Gå til innhold

Hardiskproblem! Pin bakpå hden bøyd!

Anbefalte innlegg

Ok her er saken. For 3 mnd siden klarte en venn av meg å bøye en av pinnene bak på hardisken der overføringskabelen går. Vi klarte å bøye den tilbake og pcen fant hden. Litt etter litt har det blitt dårligere og dårligere kontakt mellom pcen og hardisken. Og nå for 5 min siden vil den ikke finne hden i det hele tatt. Jeg har masse viktig info på disken som jeg er nødt til å få ut. Så jeg vil nødig kjøpe ny hd og miste alt...

Går det ann å kjøpe en ny plastgreie der kablen skal inn?

Finnes det et pc verksted i oslo som kan fike den ødelagte pinnen?

Jeg vil gjerne ha pcen up and running innen et par dager så jeg stoler på at noen her klarer å hjelpe meg...

Disken er en seagate 120 gb.

Takker for alle tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du kan prøve på er å trikse til med å få kontakt, f.eks. stappe noe lede inn i hullet på kabelen der pinnen skal være og på den måten oppnå nok kontakt. Merk at kabelen sannsynligvis blir ubrukelig til andre disker fordi pinnen vil sitte igjen. Om du i det hele tatt klarer å få kontakt, bør du nok allikevel kjøpe ny disk for å kopiere dataene ut på den.

Alternativet er selvføligelig Ibas om du føler informasjonen er verdt et femsifra beløp eller høyere....

Lenke til kommentar

Det går sikkert an å få et verksted til å reparere det, men tenk litt på hva det koster i forhold til en ny disk. Det er tvilsomt om det lønner seg.

Slike feil ordnes jo lett av en elektronikk-kyndig hvis man kan leve med at det blir vanskelig å plugge ut kabelen, det er bare å lodde en ledning som bypasser kontakten.

Lenke til kommentar

Å bytte disk er tydeligvis ikke ett alternativ, da han vil ha tak i data fra den han har. Hadde et lignende problem her forleden, det trådstartet beskriver hadde skjedd, men det viste seg at loddingene til to av pinnene hadde løsnet fra printet. Jeg slipte loddebolten til den så ut som en smal kniv, så fyrte jeg den i gang, og loddet jeg den med SROR forsiktighet og 0,4 mm tinn. Fikk den helt ok, til eierens store glede, alle feriebildene +div var på den. Så ikke noe panikk, hvis du ikke kan noe om lodding, send den til noen som kan. Det går helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...