Lifeform Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hei, Jeg skal sette opp et diskusjonforum her og lurer på om det er noen som har lyst å hjelpe meg litt med å velge ut hvilket jeg skal kjøre på med? Krav: - Må helst ikke basere seg på MySQL - Må ha mulighet til å opprette underforum - Må helst ha tvungen brukerlogin Blir dette vanskelig uten MySQL eller er det en god del forum som klarer dette uten å benytte seg av dette database-språket? Lifeform Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) iik.. dobbel post Endret 13. juli 2004 av zandzpider Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 har sett en del forum med access databaser.. fungerer greit nok... ja... dem bruker asp Lenke til kommentar
Xpence Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Dersom du skal sette opp i windows kan du laste ned noe som heter easy php der ligger det inne php, mysql og apache (allt til å sette opp bulletin board) så kan du laste ned et program som heter navicat får å sette opp databaser på mysql server (GUI programm veldig simpelt) Har selv hatt opp phpBB2 (som er gratis) uten problemer phpBB2 EasyPHP Navicat Endret 13. juli 2004 av Xpence Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Hei, Beklager at jeg ikke var mer nøyaktig: - Dette MÅ være *nux-basert, samt helst ha norsk oversettelse. - Videre bør det være enklest mulig uten alt mulig high tech dill som f.eks. Ultimate PHP Board (UPB), nettside - er et glimrende eksempel på! Ang. dobbelposting så skyldes dette feilmelding når jeg prøvde å poste første gangen. Hva gjør jeg for å få fjerna slike 2x-registreringer? LFORM Endret 13. juli 2004 av Lifeform Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Videre bør det som sagt IKKE basere seg på MySQL da denne serveren forløpig ikke har støtte for dette. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Fant et helt genialt et her: YaBB Forum v Perl eller CGI-basert v Trenger ikke MySQL v Norsk oversettelse v Underkategorier Videre har det noe som heter boards...! Hva er enklig dette?? Lenke til kommentar
Inocybe Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Har du planer om å ha en del brukere/innlegg, anbefaler jeg på det STERKESTE å bruke et database basert forum. Jeg anbefaler: - phpBB - GPL (helt gratis for alle). Har ikke underforum, men er meget stabilt, sikkert og raskt. Oversatt til norsk (av bl.a. meg). Dette forumet bruker jeg (se signatur)! - Invision Power Board - Ikke gratis ($70/$200). Har underforum. Nesten like rask som phpBB og har flere muligheter. - vBulletin - Ikke gratis ($85/$160). Mest brukt av store fora. Masse muligheter. Dette er de eneste jeg vil anbefale. Endret 13. juli 2004 av Inocybe Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det utvikles en "flatfile" (ikke database) versjon av Invision Power Board (IPB = forumet du leser i nå). Om den er ferdig vet jeg ikke.. Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Ok, takk for mange gode anbefalinger. Hva er problemet med ikke-database-drevne forum når antall innlegg og brukere eksploderer ...? Endret 13. juli 2004 av Lifeform Lenke til kommentar
Jan-Banan Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det går veeeeldig sakte!! Mange brukere=Database (best practice) Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 Skjønner...! Vel, jeg skal vurdere det. Dette dreier seg bare om et lite prosjekt lokalt i distriktet her, men jeg skal absolutt høre med de om de kan tenke seg å betale for MySQL. Hvilket er det absolutt beste MySQL boardet med gratis lisens? Lenke til kommentar
Inocybe Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hvilket er det absolutt beste MySQL boardet med gratis lisens? phpBB er uten tvil det beste valget hvis du ønsker et helt gratis forum (trenger ikke lisens). Dessuten så får du gratis support Det beste med phpBB er at de IKKE legger til nye funksjoner hele tiden. De fokuserer på at koden skal være sikker, rask og stabil. Du kan fint ha millioner av innlegg og hundre tusenvis av medlemmer uten at forumet kneler (selv om du kanskje ikke trenger det). phpBB temaet jobber med en ny version (2.2) som skal inneholde underforum og mange andre nyttige ting, men det vil ta litt tid før det er ferdig. Som sagt, de gir ingenting ut før alt er gjort skikkelig. Som det er sagt, flatfile forum (uten database), blir fort veldig trege. PS! Det koster ikke mye for hosting som inkluderer mySQL, spesielt hvis du velger en som bruker amerikanske servere. $10 eller mindre pr mnd er alt du trenger å betale hos en god host. Normalt sett er norske hoster alltid dyrere enn utenlandske (dyre lønninger). Sjekk hos Sitepoint Forums for diskusjoner om gode hoster (under Web Hosting). Lenke til kommentar
Jan-Banan Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Du kan fint ha millioner av innlegg og hundre tusenvis av medlemmer uten at forumet kneler Kommer litt an på hvordan du definerer den setninga da.. Du kan jo godt ha hundretusener av medlemmer i en flatfile board også, så lenge veldig få av dem er logget på samtidig. På en shared hosting skal du nok ikke opp i mange hundre samtidig påloggede i en MySQL board før ting begynner å gå tregt opp hosten din begynner å klage.. Men, de fleste boards kommer aldri opp i nok aktive medlemmer til at det skal være noe problem uansett.. Så det er vel egentlig bare å velge det som passer.. Lenke til kommentar
Inocybe Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jan-Banan, Prøv å søk etter et medlem eller et innlegg som er lagret som flatfile, når det er så mange medlemmer/innlegg. Det vil ta en hel evighet. Hvis serveren sliter med så få medlemmer pålogget, ville jeg byttet host med EN gang. Dette krever veldig lite av en server som er av litt kvalitet. Det at noen hoster presser for mange inn på en server, viser bare at de er useriøse. Hver host må måle serverbelastningen og eventuelt flytte kunder hvis den blir for stor (hvis de er seriøse ihvertfall). Når noen søker i min nettsides (se signatur) ca 49.000 innlegg, er det nesten ikke målbart på serveren Lenke til kommentar
knnygar Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Discus er eit forum eg har brukt ei stund. Forholdsvis enkelt å sette opp. Gratisversjonen manglar ein del funksjonar, men det har gjort nytta for meg. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hvis du får i gang MySQL, så er minibb.net kanskje et alternativ? Liten og nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå