fabio Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hei Jeg skal kjøpe meg en bærbar før sommeren er over og trenger litt hjelp siden min kunnskap om bærbare PC'er er noe begrenset. Jeg tenke at jeg skulle si litt om hva den kommer til å bli brukt til og krav jeg har til den og så håpe på at noen har tid til å hjelpe meg litt? Den kommer helst til å bli brukt til spilling, surfing, tekstbehandling og til å se filmer. Jeg kommer til å PC'en med meg på skolen en del og der er det trådløst internett overalt (NTNU). Det er greit om det er en del lagringsplass og at den ikke bråker så mye (forelesninger og lesesaler). Batterilevetid er ikke så veldig viktig da det alltid er en stikkontakt i nærheten. Av spill så kommer jeg til å spille en del grafikk krevende spill (HL2, nye Quake osv.) så jeg tror jeg kommer til å trenge 128 MB's grafikkort og 1024 MB ram? Til nå så har jeg sett på acer travelmate 8004 og ferrari 3200. Jeg tenkte å bruke under 20,000 på den (helst, men blir lett fristet ). Takk for svar! Hilsen Fabio Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Vil anbefale deg å se litt rundt omkring på barbara.no Der finner du alt fra desktoperstattere til økonomiske saker Tror du kan gi parameter og få nettstedet til å søke sorter etter disse Personlig meget fornøyd men Compaq`s Evo serie, sitter selv på en N1000v, eneste drawback er at hdd ikke er den største Lykke til les på nett Lenke til kommentar
fabio Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Den så lekker ut den! Jeg har formatert stasjonære en del ganger og da har det gått som en drøm å installere XP men hvordan er det å installere XP på en bærbar (har original cd). Hvordan er det trådløse nettverkskortet på den? Tror jeg har lest at integrerte intel ikke er allverden? Hvordan er prosessoren iforhold til 64-bitsen i ferarri 3200? Hva er en SVHS TV-utgang? Lenke til kommentar
ahrue Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det er nok bare en skrivefeil, fabio. Multicom mener nok s(uper)-video-utgang. SVHS er noe helt annet, nemlig en forbedret form for vanlige VHS-kassetter og -spillere. Om du lurer på hva en s-video-utgang er, så er det en vanlig TV-utgang. Ved bruk av den kan du koble laptopen til fjernsynet ditt. Lenke til kommentar
fabio Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Det er nok bare en skrivefeil, fabio. Multicom mener nok s(uper)-video-utgang. SVHS er noe helt annet, nemlig en forbedret form for vanlige VHS-kassetter og -spillere. Om du lurer på hva en s-video-utgang er, så er det en vanlig TV-utgang. Ved bruk av den kan du koble laptopen til fjernsynet ditt. Vil det si at jeg bare kan koble i den vanlige tv-kabelen?! Jeg er har blitt vant med å stresse en hel haug med GeForce kortet mitt Lenke til kommentar
ahrue Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Vil det si at jeg bare kan koble i den vanlige tv-kabelen?! Du kan bare koble til en vanlig s-video-kabel, ja. Antar at du mener komposittkabel med "vanlig". Denne er vanligvis den "gule" kabelen i tredelte a/v-ledninger med video og stereolyd. Du kan ikke koble til en slik komposittkabel. Eksempel på s-video-kabel: http://www.av-supply.dk/index.php?index=17...3877583199b9f58 Lenke til kommentar
Jibarm Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Tenkte å lage ny topic, men fant ut at denne passet godt til spørsmålet: Fikk i oppgave å finne bærbar pc til lillesøsteren min. Tenkte på å kjøpe denne pcen (omentrent samme som nevn ovenfor), men greier ikke å velge mellom disse to typene: type 1 type 2 Er det stor forskjell i ytelse/strømforbruk på Banias og Dothan-prosessorene? 2500 ekstra vil jo være mye å betale for dvd-brenner alene. Om noen har tilsvarende pc å anbefale i stedet for denne, så kom gjerne med forslag. Lenke til kommentar
piit Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Syns du bør gå for den billigste her ja. 2500,- er ganske mye, og jeg syns det ikke er verdt det. Dog, du vil sikkert merke en liten forskjell i ytelsen. Angående strømforbruk vet jeg ikke om det er en forskjell på disse to kjernene. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Tenkte å lage ny topic, men fant ut at denne passet godt til spørsmålet: Fikk i oppgave å finne bærbar pc til lillesøsteren min. Tenkte på å kjøpe denne pcen (omentrent samme som nevn ovenfor), men greier ikke å velge mellom disse to typene: type 1 type 2 Er det stor forskjell i ytelse/strømforbruk på Banias og Dothan-prosessorene? 2500 ekstra vil jo være mye å betale for dvd-brenner alene. Om noen har tilsvarende pc å anbefale i stedet for denne, så kom gjerne med forslag. Tror heller ikke det er noen gigantisk forskjell i strømforbruk mellom banias og dothan, dog vil jeg tippe at den på høyest klokkehastighet sluker mest. Som han over sa har barbara.no mange fine tester. Dersom penger ikke er viktig velger du sef den Dothan baserte, men dersom de 2500.- kan brukes til noe mer fornuftig eller kommer fra en slunken sparekonto ville jeg beholdt dem der Noe annet; hva skal hun bruke den til? Jeg vil påstå at begge PCene du har valgt er bortkastede dersom hun ikke kommer til å spille på den. Du kan få høykvalitets bærbare fra Toshiba, IBM, HP/Compaq(EVO serien) eller Apple til samme pris, men med litt dårligere skjermkort og CPUer. Særlig sistnevnte har iBook serien som jeg tror kan appelere til henne: http://www.apple.com/ibook/ eller Powerbook: http://www.apple.com/powerbook/ Disse fås billigst hos den norske online apple butikken: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore/ Eksempler på HP/Compaq kan være: http://www.mamoz.no/mamozv3/default.asp?pa...ID=DJ299A%23ABN Stort sett holder hele EVO serien veldig høy kvalitet IBM: Noe i Thinkpad serien kan være aktuelt. Problemet med IBM og HP er som nevnt at specsene er noe dårligere i samme prisklasse, men selve maskinen(kabinettet, skjerm, tastur og batteri) holder høyere kvalitet(og som regel lengre batterilevetid) og tåler litt mer enn f.eks Elitegroup, Zepto eller Whitebox maskiner.. Modellene fra disse bygger i stor grad på samme de kabinettene(i praksis fra samme produsentene), men med litt forskjellige specs og priser. Jeg sier IKKE at det er noe galt med maskiner fra Elitegroup, men man må vurdere helheten og ikke bare at maskiner yter bra. Til syvende og siste får man ikke mer enn man betaler for, dvs man kan jenke noe på kvalitetskravet og få en som yter bra eller man kan få mer kvalitet og heller få en som yter litt dårligere. Dog finnes det sef bærbare som BARE er dyre med dårlig kvalitet og dårlig ytelse, men vil påstå de jeg har nevnt generelt holder god kvalitet. Generelt vil jeg også si at dersom den bærbare skal være mye i ryggsekken, vesken eller på flyttefot er det en god ide å satse på en med høy kvalitet og heller droppe ytelse, en slik maskin vil neppe brukes mye til spill uansett. Dersom den kjøpes fordi den er liten og sparer litt plass på et lite soverom betyr etter min mening kvaliteten på kabinettet og batteriene mindre, pga den neppe vil få noe særlig med medfart dersom den bare står der og stort sett kjører på vanlig strøm. En slik maskin vil muligens også i større grad brukes til spillemaskin... Endret 13. juli 2004 av kindings Lenke til kommentar
fabio Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Jeg likte virkelig den PCen filla tipsa meg om så det ser ut som om valget står mellom den og ferrari 3200. Det det står og faller på nå er om hvilken av systemene som er best til spilling. Jeg kommer til å oppgradere til 1024 ram på ferrarien så bortsett fra hovedkort og prossesor så blir de veldig like. Er det noen av dere som har noen gode linker til eller vet noe som kan være relevant? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Ferrari 3200 er en rask og meget velutstyrt laptop. Jeg tror ikke du vil bli misfornøyd med den heller, spesielt ift at du skriver at du vil stort sett bruke den med strømledningen plugga i. Batterikapasitet er nemlig det største ankepunktet mot 3200. Videre leveres den med en noe treg harddisk (4200 RPM). Min personlige mening er at batteritid er kanskje DET viktigste punktet for en bærbar, men her har vi vel alle forskjellige syn. Vær oppmerksom på at den knallrøde fargen kanskje ikke oppleves like "kul" når du og lapen din har blitt et par år eldre da ! - Lykke til med PC kjøp ! Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Er batteri viktig, så ta 556E modellen, og er det spill og maks ytelse som står i høysetet, ikke tvil på Ferrari 3200 maskinen engang.. Den banker nok det meste vil jeg tro! Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Sjekk signaturen min. En slik anbefaler jeg www.whitebox.no PowerBook er og et meget godt valg.. Lenke til kommentar
fabio Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Jo, det var den rødfargen... tror ikke det er helt meg men dersom den yter merkbart mer enn green maskinen så kan det være at jeg kjøper den men ikke tar den ut så mye Men er det så stor forskjell på ytelsen på dem? Er ikke dothan 2000Mhz like rask eller raskere enn amd athlon 64-m 2800 Mhz? (Akkurat når jeg hadde fått roen på forskjellen mellom intel og amd sine Mhz så kommer de med "mobile Mhz" (-M?) som gjør meg forvirra igjen!) Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Hei Fabio. Har du sett på NTNU's tilbud? Den er ikke halvdårlig den heller. NTNU's studentpc 2004 Edit: Skriveleif. Endret 14. juli 2004 av VinterUlv Lenke til kommentar
fabio Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Hei Fabio. Har du sett på NTNU's tilbud? Den er ikke halvtdårlig den heller. NTNU's studentpc 2004 Heisann Takk for tipset! Den ser jo bra ut den fortsett fra grafikkløsningen, minnet er delt mellom system og grafikkort... men dersom det går man kan sette inn et bedre grafikkort så blir den kanskje aktuell. Lenke til kommentar
mar Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 (endret) Jo, det var den rødfargen... tror ikke det er helt meg men dersom den yter merkbart mer enn green maskinen så kan det være at jeg kjøper den men ikke tar den ut så mye Men er det så stor forskjell på ytelsen på dem? Er ikke dothan 2000Mhz like rask eller raskere enn amd athlon 64-m 2800 Mhz? (Akkurat når jeg hadde fått roen på forskjellen mellom intel og amd sine Mhz så kommer de med "mobile Mhz" (-M?) som gjør meg forvirra igjen!) Tviler på at det er noen merkbar forskjell på A64-M 2800+ og Pentium M 2.0. Blir ikke veldig overrasket dersom det viser seg at det er Pentium M prosessoren som er raskest. En liten test som sammenligner en Pentium M 2.4(overklokket), Pentium 4 3.4(EE) og A64 3400+ En ting er sikker: PR-Ratingen til AMD kan du bare ignorere når du sammenligner med Pentium M. Pentium M er også den som bruker minst strøm. Endret 14. juli 2004 av mar Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 (endret) Til nå så har jeg sett på acer travelmate 8004 og ferrari 3200. Til ditt bruk er Acer Ferrari 3200 utvilsomt det beste kjøpet, tro meg Men er det så stor forskjell på ytelsen på dem? Er ikke dothan 2000Mhz like rask eller raskere enn amd athlon 64-m 2800 Mhz? (Akkurat når jeg hadde fått roen på forskjellen mellom intel og amd sine Mhz så kommer de med "mobile Mhz" (-M?) som gjør meg forvirra igjen!) Forskjellen i ytelsen mellom dem er knapt merkbart til normalt bruk, men til spill og andre tunge ting så er jeg rimelig sikker på at A64 2800+ er litt raskere enn P-M 2.0GHz. Se bort ifra den elendige og forvrirrende testen til x86-secret som mar linket til, og se heller på disse: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2129&p=7 http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...dothan20&page=3 http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=4 Se også: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2492442 http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2493958 http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry2521966 Endret 27. juli 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Filla Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Jo, det var den rødfargen... tror ikke det er helt meg men dersom den yter merkbart mer enn green maskinen så kan det være at jeg kjøper den men ikke tar den ut så mye Heh, så var jeg ikke helt alene i verden allikevel Dothan 2 GHZ fra ECS er nok noe raskere enn en original Ferrari 3200, men en av forumdeltagerene (Snorreh), har tweaket sin 3200 (ny 7200 RPM HD, overklokket skj.kort og 1 GB 400 DDR RAM) og oppnådd imponerende resultat. Han oppnår rimelig grei batteritid og, selv om tester viser det motsatte. Du kan kanskje sende ham en PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå