Gå til innhold

Ettpar spm om bus hastigheter og ytelse

Hoax

Anbefalte innlegg

En kamerat satte fra seg PC'n hos meg til "overhaling" mens han er på ferie. Han har:

AMD Athlon XP2400+ Prosessor

ATI 9600 Pro 128MB DDR 3D-Kort

Twinmos PC3200 DDR 512MB CL2,5 RAM

Asus A7N8X V2.0 Hovedkort

80GB WD 2MB IDE harddisk

Pioneer 52X CD-rom

Han ba meg bytte å oppgradere det som var nødvendig, så jeg lurer litt på hvor mye bedre denne PC'n ville blitt med f.eks en AMD XP 2500+ Barton istedenfor. Siden den har 333FSB så bør det jo ha endel å si. Vurderer å kjøpe ny CPU (AMD XP 3000) større harddisk og en DVD brenner for han.

Når prosessoren står som svakeste ledd så mister man vel endel ytelse på flere punkter og får jo ikke utnyttet RAM'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett, han får ikke utnyttet systemet max med det opsettet.

Med en XP 3000 CPU, vil han få utnyttet Bushastigheten (400 MHZ) på hovedkort og RAM.

Dette vil jo selvfølgelig medføre at systemet vil jobbe raskere, selv om man ikke "merker" den store forskjellen.

Edit: Bytte til XP 3000 er slettes ikke dumt... :thumbup:

Håper dette hjalp...

Lenke til kommentar

Edit: Bytte til XP 3000 er slettes ikke dumt... :thumbup:

Det er det mest tullete jeg har hørt! :nei:

En av de tingene nForce2 Chipsettet er berømt for, er jo at det kan låse opp multiplikator på en Thoroughbred "B" CPU, noe jeg innbiller meg at kameraten til trådstarter har. (Har selv en Thoroughbred "B" XP2400+ liggende, som kan klokkes både hit og dit på et nForce2 kort) :tease:

EDIT: 11,5*200@1,75v

Har du forsøkt å justere opp/ned mp?

Ellers lurer jeg på hvorfor han skal betale 1378,- (Databutikken) for en XP3000+ 400MHz FSB, når han kan kjøpe en XP-M 2400+ 35w på ITButikken HER for under 800,-???

Det har jeg gjort, og kommer nok ikke til å angre, det finnes folk her på forumet som har klart å klokke den opp til 2600MHz med luft! :love:

Nå må bare folka på komplett få fingern ut av r..., og gi meg et nytt 8RDA3+, så jeg får testa den selv :roll: ...

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

Tror den kameraten din egentlig har bedre av å vente en liten stund til, for så å kjøpe seg en litt feitere maskin. Beklager, jeg ser ikke vitsen med å bruke flere tusen kroner på en mindre oppgradering. XP2400+ -> XP3000+ er ikke veldig mye...

Det med DVD-brenner hørtes fornuftig ut. Ellers kan jo kanskje et skikkelig sett med høytalere, et skikkelig tastatur eller en god LCD-skjerm være mye mye myyye bedre anvendte penger, enn en sånn liten (med dyr) fisleoppgradering.

Lenke til kommentar

Kjøpes ny cpu ville jeg valgt xp2500 som

har samme multiplier som xp3200 .

Mp er jo ikke åpne lengre .

Eventuelt xp2600 som har 11,5 , gir ved fsb 200 2.3ghz .

Man får jo større L2 cache med Barton , men den store oppdateringen er det

vel ikke hvis man ser bort fra mhz. Men du vil jo få utnyttet pc3200 minnet fullt ut.

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Morn sitter med AMD Athlon XP2400+ Prosessor på et Asus a7n8x deluxe hovedkort og 512MB DDRminne som kan kjøres på 333Mhz. Jeg har vurdert den samme oppgraderingen som trådstarter, men hvis min CPU klarer å nå 333MHz hadde det jo vært å foretrekke. Det jeg lurer på er hvor jeg eventuelt finner informasjon om hvordan jeg skal gå frem siden dette er første gang jeg eventuelt kommer til å tukle med multiplier of FSB hastigeheter etc. Takker for tips! :)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke kjøper noe, kan du sette ramen ned til 333MHz (dersom du ikke klokker CPU) og tweake timings (viktig på AMD), spes. kjøre CL2 .... (ikke CL 2.5)

EDIT: Finnes 2400 som kjører med 333 FSB .... vet ikke hvilken du/han har ...

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Man får jo større L2 cache med Barton

MP er jo ulåst på XP-M, for at bærbare skal få den PowerNow teknologien til å virke.

Og XP-M er basert på Barton kjernen... Altså 512KB L2 Cache... ;)

Den beste oppgraderingen, før man evt. kjøper A64... :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm noe forvirret nå, noen sier ikke oppgrader, noen sier overklokk, noen sier kjøp 3000 og noen sier kjøp 3200...osv hehe

Tydelig at det ikke er helt enkelt å finne ut hva man skal gjøre med en sånn PC. Den holder til de spillene jeg har prøvd uten noe problem. Duden som skal ha denne PC'n oppgradert skal kjøpe ny PC snart, men skal ha denne maskinen opp å gå på best mulig måte for å ha i LAN'et sitt, gjester setter seg jo gjerne ned foran en skjerm å spiller litt av og til.

Lenke til kommentar

Jeg ville: Testet hvor mye du kan overklokke CPU og hvor stor ytelsesforbedringen blir. Er du heldig så er det åpen multiplier og du kan få den opp på 200*11/12 ved en ikke så altfor høy volt...

Hvis ikke det blir bra nok hadde jeg kjøpt en xp2400-m Barton fra itbutikken.no

De klokker laaangt over xp3200 ved 1,85v (som er det meste det hk klarer)

Lenke til kommentar

Man får jo større L2 cache med Barton

MP er jo ulåst på XP-M, for at bærbare skal få den PowerNow teknologien til å virke.

Og XP-M er basert på Barton kjernen... Altså 512KB L2 Cache... ;)

Den beste oppgraderingen, før man evt. kjøper A64... :thumbup:

Som om jeg ikke visste det. Har hatt xp-m siden mars .

Det var her snakk om xp3000 .

Den har multiplier på 10.5 og for å presse mhz oppover må man overklokke fsb

utover 400mhz DDR .

Da ville xp2500/xp2600 vært bedre valg , da ikke alt av minne/hovedkort

er like enkelt å presse utover fsb-200/400DDR synkront.

Dog er den beste løsningen en 35watts mobile cpu xp2400-m

klokker 2.3/2.4ghz enkelt som det , uten masse økning av vcore og

kan tom. således benyttes med medium PSU .

Og som ALLE vet har ulåst multiplier og kan klokkes hvordan og

i hvilken mp/fsb kombinasjon man vil .

Min egen testet jeg med 1.625v og kjørte 2377mhz feilfritt (11x216).

Dog vær forberedt på lang leveringstid fra itbutikken (som er de eneste som har de)

Min anbefaling:

Mobile:

Mobile Athlon 2400-M 35w

, på alt fra 2.3ghz og oppover avhengig av andre faktorer i systemet

(PSU,kjøling,minne etc.)

Hvis ikke mobile:

xp2600 på 11,5x200

xp2500 på 11x200

Ikke kjøp xp3000/xp3200 , bortkastede penger .

Men som noen andre sa , forsøk å klokk opp med den eksisterende cpu'en først .

L2 cache = 256 eller 512 gjør ikke så store forskjeller .

Det kommer an på hva maskinen belastes med av arbeid .

...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Hva skiller en vanlig AMD 2400+ og en mobile 2400? Trodde mobile var for bærbare hehe :blush:

Du har rett. Athlon XP-M er ment for bærbare PC'er, men det er ingenting som hindrer en i å bruke den i en stasjonær PC. Den ser helt lik ut osv. Eneste forskjellen er at Multiplier er ulåst og at den utvikler mye mindre varme, samtidig som det er langt større marginer på hvor høye temperaturer den tåler. Dette gjør den ideell til overklokking.

Til Hoax sin oppgradering så vil jeg anbefale Athlon XP-M 2400+, men kun dersom potensialet i prosessoren taes ut i for m av solid overklokking. Hvis ikke er det ingen vits. Denne kan yte som en teoretisk AthlonXP 4000+ dersom man klokker den til 2,6GHz (det sies at det er svært lett). Athlon XP3000+ er for liten ytelseforbedring til at jeg synes det er verd pengene. En 3000+ kan ikke klokkes i nærheten av det en XP-M 2400+ kan. De stopper ofte på rundt 2,3GHz. Dessuten er XP-M 2400+ langt billigere.

Ellers støtter jeg forslaget om DVD-brenner og anbefaler i samme slengen litt mer ram.

Jeg anbefaler ikke:

- nytt hovedkort, fordi det koster for mye, har for lite av de kommende teknologiene og du får ikke kjøpt så veldig mye raskere CPU'er likevel. (i hvertfall ikke til en fornuftig penge)

- ny harddisk, fordi det ikke gir noen særlig ytelsegevinst å investere i nytt nå. Vent heller til du oppgraderer PC'n hans neste gang og kjøper hovedkort med støtte for NCQ, og SATA-harddisk med NCQ-støtte. Først da vil han merke betydelig forskjell.

Lenke til kommentar

til launch:

en mobil prossesor klokker ganske bra. Har en XP-M 2400+ 35W og kjører denne på 220x11(2,42GHz). Det vil si at jeg kjører RAM'en på 220Mhz DDR ( 440mhz ) så det blir ikke noe problem å utnytte RAM'ens potensiale når en tar fsb en opp til 200 eller mer. RAM og CPU fsb kjørr da selvfølgelig synkront.

Mvh

Paul

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...