Simen1 Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg har noen regneark med ganske mange tall og søker etter en enkel og effektiv måte å gjøre følgende på: Jeg har to kolonner: * Prøve nr (tallet er alltid 1 eller 2) * Diameter (tallet varierer fra ca 0,1 til 5,0) Jeg skal lage en graf over fordelingen av diametere i de to prøvene. Dette kan f.eks gjøres ved å telle alle prøvene som matcher kriteriene (Prøve=1, 0,0< Diameter < 0,5) osv. og til slutt lage et histogram over disse tallene. Poenget er bare at "betinget summering" ikke funker her. Jeg får en feilmelding: "Run time error 1004, Unable to set the formulaArray property of the Range class." Jeg har prøvd dette flere ganger og trippelsjekket at det ikke finnes noen feil i hverken formel eller data. Er det noen som vet hvordan jeg fikser denne feilen? Siden dette ikke funker har jeg prøvd en omvei: Lage 20 kollonner som tester hvert enkelt rad opp mot de to kriteriene. Hver rad blir da etterfulgt av 19 "false" og 1 "true". Til slutt summerer jeg opp antall "true" for hver rad og så jeg får en rad med antallet ganger betingelsene oppfylles samtidig. Hele opplegget gir meg mye ekstraarbeid og tar svært stor plass (20 kolonner * noen tusen rader = mange celler og et unødvendig uoversiktlig regneark). Finnes det noen enklere måter å gjøre dette på? Jeg har forresten prøvd funksjonene SumIf og CountIf, men de kan bare teste en betingelse av gangen og dermed ikke brukes. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21. juli 2004 Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Tror den beste løsningen ligger i å lage en Pivot-tabell, men det er jeg dessverre ikke veldig bevandret i. Har for moro skyld, om jeg har forstått problemet ditt rett, forsøkt å finne et alternativ med en liten makro-snutt som først fordeler prøveresultatene 1 og 2 i 2 ulike kolonner i "Data" arket og bruker matriseformelen "FREKVENS" (Dessverre bare norsk Excel ) i et eget ark "Resultat" for beregningen. Du finner test-arket mitt her. Makroen kan kjøres med snarvei CTRL-O. Er som sagt ikke helt sikker på om jeg har forstått deg rett, men om jeg har kan du ev. bare importere/kopiere dine rå-data inn i "Data" arkets kolonne A+B i testboken og deretter kjøre makroen. (Sjekk "Data" arket FØR og ETTER at du har kjørt makroen så ser du hva den gjør) Er i alle fall kanskje noen tips der du kan bruke... Lykke til! Edit: Korrigert link... Endret 21. juli 2004 av trn100 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2004 (endret) Tusen takk for glimrende hjelp. Jeg skal teste det ut nå. Edit: Det fungerte svært bra! Tusen takk for all hjelpen! Endret 21. juli 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå