Gå til innhold

7 Gigabyte forsvunnet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et lite problem med disken min.

For ca 4 5 mnd sider kjøpte jeg en 40Gb IBM 60 Gxp harddisk. Denne fikk jeg i tillegg til en 45 Gb IBM disk jeg hadde fra før.

Den nye disken satt jeg som slave enhet. Jeg partisjonerte den slik at jeg fikk en del stasjoner på ca 5 Gb, og en på ca 9 Gb. Etter å ha formatert alle stasjonene, fungerte alt untatt den partisjonen på 9 Gb, hver gang jeg skulle kopiere til den, frøys maskina helt. Jeg kjørte da scandisk( grundig), dette gikk svært tregt ( den tok ca 1000 sektorer på en time ). Grunnen til at det tok så lang tid var fordi den fant "bad sectors nesten hele tiden ( i følge scandisk loggen ). Frem til for ca 2 uker siden, hadde jeg latt dette problemet ligge. Da inveserte jeg i partition magic 6.0. Da jeg startet opp partition magic for første gang fikk jeg noen meldinger om at det var noe feil på disken, og at partition magic hadde rette på dette, men da jeg kom inn i programmet stod det BAD på hirdisk nr 2, så startet jeg programmet på nytt og fikk de samme meldingene, men nå stod det at disk to var i orden. Så kjørte jeg en sjekk på om at disken var i orden og en scandisk. Da jeg startet maskinen på nytt etter dette, hadde jeg fått en partisjon til som var nøyaktig like stor og med like mye brukt plass som på den partisjonen jeg har hatt problemer med. Så startet jeg maskina i XP ( kjører ME til vanlig ) var ikke denne "ekstra" partisjonen der lenger.

Så starte jeg i Me igjen, der var den fremdels synlig, men den fantes ikke når jeg startet partition magic i ME, så prøvde redusere størrelsen på den partisjoen jeg har hatt problemer med. Da jeg så startet opp igjen var fremdeles både den jeg har hatt problemer med og den ekstra synlig i utforsker, men ikke i partition magic.

Så prøvde jeg å slette den partisjonen jeg reduserte ( den jeg har hatt problemer med ), etter atter en omstart hadde jeg tenkt å opprette 2 partisjoner på den plassen jeg hadde slettet, men da jeg kom inn i partition magic stod det at det som var tilgjengelig av uallokert plass på disken ikke var mer enn 2 Gb ( dette tilsvarer størrelsen på problem stasjonen etter at jeg hadde redusert størrelsen). Det vil si at 7 Gb av disken min har forsvunnet, jeg finner ikke at dette står som uallokert hverken i pertition magic eller med fdisk.

Hva kan være feil, og hva kan jeg gjøre for å få tilbake disse 7 Gb'ene??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM 60 Gxp har det vært mye problemer med (søk på forumet). Hvis du finner ut at det faktisk er noe galt på disken så kontakt dem du kjøpte den av slik at du får en ny på garantien. Er ikke sikker på om garantien på IBM sine disker er 3 eller 5 år.

Lenke til kommentar

Partition Magic er farlig !

En kamerat av meg brukte dette programmet og fikk melding om at det var noe feil med en disk og partition magic kunne fikse det. Ok tenkte han og kjørte på. Dette resulterte i at den før så stabile disken ble alt annet en stabil...

Dessuten, tildigere ble det sagt at du mistet garantien på disken hvis du brukte dette programmet. Så dette burde kanskje ikke være det første du sier til de som skal fikse for deg.......................................................................................

..........................................................................................

..........................!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...