Gå til innhold

MPEG?

Anbefalte innlegg

Kunne noen være så vennlig og forklare meg hvordan et MPEG kort fungerer.

Dersom man har et skjermkort med tv utgang er dette kortet da nødvendig for og se dvd filmer?

Dersom man ikke har tv-ut på skjermkortet kan man da benytte et MPEG kort for og se dvd. Og til slutt; er kortet kun for behandling av bilde, ikke lyd?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et MPEG kort er spesiellt laget for å dekode MPEG data, og ikke mye annet. Hvis du har et skjermkort med TV utgang er det ikke nødvendig med et eget MPEG kort, selv om kvaliteten trolig er litt bedre med et rent MPEG kort.

Problemet med TV utgangen på skjermkortet, er at kortet kan kun sende signaler til en utgang av gangen. Dvs. har du bilde på PC skjermen, har du ikke bilde på TV'n, og motsatt.

MPEG kortene kjører også lyd. De fleste MPEG kort nå i dag har også en digital utgang for maksimal utnyttelse av lydsignalet. En del kort har også innebygd støtte for DTS i tillegg til AC3.

Håper at dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Quote:

Problemet med TV utgangen på skjermkortet, er at kortet kan kun sende signaler til en utgang av gangen. Dvs. har du bilde på PC skjermen, har du ikke bilde på TV'n, og motsatt

Måtte bare skyte inn her og si at dette ikke gjelder alle kort. På mitt gamle ATI Rage 128 kunne man fint kjøre skjerm og TV samtidig, også med DVD-avspilling.

Lenke til kommentar

eller hva med å skaffe et grafikkort med dualhead og tv ut.....og kjøre sekundær skjerm ut som tv ut...'

funker bra hos meg da jeg har et stykke mellom pc og tv.. der bruker jeg trådløs overføring

er nesten avhengig av å se bilde på 2 steder ellers blir det restart for hver gang jeg skal bytte bilde kilde

Mvh win_xp :smile: :smile: :smile:

[ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2001-11-05 15:40 ]

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

En kamerat har nettopp kjøpt seg ny maskin, DVD og Tv-ut på skjermkortet. Sliter med og få fylt ut hele tv skjermen ved avspilling av dvd. Fyller ikke helt ut på sidene. Oppe og nede avhenger jo av om filmen er spilt inn i widescreen,16:9, eller 4:3....

Finnes det et bra program for dette?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...