Gå til innhold

Antistatisk armlenke, hvem bruker dette?

Anbefalte innlegg

Man kan bli sittende med hardware som ikke yter sitt beste, gir deg diverse rare feilmeldinger, gjør lagret data korrupt og så videre

Forrige da'n kom det plutselig ei blå vertikal stripe tversover ny skjerm - kan sånt også ref. til stat.el + er dårlig jording hovedsak mht. statisk el ?

Statisk elektrisitet KAN være årsaken, hvis du har installert f.eks. skjermkortet selv og ikke brukt armlenke etc...

Hadde du derimot brukt en slik armlenke så kunne du vært forholdsvis sikker på at det ikke hadde hatt noe med statisk elektrisitet å gjøre.

Og ja, "dårlig jording" av deg selv er årsaken til at du skaper statisk elektrisitet med kroppen din. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle er vel enige om at det er smart og bruke slik antistatisk-lenke, men er vel få som faktisk bruker det(selv bruker jeg det aldri av den grunn at jeg ikke har tatt meg bryet med å gå til innkjøp av en)...

Men så tar min pc-komponenter vandligvis å dør av helt andre grunner enn statisk elektrisitet...

Lenke til kommentar
Alle er vel enige om at det er smart og bruke slik antistatisk-lenke, men er vel få som faktisk bruker det(selv bruker jeg det aldri av den grunn at jeg ikke har tatt meg bryet med å gå til innkjøp av en)...

Men så tar min pc-komponenter vandligvis å dør av helt andre grunner enn statisk elektrisitet...

Hehe

Men hvis man ikke bor altfor langt unna en Biltema forretning, så er det ikke vanskelig å gå til innkjøp av slikt utstyr vet du. :)

Edit: Og slikt utstyr er ikke dyrt heller, bare sjekk linken jeg la ved.

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar
Ble netsen skremt nA, bestiller det neste gang. Men kan man forsikre seg, ihvertfall nesten, pA intet hw er Odelagt ved A ta en test med f.eks 3Dmark?

pain :ohmy:

Nei, eneste måten du kan forsikre deg forholdsvis bra mot at hardwaren ikke er skadet av statisk elektrisitet, er at du har brukt slikt utstyr som en armlenke etc.

Jeg vet ikke om noen måte å teste det på. Men hvis din hardware yter mindre enn annen identisk hardware med samme innstillinger, eller du får feilmeldinger og slikt så... - kanskje det har tatt skade ved installeringen (det er ihvertfall større sansynlighet for det, enn at det er fabrikkfeil tror jeg).

Edit: Svarte jo ikke særlig bra på spørsmålet, så jeg la til litt mer.

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke armlenke.

Men jeg bruker som regel en antistatisk matte som jeg ordnet meg når jeg var i militæret for mange år siden.

Den er veldig fin, og den gjør at kabinettet heller ikke lager riper i stuebordet. :D

En slik matte er det veldig lurt å bruke, men du kan fortsatt risikere å ødelegge komponentene fordi du ikke er knyttet til jord selv.

Så gå til innkjøp av en lenke også, da har du gjort omtrent det du kan for å forhindre et tilfelle av ESD ihvertfall. (Man kan gjøre mer, men det koster).

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar
Så gå til innkjøp av en lenke også, da har du gjort omtrent det du kan for å forhindre et tilfelle av ESD ihvertfall. (Man kan gjøre mer, men det koster).

Har lenka og, men har aldri brukt den.

Bygd masse maskiner og ikke ødelagt noe hittil.

Så lenge jeg sitter i ro, og tar en del på kabinett/matte så lader jeg meg ut konstant.

Men hvis man vil være sikker, så bruker man armlenke og antistatisk matte.

Det er jeg enig i. :D

Samme som at det er mest sikkert å holde hendene på rattet slik man lærte på sjåførskolen.

Men hvem gjør vel det? ;):love:

Til pain:

Armlenke

Spiralkabel m/krokodilleklemme

Endret av snole
Lenke til kommentar
SA hva anbefales det at jeg skal kjOpe inn?

EDIT, gi gjerne link/r

Det enkleste du kan gjøre er å dra på Biltema og kjøpe:

- ESD-Armbånd - 44,90 kr

- Antistatisk matte - 109,- kr

Og hvis du ikke bruker verktøy som du vet er avmagnetisert, så ville jeg også kjøpt:

PC-verktøy, sett med 24 deler - 198,- kr

Alt dette finner du på Biltema sine sider (Teknikk/Data/Verktøy). Men du får ikke kjøpt over nettet, så du må enten reise dit eller bruke postorde.

Direkte link

Lenke til kommentar

Har lenka og, men har aldri brukt den.

Bygd masse maskiner og ikke ødelagt noe hittil.

Så lenge jeg sitter i ro, og tar en del på kabinett/matte så lader jeg meg ut konstant.

Men hvis man vil være sikker, så bruker man armlenke og antistatisk matte.

Det er jeg enig i. :D

Samme som at det er mest sikkert å holde hendene på rattet slik man lærte på sjåførskolen.

Men hvem gjør vel det? ;):love:

Til pain:

Armlenke

Spiralkabel m/krokodilleklemme

Jeg tror du bør lese hele posten... Og kanskje alle andre poster om dette på forumet (søk funksjonen vet du).

Når du har gjort det så TROR jeg at du kanskje endrer mening.

Lenke til kommentar

Bruker altid matte i kombinasjon med armlenke når jeg monterer cpu og ram på hk. Kortet ligger veldig godt på matta, og den lager ikke riper på bordet. Har sett mange som ikke har brukt jording, og har måttet skifte rambrikker. Det tar ofte en tid før de dør, ofte flere mnd-er, men ett støt er nok til å drepe en brikke.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Jeg kan i alle fall si det slik.

Jeg er utdannet innen elektronikk, og den "myten" om at elektronikk er sykt sårbar for statisk elektrisitet kommer hovedsaklig fra den tiden man brukte TTL-kretser.

De tålte omtrent ikkeno, og det var derfor hyperviktig å jorde seg godt når man jobbet med slikt.

Etter at CMOS kretser ble vanlige, minsket behovet for dette.

Siden de kretsene ofte (alltid?) har innebygd "vern" mot statisk elektrisitet.

Jeg jobbet 4 år på verksted (Audio/Video) og kjenner mange andre som gjør det.

Omtrent ingen reparatører bruker lenke, men man har matta på benken.

Nå om dagen jobber jeg med Alarmsystemer og Adgangskontroll og vi håndterer masse elektronikk og kretskort.

Men lenke brukes ikke, rett og slett fordi man ikke nødvendigvis MÅ ha det.

Såfremt man ikke går å subber joggeskoa langs teppegulvet før man tar i et kretskort, så går det greit.

En annen ting er at folk er helt hyper på at det er farlig å bruke støvsuger inni en PC.

Javel sier jeg, og bruker min fordet.

Bruker samme teknikk som man bruker når man rengjør annen elektronikk, som f.eks TV.

En litt lang malerkost, som børster støvet ut i lufta, der støvsugeren tar det til seg.

Dette med at elektronikk er så hyperfølsom for statisk elektrisitet kommer som sagt fra gammelt av.

TTL kretser brukes ikke i det hele tatt i dag, og bra er det.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Mulig å lage ei slik armlenke?

Det er veldig enkelt. Ta en ledning, skrell av isolasjonen i begge ender, surr den ene rundt håndleddet (pass på å få vekk så mye isolasjon at du får rent kobber rundt hele). Den andre enden av ledningen fester du i kabinettet.

ADVARSEL: Ledningen til pc'en MÅ VÆRE DRATT UT av støpselet, hvis ikke risikerer du å få handa grillet. Antistatiske armbånd som kjøpes i butikken har ofte en innebygd motstand som gjør at det ikke er fullt så farlig. Men jeg er ikke sikker på om alle har det.

Lenke til kommentar
Mulig å lage ei slik armlenke?

Det er veldig enkelt. Ta en ledning, skrell av isolasjonen i begge ender, surr den ene rundt håndleddet (pass på å få vekk så mye isolasjon at du får rent kobber rundt hele). Den andre enden av ledningen fester du i kabinettet.

ADVARSEL: Ledningen til pc'en MÅ VÆRE DRATT UT av støpselet, hvis ikke risikerer du å få handa grillet. Antistatiske armbånd som kjøpes i butikken har ofte en innebygd motstand som gjør at det ikke er fullt så farlig. Men jeg er ikke sikker på om alle har det.

mye bedre å kjøpe seg ei lenke, da disse skal være testet, de er i tilleg mye bedre å ha på seg enn en ledningstump som er viklet rundt håndleddet.

Her på "bruket" bruker vi alltid ESD -matte, -fotmatte og -lenke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...