masoval Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Hei. Jeg skal kjøpe ny kontorPC til en liten bedrift. Maskinen vil i hovedsak bli brukt til regnskapsføring (databasearbeid). Andre gjøremål vil være word, excel, e-post mm. Her er mitt forslag: kontorPC Jeg har prøvd å legge vekt på: - støy - sikkerhet (mot tap av data) - pris/ytelse i forhold til vårt behov Maskinen skal ikke overklokkes og AMD er valgt pga pris/ytelse. Videre har jeg valgt socket A pga at jeg ikke kjenner til andre sockets. Her er det muligens noen bedre... Vurderer også en 19" skjerm, men ser disse er en del tusen dyrere enn 17". Jeg må ha to hardisker fordi de skal speiles (RAID 1), og trenger derfor også et hovedkort som støtter dette. Tastatur og CPU kjøler skal og kjøper. Prisen bør ikke overstige 15 000, og må gjerne være mindre. edit: skrivefeil Endret 13. juli 2004 av masoval Lenke til kommentar
masoval Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Er det ingen som har noen synspunkter eller forslag til forbedringer? Vil det til mitt bruk være mer fornuftig å satse på for eksempel Athlon 64? Noen som har erfaring med harddiskene jeg har valgt? Noen som synes de bråker, eller har erfart at de tar kvelden før de burde? Er det verdt pengene å kjøpe 19" skjerm når maskinen skal være en kontormaskin? Trenger jeg mer RAM? Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Oppsettet ditt ser greit ut. Noen kommentarer til dine spørsmål. CPU: A64 vil gi bedre ytesle, men ettersom dette er en kontormaskin, er det tvilsomt om du vil oppleve prossessorkraften til en XP 2500 som noen flaskehals. Minne: Til dagens kontorbruk vil 512MB være rikelig. Minnet kan uansett lett utvides ved behov. Hovedkortet du har satt opp støtter dual channel minne, så 2 minnebrikker vil teoretisk sett gi bedre ytelse enn en (2x256 vs 1x512), men jeg tviler på om dette er merkbart i praksis for kontorapplikasjoner. Harddisker: Samsung sine disker er blant de mest stillegående på markedet, og stabiliteten bør ikke være noe problem. De har en noe dårligere ytelse enn de raskeste konkurrentene, men igjen er forskjellen neppe særlig merkbar. Ser at du tenker å kjøre i raid av sikkerhetsgrunner. Vil bare påpeke at dette hjelper lite dersom PC´en f.eks. blir stjålet. Hvis du lagrer virksomhetskritiske data på PC´en bør du derfor sørge for å ta ekstern backup. Tastatur/mus: Logitech/Microsoft (andre?) har trådløse pakkeløsninger til drøyt 500,- med optisk mus som er meget behagelige. Skjerm: Den NEC skjermen er meget god, men har sin største styrke på spill/film, og det er forhåpentlig ikke det den blir brukt mest til på kontoret . Samsung sine modeller (173T) er gode alternativ. Ellers så er vel Øivind Dahle & co. her på forumet en glimrende ressurs, og en kjapp gjennomlesning av testene de har gjort anbefales. R. Lenke til kommentar
System-log.com Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 KontorPC Hva med denne maskinen da? Må jo være helt topp på en arbeidsplass? Lenke til kommentar
masoval Skrevet 14. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2004 Hmmm... Har vel i utgangspunktet lyst til å satse på noe annet enn en celeron maskin. Dessuten har den ikke RAID, noe som er viktig i mitt valg. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Hvorfor ikke kjøpe en HP D330/530? Her har du en nesten helt lydløs PC, men det mangler RAID kontroller (noe du kan sette opp i software i Windows). Bare tull å bruke tid og penger å bygge en PC fra scratch til en bedrift. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Du må sørge for en ekstern backupløsning, dette er mye mye viktigere enn RAID 1 (du må for all de ikke bruke RAID 0) Og sørg for at du kjøper delene i hos en leverandør, som setter den sammen for deg. Dette fordi at f.eks. Komplett leverer på døren service. Det samme gjør HP og Dell (om du betaler ekstra for det). Dette er viktig for deg, siden du har vel ikke tid til å være uten maskin en stund dersom uhellet er ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå