Ketsjupp Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg skal "digitalisere" noen gamle kassetter med musikk som et familiemedlem har spilt inn for noen år siden. Hvilket program skal jeg bruke for å få best mulig lyd (filtrere bort støy dersom mulig) ? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 En MC har 3 typer "støy" / signaltap. Spaltetap: bredden på spalten på lesehodet. Avstandstap: avstanden mellom båndet og lesehodet. Tykkelsestap: tykkelsen på båndet. Det siste er det jo lite man kan gjøre med, siden kassettene fysisk er slik som da man kjøpte dem De to andre blir minst bry når man rett og slett bruker en så god (og dyr..?) kassettspiller som mulig. Kassetter har ofte lite bass, noe som ofte blir kompensert av en funksjon som heter "Dolby B". Det er et filter som hever bass. Bruk det under avspilling, eller hev bassen i ettertid på pc'n. Angående programmer, kjenner jeg dessverre ikke til slike. Men støy er som regel svært vanskelig å fjerne uten å miste litt av det opprinnelige signalet. Bedre med litt støy enn litt feil i musikken vel..? Jeg ville brukt en så god avspiller som mulig, evt prøve å fjerne støy etterpå, men tror ikke det vil gå. Vil gjerne høre hva andre her har å si om det! Overbevis meg Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 Ja, ofte er det greiest å bare fjerne støyen mellom sangene og akseptere litt oppå selve lyden. Men er det viktig å få fjernet, eller lydbildet er relativt ukomplisert fins det gode programmer for det. Jeg bruker Cool Edit Pro 2.0. Støyfilterfunksjonen der lar deg først markere og analysere et utsnitt av ren kassettstøy, som den lager en profil av. Bruk så høye innstillinger du bare kan, og det krever et så stort støyutsnitt som mulig. Men det er viktig at støyen er ren og helt ensartet gjennom hele utsnittet. Trykk "Close" når støyprofilen er ferdig. Så markerer du området du vil filtrere støy fra og kjører samme funksjonen om igjen, men på "remove noise" og "OK". Dette gir bedre resultat jo bedre det digitale opptaket er, og litt avhengig av hva som er spilt inn. Akustisk gitar er f.eks ganske vanskelig. Men har du et lydkort som kan ta opp signalet på 24 bit og minst 96 khz kan du få støyfjerningsresultater som faktisk er ganske gode. Anbefales. Kan du bare ta opp i 16/44,1 kan du forsåvidt klare deg med Cool 1, men da må du sannsynligvis eksperimentere litt og kombinere med manuell filtrering (FFT-filteret, som egentlig er en ekstremt fininnstillbar equalizer) på noen områder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå