Gå til innhold

Tre RIP harddisker på to uker.

buggs

Anbefalte innlegg

Tre hardisker med forskjellige operativsystem drept på to uker. Hva kommer dette av? Fått to blåskjermer og en heng der bla en av feilmeldingen omhandlet kjernen. Etterpå under oppstart får jeg feilmelding hvor jeg blir bett om å sette inn systemdisk. Når jeg kjører diskdoktor på de får jeg ingen feil, men pc`en nekter å kjøre de. Og jeg får heller ikke formatert de. Nå tør jeg ikke å prøve mer. Kan det ha noe med hovedkortet å gjøre? Sitter med Abit KT7-raid. Og i tilfelle ja, er det virus- eller en hardwarefeil

All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på meg så høres dette ut som et software-problem. du har nok mistet partisjons-informasjonen som ligger i master boot record (mbr). dette kan skyldes virus. (har du åpnet vedlegg i epost fra fremmede?

)

at du ikke får formatert dem, eller at en formattering ikke har noen effekt (du får formattert disken, men den er like blank etterpå -> ubrukbar), skyldes at os'et som filen format.com kommer fra (win98 som regel) ikke klarer å lese hvor stor disken er (el noe annen info for den del), og format forteller deg "format complete" bla blabla ->

så: prøv følgende- inn med en bootdisk, som fdisk ligger på. det første du bør gjøre er å sjekke om det ligger noen partisjonsinformasjon igjen på diskene. om det ikke gjør det, så må du lage nye partisjoner. fdisk forklarer på mange måter seg selv. om man gjør noe feil, så kan man alltids begynne på nytt, man har ikke noe å tape.

sjekk boot-rekkefølgen din i bios! som jeg skrev i begynnelsen av innlegget: jeg går ut ifra at du ikke har endret på din konfigurasjon i det hele tatt (ikke lagt til nye disker el fjernet noe.) boot rekkefølgen: a:, c:, cdrom/scsi

i tillegg så går jeg ut ifra at bios finner diskene under post, og at du ikke får følgende feilmelding: "media on primary master ide can not be read" om du får denne meldingen, så har disken krasjet. send den tilbake til butikken og få en ny en.

ps! du har husket å ta ut av disketten som eventuelt står i diskett stasjonen?

Lenke til kommentar

Vist du har 2 ram brikker...test med bare 1 i (er det det samme, test med den andre)

Er ikke sikkert dette hjelper deg...men jeg hadde en maskin med mange rara feil...der harddisken ble sett på som syndebukk..men det visste seg at 1 ram brikke hadde tatt ferie, og forårsaket ett utal av rare feil....men er nu verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...