Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

En av tre - valgets kvaler (civic, accord, 190e)

bfisk

Anbefalte innlegg

Hei og hå godtfolk!

Etter noen tråder her om biler jeg har sett på, har jeg nå narrowed myself down to tre biler. Kan jo begynne å telle uker til oppkjøringa nå, og onkelen min kommer i morra, så kan han hjelpe meg litt. Har kikket og kikket, og funnet tre biler jeg kunne tenke meg. Alle sammen er fra forhandler. Bilder kommer kanskje i løpet av dagen.

'93 Mercedes 190e

Km: 133.000

Utstyr: El. soltak, radio, el høyre speil, ABS

+: Denne bilen er den klart mest strøkne av de tre. Kun én eier siden bilen ble kjøpt ny hos forhandleren. Kjørt svært pent, og eneste feilen med HELE bilen er noen små riper på bakfangeren. Full servicehistorikk, går som en klokke. Morsom å kjøre, sitter godt på veien.

-: Kun fire gir. Noe dyr i drit iom at det er en 2,0 liter i den. Bakhjulsdrift på vinteren.

Pris: 63.000 + reg, prutbart?

'94/'95 Honda Accord 2,0is

Km: 83.000!

Utstyr: El. soltak, 4 el.vinduer, el speil, ABS, airbags

+: Denne bilen har potensiale til i bli en ordentlig grombil. Finfin å kjøre, hissig japansk motor som er glad i turtall. Behaglelig førerposisjon. 2 airbags.

-: ABS-lampa lyser, h. vindu bak må smøres, clutch må smøres. Regner med forhandleren fikser alt dette. Ikke den billigste i bensinforbruk heller.

Pris: 75.000 + reg, prutbart?

'96 Honda Civic 1,5Lsi VTEC 5d

Km: ca 180.000?

Utstyr: 4 el.vinduer, ABS....? Vet ikke helt?

+: Hondas VTEC motor, en nokså hissig motor, som går ekstremt billig. Supercomfy førerposisjon. Desverre ikke kjørt enda.

-: Har gått langt, sikkert en del småplukk. Har vært røykt i.

Pris: 65.000 + reg, fixed price.

Nå... hva sier dere? Dette blir altså min første bil, og jeg må betale alt selv. Økonomien min på innkjøp er god, men det er hva bilen kommer til å koste meg VIDERE som er kritisk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en 190e. E'n står vel for innsprøytning, så forbruket blir langt fra avskrekkende tipper under 1l/mil ved blandet kjøring. Rart at en såpass ny bil bare har 4 gir :hmm: At du setter minus på bakhjulsdrift er for meg uforståelig, kan du å kjøre bil mister du nesten ikke framkommelighet i det hele tatt på glatte veier. Pluss all dne moroa du kan ha :thumbup:

Accorden vil jeg sette som en god nummer to. Det at abslampa lyser vil føre til 2'er feil ved EU-kontroll. Men det kan godt være bare en bagatell som f.eks at en av sensorene som sitter på hjulene er skitten eller det er dårlig kontakt en plass. Dessuten er bilen passelig stor og ikke helt bak mål designmessig.

civicen ville jeg ikke vurdert engang. Ikke fordi den har gått langt, men rett og slett fordi den er liten og sannsynligvis stinker røyk i to år før røyklukta forsvinner.

Dersom økonomien din på innkjøp, men videre utgifter er kritisk ville jeg sett meg rundt etter en litt billigere bil og heller hatt litt mer penger i reserve.

Å smøre selve clutchen er spesielt lurt, blir så lite friksjon igjen :D

Lenke til kommentar

Ezekiel: Jeg har også en ting for 190e'en. Synes den er konge å kjøre; med det sexy panseret, litt lubne formen og merce-stjerna som "crosshair".

Likevel vurderer jeg accorden mer og mer. ABSen funker ikke (låser lett hjulene på både asfalt og grus...), men jeg regner med forhandler kan fikse det uten noe tillegg i prisen. Det jeg mente med å smøre clutchen var å olje fjærene litt (eller noe), for det piper og skriker og kviner i clutchPEDALEN ;)

Angående økonomien mente jeg at innkjøpsprisen ikke er det avgjørende - poenget er at prisen må svare til det bilen er verdt, hva jeg kan få igjen for den, og at den ikke koster skjorta senere. Må ha en bil som sviver en stund uten no mer om og men... og 190e'en er jo bygga som en tanks, etter sigende.

Ang bakhjulsdrift: mulig du er pro på sånt, men jeg har insett at jeg er 18 år (faktisk 17 atm), og ikke verdensmester bak rattet. Jeg har lyst til å beholde liv og helse :)

Lenke til kommentar

min første bil, som jeg brukte fra jeg kjørte opp som 18åring hadde 115hk og bakhjulstrekk. Utrolig hvor fort man venner seg til det og hvor enkelt det blir å kjøre med etterhvert. Tar man det forsiktig med pedalene når man skal ta løst på snø og glatt føre er det null problemo!

De gangene bakenden var ute og vifta var det gjort med hensikt. Jeg lærte bilen og kjenne og "øvde" meg på å vifte med baken ved å kjøre tulling på tomme parkeringsplasser. Det er jeg glad for at jeg gjorde, for den gangen bakenden begynte å slippe ufrivillig visste jeg hvordan det føltes, hva som kom til å skje dersom jeg gjorde ditt og datt og jeg tror faktisk det reddet meg fra en ganske skummel situasjon.

Vil absolutt ikke kalle meg, og mitt 1,5 år gamle førerkort, pro til å kjøre bil med bakhjulstrekk, men vil bare framheve at dersom man tar det rolig og forsiktig er det ingenting verre med bakhjulstrekk enn forhjulstrekk. Man kan kjøre seg ihjel med forhjulstrekk også, det gjelder bare å kjøre fornuftig. En bakhjulsdrevet bil må ikke kjøres sidelengs gjennom enhver sving, det er det føreren selv som bestemmer.

Hvis ikke forhandleren fikser abs'n må du gjøre det selv, for egen regning, ved neste EU-kontroll

Lenke til kommentar

Honda Accord 2,0is - En liten service på den så har du knall bil :yes:

Ville ikke kjøpt 190e pga bakhjulstrekk og kun 4 gir, Sliter nok mere dekk og bruker mere bensin enn Accorden. Dessuten har den gått vel mye, må nok snart regne med en service på den om du kjøper denne.

Lenke til kommentar

Okei... tror vi tenker i samme baner. Civicen blir mer og mer "out of the picture". Har lest litt rundt nå, og det virker som 190e er en kjempebil. Eneste negative jeg fant med den som jeg nå kommer på er at rattet er stort, og at jeg er en stor gutt, og at det ikke er så innmari komfortabelt.

Dog skal jeg kikke litt mer på Accorden. Jeg skal høre med forhandleren om de fikser "alt", for hvis de kan shape den opp til "top notch", så er den jo vel verdt prisen.

Hoax: ang. service på 190e'en, så har den ikke gått lengre enn 133.000 km... og det er jo ikke spesielt langt, ikke for en Mercedes? Som skrevet har den kun hatt én eier, fornuftig eier, og den ble kjøpt hos, og har hatt alle servicene hos de som nå selger den. Som sagt, den er strøken og feilfri.

Lenke til kommentar

Neida 133.000 km er ikke langt for en Mercedes! Det jeg sier er at det er nå det begynner å dukke opp småfeil så du må regne med å bruke penger på den for å holde den i like god stand. At den har 4 gir er ganske slappt og det blir du å merke, vet ikke hvordan det er der du bor men bakhjulstrekk er bare leketøy, krever god kjøreteknikk å håndtere noe sånnt på glattisen.

Fixer de Accorden og selger den til samme pris så er det nok det beste valget.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar

Hypsiofodonten: Har vært å sett på to BMWer. 318i begge to. Kjørte den ene på et lukket område, og den har jo geniale kjøreegneskaper. Skjønner at folk sier at BMW er kjøremaskin. Imidlertid ligger jo BMW et hakk opp i pris, både i innkjøp, service, bensin og forsikring. Jeg har vurdert det sterkt, tro meg, men jeg finner liksom ikke helt bilen "min".

Men bevares, alle sammen, takk for innspill. Keep them coming!

Lenke til kommentar

en 520 da? ligger lavere i pris og er skjelden problemer med den. de fleste har fulgt servicer. den er enda mer konfortabel og det kjennest ut som om du kjører ganske ny bil. Forsikring på rundt 10-12k med kasko (20% bonus) 6000 med bare ansvar og rundt 8000kr vist den står på far. Går greit nok også. Gjett hvilken bil eg kjører :p

Men akkurat bensinprisene hadde eg ikkje sett så nøye på, om bilen har 120 eller 150 hester så er det ikkje all verden forskjell..

Evt kan du jo kjøpe en 3 serie diesel eller noe.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ikke akkurat sett bort fra civicen. Prisen på denne bilen er altfor stiv i og med at den har gått 180000km. Se om du kan få den billigere. (denne bilen har Vtec-E (E for Economy) SOCH system, gir effekt både på lave og høye turtall (God guff helt opp til 7200 omdr :) )

Fordeler med denne bilen, Veldig driftsikker, billig service, veldig billig på mila og veldig morsom bil å kjøre. Hvis du ønsker å fikse på bilen finnes det hauger med ting å kjøpe til denne bilen. Motoren er det nok litt verre med, klarer ikke presse 200 hk ut av denne uten å gjøre en del m motoren.

Accorden er en fin bil, den er også billig på mila, billig service, få feil, denne vil nok være litt kjedeligere å kjøre i forhold til civicen. (men det vet du, du har prøvd begge)

Men se opp for rust i hjulbuene og kanalene på begge disse bilene.

Mercedesen er en fin bil bevares, men jeg tro denne vil koste deg mer i lengden.

Lenke til kommentar

Vel, accorden var visst solgt nå, og Civicen har gått langt. Har gjort en muntlig avtale om Mercedesen, den skal fikses opp det småplukket som er på den og shines totalt, mens jeg sjekker forsikringa og sånn. Har fått et greit tilbud nå. Har funnet ut at det skal gå bra, jeg liker merca veldig godt. Står "solgt" i ruta på den nå, men jeg har ikke undertegna noe enda... Så da blir det mest sannsynlig den.

Har ordna garasjeplass nå også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...