Gå til innhold

Bygge "nygammel" PC

jonag

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 8 som har svært lyst til å bygge sin egne PC. Han har samlet sammen en del komponenter, men mangler hovedkort (og kabinett). Han har et SVÆRT stramt budsjett, og komponentene han har gjør det vanskelig å finne hovedkort på nettet. Han har så langt:

RAM: 256 mb sdram

CPU: 850mhz AMD duron

+harddisk,cd-spiller,diskettstasjon,skjermkort(AGP)

Ut fra dette trenger han et HK med socket A - standard og der de andre komponentene matcher. Er det noen som har et slik liggende som de ikke helt vet hva de skal gjøre med? I så fall vet jeg en som ville blitt glad.

Et brukt kabinett får vi forsøke å få tak i her i Hamar-området. (Kanskje er det noen som bor i nærheten som har et gammelt kabinett stående?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne ha hjulpet deg med noen deler, men har desverre ingen liggende. Men er du flink og titter litt rundt (sjekk demovarene til div. websjapper) så finner man ofte billige deler.

Elitegroup Socket A hk

K7N2GM-IL Mainboard Socket-A nForce2IGP mATX Audio VGA LAN IEEE1394 ATA133 241.80

Qtec Case Midi ATX Tower 350W Black OEM

DDR Ram

Som du ser så kan man få et helt greit oppsett til under tusenlappen, men det er kanskje tusen kroner mer enn det guttungen har?

Endret av gixer
Lenke til kommentar
jo, men det er vanskelig å skaffe socket a hk nå som tar SD-ram. Jeg vet at multicom solgte et Elitegroup kort som tok både SD og DDR-ram før, men de har vel slutta med det nå.

Så det så.

Komplett solgte noen demobrukte kort, for en stund siden som støttet dette.

Du kan jo sjekke innom der..

Lenke til kommentar

Legg inn en en annonse i bruktmarkedet med "SocketA hovedkort for SDram kjøpes". Du får sikkert mange svar. Sikkert noen som også har noen gamle SDram brikker du kan få med på kjøpet.

Forøvrig så er både Asus K7V133-serien og Abit's KT7 og KT7A-serie å anbefale. Begge er stabile, har godt med tilkoblinger, gode bioser og har stort rom for eksperimentering med overklokking. Perfekt gutteleke for en som er lei av teknikk-LEGO.

Lenke til kommentar
Hovedkort.no har et hovedkort for socket A som tar sdram, kjøpte et slik selv for en stund siden funker bra http://www.hovedkort.no/aspx/produkter.asp...=4&g1=50&g2=200

Ja, det Chaintec- kortet der så ikke så gæli ut...............:-)

EDIT: Jeg ser at Komplett har ihvertfall 5 stk. MSI- demokort til en 3-400 kroner som tar SDRAM - så da skulle vel saken være i boks.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Jeg har en sønn på 8 som har svært lyst til å bygge sin egne PC. Han har et SVÆRT stramt budsjett, og komponentene han har gjør det vanskelig å finne hovedkort på nettet. Han har så langt:

Er det noen som har et slik liggende som de ikke helt vet hva de skal gjøre med? I så fall vet jeg en som ville blitt glad.

Et brukt kabinett får vi forsøke å få tak i her i Hamar-området. (Kanskje er det noen som bor i nærheten som har et gammelt kabinett stående?)

Hei,

Jeg tror mannen er ute etter GRATIS komponentene.

Staljin

Lenke til kommentar
Jeg har en sønn på 8 som har svært lyst til å bygge sin egne PC.  Han har et SVÆRT stramt budsjett, og komponentene han har gjør det vanskelig å finne hovedkort på nettet. Han har så langt:

Er det noen som har et slik liggende som de ikke helt vet hva de skal gjøre med? I så fall vet jeg en som  ville blitt glad.

Hei,

Jeg tror mannen er ute etter GRATIS komponentene.

Staljin

Det tror jeg neppe - ellers ville han ikke ordlagt seg slik: ".....gjør det vanskelig å finne hovedkort på nettet....."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...