge det gjelder i mitt tilfellet er fra Sapphire, men jeg hadde et R9700 PRO kort fra Hercules tidligere med akkurat samme platen. Den sitter på oversiden på kortet nederst til venstre, eller da nærmest skjerm-utgangen. Det er ikke AiW og ikke TV-tuner. Platen er 3mm tykk og har neppe plass til særlig med tunere... Selve GPU'en vannkjøler jeg, RAM'en (8 RAM-brikker) har ekstra kjøleribber, og da står igjen "denne platen", som da altså er sinnsykt varm. For å stille spørsmålet litt anderledes, dere andre som har samme plate på kortet, er den sinnsykt varm hos dere også, uansett type kjøling. Lenke til kommentar
w0d00 Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Denne kobberplata du mener tenker jeg... http://images.sudhian.com/review/video/ati...0xt/xtback2.jpg Jepp, den er der for å spre varmen utover, slik at varmen ikke ligger konstant på et sted på kortet ditt... Pluss at kobberplaten er flink til å ta til seg kaldere luft, fra kabinettet... Endret 13. juli 2004 av w0d00 Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Puh! Endelig fant jeg et bilde som viser ca. hvordan det ser ut: Det er hundrevis av bilder på nettet, men stortsett alle viser den andre siden av kortet... OK, så trenger jeg å bry meg om at den platen er så forbanna varm? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) tvilsomt, de har sikkert regnet med at den skal være varm, men ikke varm nok til å behov for vifte kjøling. Muligen kjøling for en brikke eller noe. Endret 13. juli 2004 av kjhanken Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Hvis du er usikker på hva "kjøleren" kjøler, er du da sikkert på at det er en kjøler og ikke en TV-Tuner? Regner med du er enig med meg i at dette ikke er en TV-tuner... Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Tipper det er transistorer og vregger under der. Vreg er det ivertfall, for vref-modden loddes på benet til en av IC´ene under den platen. Med mindre du har voltmoddet kortet, så tviler jeg på at du trenger bedre kjøling. Prøv å sett en vifte til å blåse mot platen for å se om kortet klokker bedre. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 OK, vel jeg har ikke klokket og tenker ikke å klokke det heller, så heller ingen volt-modding.. Jeg kjører vannkjølig (passiv) kun for å bli kvitt støy. Vel, da satser jeg på at det skal være så varmt jeg da... Jeg har jo uansett hatt det så lenge uten at det har blitt problemer. Det eneste nye er at jeg vannkjøler GPU'en. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 OK, vel jeg har ikke klokket og tenker ikke å klokke det heller, så heller ingen volt-modding.. Jeg kjører vannkjølig (passiv) kun for å bli kvitt støy. Vel, da satser jeg på at det skal være så varmt jeg da... Jeg har jo uansett hatt det så lenge uten at det har blitt problemer. Det eneste nye er at jeg vannkjøler GPU'en. En ting: siden det kommer sånn fra fabrikken behøver du ikke bry deg no mer om det Jeg har Crucial Radeon 9700PRO med en sånn plate. Siden jeg klokker koret og den da er litt varm har jeg bare satt på en liten kjøleribbe fra en gammel pentiummaskin og 'limt' den fast arctic silver 3. Funker glimrende Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Den der hadde jeg på mitt 9700pro og er litt større med riller på mitt 9800pro, dette er en del av strømforsyningen til kortet. Vet den kan bli sinnsykt varm, men den tåler det tydeligvis, ellers har de vel satt på større kjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå