Gå til innhold

SQL-query - 2 tabeller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SELECT tabell1.user, tabell1.timestamp, tabell2.username, tabell2.reg_date FROM tabell1, tabell2

skulle vel gjøre jobben.

EDIT: fiksa koden

EDIT2: Forstod ikke helt med å sortere på brukernavn. Det går jo å prøve å slenge på ORDER BY

Endret av TPH
Lenke til kommentar

Du må koble tabellene da, hvis ikke så blir det bare humbug som kommer ut... Da det ikke sies noe om hva som er primær og fremmednøkler går jeg utifra at user er en fremmednøkkel i tabell 1 som referer til username i tabell 2. Da vil spørringe kunne se ut som følger:

SELECT tabell1.user, tabell1.timestamp, tabell2.username, tabell2.reg_date 
FROM tabell1, tabell2
WHERE tabell1.user = tabell2.username
ORDER BY tabell2.username

Dette vil dog kun ta med de brukerne er representert i begge tabellene. Kan bruke LEFT/RIGHT OUTER JOIN hvis du vil ha med "dangling tuples".

Lenke til kommentar

Psi_^: Det er 2 helt frittstående tabeller som ikke har noe med hverandre å gjøre.

TPH: Hvordan kan jeg da få listet opp brukernavnene siden de ikke har samme navn?

En while-loop med dette vil vel ikke gå?

$user = mysql_result($result, $i, "user");

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Psi_^: Det er 2 helt frittstående tabeller som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Ble litt nyskjerrig, men altså hvorfor skal du "koble" 2 tabeller som ikke har noe med hverandre å gjøre? :)

Jeg har en tabell hvor de som er registrert på siden min ligger, og så har jeg en base hvor de som er registrert kan legge inn brukernavn på folk de kjenner.

Det hele brukes til å få fremheve brukernavnene i en liste over vinnere i et lotteri.

Den skal da fremheve navnet til alle som er registrert, men også navnet til de som blir lagt til i den andre tabellen...

Lenke til kommentar
så det er en kobling mellom registrerte brukernavn og brukernavn som har lagt til nye brukere?

Nei.

Jeg kan registrere meg på siden med "zorac" i brukertabellen og fordi jeg kjenner "Torbjørn" kan jeg legge han til i den andre tabellen.

Det lagres ingen kobling mellom "zorac" og "Torbjørn" i de 2 tabellene.

Lenke til kommentar
hvis ikke zorac står i tabell 2, så trenger du en union. dette er det ikke støtte for i mysql < 4.x, så da får du ta ut brukernavnene i to omganger og sortere dem i php.

Hvordan sorterer jeg i PHP da?

Det har jeg ikke prøvd før... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...