Gå til innhold

kan en althon 64 3000+ komme til skade...

dTd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I motsetning til Athlon XP (socket 462) så har pentium 4 og Athlon 64 varmespredere som gjør det enklere å fordele varmen til vifta og smøre på kjølepasta, men du skal alltid være forsiktig så det ikke tyter ut kjølepasta!

Du skal nok ta litt pasta på midten av CPU'en. Det blir så fordelt utover CPU'en når vifta monteres.

En enkel måte å sjekke at det er godt smurt på er å se om det synlig tyter ut pasta og om CPU'en holder en 40 Celcius eller mindre uten overklokking. Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
[quote name='wappyteam' date='13/07/2004 : 17:40'] hva for noe temperatur har du da jeg har nesten 60 etter spilling og det foresaker at pcn henger seg. trur det er årsaken i hvertfall. nesten sikker [/quote]
Hadde selv 70 grader på min første test. Vifta kunne monteres på 2 måter. Etter jeg roterte vifta 180 grader slik at viftefestet kom på andre sida av sokkelen så har CPU'en 38 - 39 grader. Prøv også BIOS oppdatering, det kan hjelpe på stabilitet og korrekte grade avlesninger. Kan vær at du har en ny stepping på CPU og gammel BIOS på hovedkortet som skaper småproblem.

Sjekk også minne ditt ved tilfeldig henging på maskina. Se mer på [url="http://www.memtest.org/"]http://www.memtest.org/[/url] Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
[quote name='wappyteam' date='13/07/2004 : 17:54'] ja men jeg har den nyeste bios oppdateringen men jeg skal prøve det med vifta [/quote]
Vær forsiktig da. Jeg så det tydelig selv da bare litt av thermalpad'en under kjøleribba hadde hatt kontakt med CPU'en. Husk at det er mange produsenter av vifter, det kan godt være at din bare passer 1 vei og ikke 2 veier som min vifte gjorde!

Sjekk uansett minne visst temperaturen går ned. Alt minne bør sjekkes før det tas i bruk. Da slipper man mange irritasjonsmoment og det er garantisak uansett.
Lenke til kommentar

Du skal ikke bare ha litt på midten, du skal legge en liten "dert" med kjølepasta i hjørnet (litt større enn et knappenålshode) for så å fordele denne utover med en tynn, flat gjenstand (f.eks et kreditkort). Til slutt skal kjølepastaen dekke hele heatspreaderen i et syltynt lag.

Edit: Ser at AC5 manualen sier noe annet :roll:

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Min ligger på 47-49 grader på full load. Hadde bare litt pasta på mitten

Vifta er en Thermaltake VOLCANO 12 som går på 2550 rpm

På idle ligger den på37- 39 grader

Bedre med snaut med pasta enn for mye

Endret av belsebub
Lenke til kommentar

For å si helt hvordan det skal påsmøres kjølepasta, som det står på Arctic Silver siden.

Ha litt kjølepasta på kjøler'n og gnu det godt utover, ta så et papirtørk (NB: som ikke "loer") og tørk forsiktig av, slik at det kun er kjølepasta i evt. fordypninger i kjøler'n.

Ta så en liten dæsj med kjølepasta (så stort som et knappenåls-hode) og fordel det utover med et visakort/barberblad eller lignende.

Monter kjøleren og vrikk litt på den for å få maksimum kontakt, og for å få ut evt. luft som er i mellom.

Jeg gjorde dette og merka 2-3 grader forskjell.

Men dette var da offtopic, og beklager for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...