jogrba Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hei. Dere andre som også har denne bærbare PC-en (PB ENE1245), sliter dere som meg med treg internett-hastighet? Og et spm. til bærbar-eksperter. Er det mulig at Internett-hastigheten synker dersom maskinen blir for varm? (Min blir veldig varm i området der nettverkskabelen plugges inn.) (En annen mulighet er jo virus, har for tiden en lsasse.exe-fil som ikke vil fjerne seg...) Takk, Jo Lenke til kommentar
1955 Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Utluftingen av varmluft fra vifte sitter ved siden av kontakt for netverksplugg. Det er nok noe av forklaringen på varmen du merker. Laber ytelse på nett skyldes ikke maskinen din, den håndterer nok større hastigheter via nettverkskortet enn din internettoppkobling. Virus,brannmur,router, årsakene kan være mange. Har du installert medfølgende 3 måneders Norton kan du gå over en del av innstillingene som er gjort default. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 jeg fant løsningen på problemet nå, det var et virus som herja i system32-mappa med å produsere utallige tmp-filer som opptok mye minne... Fant mange andre virusjævler i samme slengen også, men nå burde PC-en være rensket... Men jeg må se det skal lite til før ENE1245 blir varm, det er bare såvidt man kan spille winamp før maskinene blir brennheit, og den bråkete vifta slår seg på. Det blir centrino-prosessor på meg neste gang jeg skal kjøpe ny bærbar... Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Kjøp deg kjølesystem for bærbar. Det fungerer utrolig bra. Har selv en fra microplex. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Men denne er vel ekstern? Er ikke noe særlig å drasse rundt på et eksternt kjølesystem når jeg skal ha med min bærbare på skolen... Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Ja, det er den. Og den er heller ikke lydløs. Stod ikke noe om at du skulle ha den med på skolen. Jeg tenkte bare på det du sa om varmen. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 (endret) Neida, takk for svaret. Meg jeg skal prøve å finne en måte å skru ned hastigheten på prosessoren, slik at det skal litt mer til for at PC-en skal bli så varm (jeg klarer ikke holde på undersiden, spesielt RAM-en er gloheit...). Jeg kjører tross alt vanligvis IExplorer, Winamp, DCC++ og MSN, men det burde jo en bærbar klare uten å sette igang vifta... Endret 15. juli 2004 av jogrba Lenke til kommentar
Madcap2 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg hadde også en PB1245, og som deg synes jeg den støyet litt for mye. Vet ikke om du har gjort det, men hvis du kjører Windows Update kan du laste ned en patch som gir strømsparingsfunksjon til prosessoren. Den klokker seg ned når det ikke kreves stor datakraft, og dermed går den også kjøligere. For å se om det er installert kan du gå på Kontrollpanel > System og se hvilken klokkefrekvens CPU'en kjører på i øyeblikket. Den kan klokke seg ned til et par hundre mHz hvis lite skjer. Det er viktig at du på Kontrollpanel > Power Options velger Laptop eller Max Battery for at dette skal fungere. Tror ikke det fungerer hvis du har "Always On" på. Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg har lastet ned alt under den automatiske oppdateringen. Men man kan jo også gå på start - windows update, og der finner jeg noe som heter "Advanced Micro Devices processor software update released on December 17 2002." under driveroppdateringer. Er det denne du mener? (Maskinen senker seg nå fra 1.8 til 0.63 GHz når jeg starter maskinen uten strømkontakten tilkoblet), men altså ikke når kontakten er tilkoblet, og i hvert fall ikke ned til 200 MHz... Lenke til kommentar
Madcap2 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Jepp, det er den oppdateringen. Hvor langt ned prosessoren klokker seg avhenger av to ting: Hvor mye prosessorkraft som trengs i øyeblikket og hvilket strømsparingsoppsett som blir brukt. Hvis du velger oppsett som "Max battery" eller lignende vil maskinen klokke seg mer ned enn om du velger "Laptop". Ulempen med "max battery", tror jeg, er at den da aldri gir full gass uansett hvor mye kraft som trengs. Dette må du bare forske ut selv, prøve ut hva som funker best for deg. Min maskin gikk også ofte på 600 MHz da jeg hadde den, og det viser jo at patchen fungerer. Hvis du fortsatt irriterer deg over støy så kan du jo prøve et program som heter SPEEDFAN (søk på google etter det). Det er et program som kan regulere viftehastigheten på en del datamaskiner. Vet ikke om programmet funker på akkurat ENE1245, for jeg fikk ikke høre om programmet før jeg hadde kvittet meg med PC'en. Jeg tar ikke ansvar for om noe går galt hvis du velger å prøve programmet, men hvis det funker hadde det vært kjekt å vite! Lenke til kommentar
jogrba Skrevet 15. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg installerte denne AMD-oppdateringen, og merker at viften ikke skrur seg på like ofte, maskinen blir ikke lenger like varm siden CPU-en nå klokker seg ned når den får muligheten til det. Takk for tipset! Nå kan PC-en brukes på skolen uten å forstyrre andre. Og takk for tipset om FAN-program, men maskinen blir såpass glohet på det varmeste, så jeg tror ikke det ville være trygt å bruke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå