Gå til innhold

Lavnivåformatering av ukjent harddisk

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har altså en harddisk (60Gb, IDE ATA100) av ukjent merke som jeg fikk av en tvilsom forhandler som erstatning for en som tok kvelden. Denne kunne jeg tenke meg å bruke som OS-disk i en billig kontormaskin jeg setter sammen til mine foreldre, men jeg har problemer med å opprettholde kontakten med den. Jeg får stadig vekk I/O Error hvorpå hele disken forsvinner fra WinXP inntil jeg rebooter. Som et siste forsøk på å redde den, kunne jeg tenke meg å lavnivå formatere den og se om det hjelper. Er det noen som vet om et godt og gratis verktøy som gjør sånt?

Og ja, jeg er allerede klar over at:

1) Det de fleste kaller lavnivåformatering egentlig ikke er det, men en fullstendig overskriving av alle formaterte bits på disken. Jeg er altså ute etter EKTE lavnivåformatering.

2) Man bør bruke verktøy som er spesifikt for det harddiskmerket man skal formatere. Dette er imidlertid ukjent, så jeg trenger enten en smart måte å finne ut av det på, eller et verktøy som kan gjøre det for de fleste harddisker, hvis noe sånt eksisterer.

Dette er som sagt siste forsøk på diskredning, og jeg har ikke noe imot å ta sjanser med denne disken, så lenge sjansen for suksess er over null.

EDIT: Skirveleifer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekte lavnivåformatering er nok ikke mulig, såvidt meg bekjent. Det innebærer å legge inn servospor på plata, det er noe disken selv ikke kan gjøre, kan kun gjøres på fabrikken.

Når du formaterer en floppy så er det ekte lavnivåformatering. Men det er mange år siden HD teknologien passerte det stadiet at man kunne lavnivåformatere selv.

Lenke til kommentar

Hm, det hørtes ikke bra ut. Noen andre ideer om hvordan denne disken kan reddes da? Jeg sitter og bruker den nå, så jeg tror ikke den er hinsides riktig ennå, men jeg stoler bare ikke nok på den til at jeg tør å bruke den som OS disk for opphavet.

PS! BIOS rapporterer modellnavnet som MDT MD600BB-00BSA0. Rings a bell, anyone?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...