Gå til innhold

Hva er den rektangulære platen på R9800 kortet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg skjønner ikke helt hva det er du sikter til her. Hvis det er kjøleribba, aluminumssak med vifte på så kan det bli ganske varm ja...

Kan jo også være rammen som er 8 (4 på hver side) små rektankulere "plater" lags siden av kortet (2/4 langs hver side)

Lenke til kommentar

Nei, RAM'en er det ikke. Det sitter fire kvadratiske RAM-brikker på hver side av kortet. Dette er en rektangulær, tynn aluminium(?) plate ca. 5x1cm som sitter på oversiden, nederst til venstre på kortet. På kortet mitt er den sinnsykt varm. Når jeg spiller kan jeg ikke ta på den uten å brenne meg. Har forøvrig sett platen på 9700 og 9800, både Sapphire og Gainward.

Lenke til kommentar

Er det snakk ok en AIW (All In Wonder)-versjon?

Ser kortet ditt slik ut?

EDIT:

Har forøvrig sett platen på 9700 og 9800, både Sapphire og Gainward.

Gainward lager ikke ATi-kort ;)

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Har en slik kobberplate på mitt Gigabyte Radeon 9700 Pro, så det er nok en heatspreader (varmefordeler på godt norsk) det er snakk om.

PS: Hvorfor i all verden vil du ta på kortet når du spiller? :D

Edit: Platen er for øvrig på baksiden av mitt kort.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
PS: Hvorfor i all verden vil du ta på kortet når du spiller? :D

Hehe, hvorfor ikke... Men det var ment som en kort forklaring på at det er spesielt når 3D-kortet jobber platen blir varm. Når maskinen brukes til normale kontor ting så er den bare lunka.

OK, så det er en kjøler. Spørsmålet er jo hva den kjøler og om det er farlig at den blir så varm. GPU'en har jo en egen kjøleblokk, ram-brikkene har ekstra kjøleribber... Det er liksom bare den greia igjen som freser for seg selv.

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på hva "kjøleren" kjøler, er du da sikkert på at det er en kjøler og ikke en TV-Tuner?

Sikker på at det ikke er et AIW-kort?

Ser det omtrent slik ut?

EDIT: Skrivefeil

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke AiW. Det er snakk om helt vanlige R9700/9800 PRO kort. Begge det gjelder i mitt tilfellet er fra Sapphire, men jeg hadde et R9700 PRO kort fra Hercules tidligere med akkurat samme platen. Den sitter på oversiden på kortet nederst til venstre, eller da nærmest skjerm-utgangen. Det er ikke AiW og ikke TV-tuner. Platen er 3mm tykk og har neppe plass til særlig med tunere... ;)

Selve GPU'en vannkjøler jeg, RAM'en (8 RAM-brikker) har ekstra kjøleribber, og da står igjen "denne platen", som da altså er sinnsykt varm. For å stille spørsmålet litt anderledes, dere andre som har samme plate på kortet, er den sinnsykt varm hos dere også, uansett type kjøling.

Lenke til kommentar

Tipper det er transistorer og vregger under der. Vreg er det ivertfall, for vref-modden loddes på benet til en av IC´ene under den platen.

Med mindre du har voltmoddet kortet, så tviler jeg på at du trenger bedre kjøling. Prøv å sett en vifte til å blåse mot platen for å se om kortet klokker bedre.

Lenke til kommentar

OK, vel jeg har ikke klokket og tenker ikke å klokke det heller, så heller ingen volt-modding.. Jeg kjører vannkjølig (passiv) kun for å bli kvitt støy. Vel, da satser jeg på at det skal være så varmt jeg da... :hmm: Jeg har jo uansett hatt det så lenge uten at det har blitt problemer. Det eneste nye er at jeg vannkjøler GPU'en.

Lenke til kommentar
OK, vel jeg har ikke klokket og tenker ikke å klokke det heller, så heller ingen volt-modding.. Jeg kjører vannkjølig (passiv) kun for å bli kvitt støy. Vel, da satser jeg på at det skal være så varmt jeg da... :hmm: Jeg har jo uansett hatt det så lenge uten at det har blitt problemer. Det eneste nye er at jeg vannkjøler GPU'en.

En ting: siden det kommer sånn fra fabrikken behøver du ikke bry deg no mer om det ;)

Jeg har Crucial Radeon 9700PRO med en sånn plate. Siden jeg klokker koret og den da er litt varm har jeg bare satt på en liten kjøleribbe fra en gammel pentiummaskin og 'limt' den fast arctic silver 3. Funker glimrende :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...