Gå til innhold

Antistatisk armlenke, hvem bruker dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SA hva anbefales det at jeg skal kjOpe inn?

 

EDIT, gi gjerne link/r

Det enkleste du kan gjøre er å dra på Biltema og kjøpe:

 

- ESD-Armbånd - 44,90 kr

- Antistatisk matte - 109,- kr

 

Og hvis du ikke bruker verktøy som du vet er avmagnetisert, så ville jeg også kjøpt:

 

PC-verktøy, sett med 24 deler - 198,- kr

 

Alt dette finner du på Biltema sine sider (Teknikk/Data/Verktøy). Men du får ikke kjøpt over nettet, så du må enten reise dit eller bruke postorde.

 

Direkte link

Takker, tror jeg gjOr det. Selv om jeg ikke tror jeg har/kommer til A Odelegge noe. (men hvem vet...) er jo absolutt ikke dumt a bruke noen lapper pA dette istedet for a matte kaste verdifult ( :love: ) utstyr :)

Lenke til kommentar
Mulig å lage ei slik armlenke?

Det er veldig enkelt. Ta en ledning, skrell av isolasjonen i begge ender, surr den ene rundt håndleddet (pass på å få vekk så mye isolasjon at du får rent kobber rundt hele). Den andre enden av ledningen fester du i kabinettet.

 

ADVARSEL: Ledningen til pc'en MÅ VÆRE DRATT UT av støpselet, hvis ikke risikerer du å få handa grillet. Antistatiske armbånd som kjøpes i butikken har ofte en innebygd motstand som gjør at det ikke er fullt så farlig. Men jeg er ikke sikker på om alle har det.

Du griller ikke handa. Det har jeg prøvd! :p

 

Laget hjemmelaget armbånd, som gikk fra kabinettet til meg til jordingen i en stikkontakt. FIkste alt og alt gikk bra, helt til kompisen min satt på pcen. mens jeg holdt i den og fortsatt var koblet til jorden i stikkontakten. Hele hånda begynte å riste. Skamstilig! Fikk ingen varie men av det, men vet ikke om det er så lurt :/

Lenke til kommentar

Kommer alltid frem en del "vås" når slike temaer dukker opp.

 

Riktignok er eldre komponenter mer utsatt for statisk-elektrisitet enn dagens, som gjerne har høyere toleransenivåer og former for innebygget vern. Dette gjelder slettes ikke alt. Alle seriøse verksteder/lab`er som jobber med finere elektronikk bruker en eller annen form for beskyttelse mot ESD-skade. Tror du at du hadde hatt jobben lenge hos AMD eller Intel hvis du hadde flydd rundt på deres lab uten riktige sko, armbånd og matter?

 

Men dette er ikke noe stort problem på PC-deler, siden det åpenbart ikke er så høy feilprosent, til tross for alle "elektronikk-ekspertene" som har dukket opp med 10 pølselabber og 100 geniale ideer om hvordan klokke PC`en med både vann og kjøleskap. Nå er riktignok PC-utstyr til dels beregnet for selv-bygg, slik at de nok har blitt endel forbedret de siste årene..

 

Det hele duker ned til deg selv. Tenk deg scenarioet: Du sitter hjemme og bygger din splitter nye PC og er klar for en skikkelig helg. En eneste gang fikk kroppen utlading gjennom f.eks CPU`en. Så bruker du hele kvelden, full av irritasjon/frustrasjon på å få PC`en til å fungere. Du vet ikke hva som er galt, og hvis du ikke har tilfeldigvis en CPU i samme serie liggendes, er du nødt til å sende HK, ram og CPU tilbake til nettbutikken. De bruker 1 uke for å få dette testet, og 1 uke til før du har nytt utstyr i handa, riktignok på garanti. (kanskje også langt lenger hvis de ikke har ny del inne) Fine 2 uker full av irrititasjon for å spare 100,- det... For å ikke glemme alle timene man bruker for å prøve å få det til å fungere. Personlig gidder jeg rett og slett ikke den erfaringen, så svaret på topic er ja, jeg bruker det.

 

Og for de som sier det ALDRI skjer... Vel, det blir det samme som å si at biler kolliderer aldri, fordi det har aldri skjedd meg. Sannsynligheten er ikke stor der heller, men omhandler du elektronikk daglig med 10 pølselabber uten beskyttelse er sjangsen til stede for at også du "kolliderer" en dag....

 

Når det gjelder å lage noe slikt selv... Hva er vitsen? For å spare 40,-? Og ja mann bør ha innebygget resistor, ikke fordi hånden din automatisk blir grillet til en sommerkotelett hvis du tar på poweret, men hvis du skulle være uheldig å komme i kontakt med nettspenning, er du ikke direkte i kontakt med jord.

Lenke til kommentar

Det som er litt festelig her er at ingen har tatt for seg den enkle fysiske forklaringen som ligger bak, og hvordan denne fungerer i forhold til dette med armlenke.

 

Statisk elektrisitet er en spenning som bygges opp i noe (deg). Det som skader komponentet er at du, som har en annen spenning enn komponentet, tar i det og en utladnings skjer. Hadde begge deler vært ladet like mye hadde ikke dette vært noe problem. Det er altså ikke statisk elektrisitet som er problemet, det er forskellen på ladningene.

 

Å feste en armlenke i et kabinett hjelper deg ingenting det. Spenningen forsvinner ikke med mindre du kommer i kontakt med jord, og normalt sett trekker man ut strømledningen, som er kabinettets eneste forbindelse til jord.

 

Ja, jeg bruker armlenke, men jeg har også en egen jordledning som er koblet til kabinettet.

 

 

King_mephisto:

Hvor mange ganger er det sagt at du ikke kan vite om komponentene har tatt skade av behandlingen? Alikevel kommer du med den påstanden :roll:

 

 

Det er forøvrig veldig gøy å gå inn i en bunker i luftforsvaret å prøve å klappe på en pingvinrakett uten å være koblet til jord først. Jeg skal love deg at du blir banket godt av de som jobber der om du rekker å ta på den før de stopper deg :)

Lenke til kommentar
Og for de som sier det ALDRI skjer... Vel, det blir det samme som å si at biler kolliderer aldri, fordi det har aldri skjedd meg. Sannsynligheten er ikke stor der heller, men omhandler du elektronikk daglig med 10 pølselabber uten beskyttelse er sjangsen til stede for at også du "kolliderer" en dag....

 

AMEN!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey, etter at dere/enkelte i denne tråden skremte vettet av meg, har jeg nå kjøpt meg en matte. Gadd ikke kjøre til Biltema, så det ble Clasern.

Jeg har arvet min fars tekniske kunnskaper osv så jeg skjønner ikke dette engang (nesten ihvertfall ;)) Stort bilde, så jeg gir bare URL.

 

http://home.no/ragz-pain/Antistatisk%20matte.JPG

 

Jeg skal altså feste armlenken på armen (WOW), men hvor skal jeg sette i de to krokodilleklemmene? Håper noen gidder å svare selv om jeg igrunn ripper opp i en gammel tråd...

 

 

pain

Lenke til kommentar
Hmm, føler meg litt dum her, men jeg spør likevel :innocent:

Jeg har kjøpt en slik lenke, men jeg vet ikke hva jeg skal feste den til :(

Den har ikke krokodilleklemme, men en sånn i hver ende.

 

Hva skal den andre enden festes til?

Hvis jeg ikke tar feil så er den ene enden til å feste på en antistatisk matte, og den andre enden er for å feste på en klokke lignende sak som du fester på håndleddet.

 

Jeg har en antistatisk lenke, brukte den noen ganger, da jeg fiksa andre folk sine maskiner. Men nå så ligger den gjemt og glemt i et skap eller skuff i rommet mitt. Nå bare setter jeg noen fingre på psuen i et par sekunder før jeg "opererer". Jeg har aldri ødelagt noen komponenter på grunn av dette, har heller ikke møtt noen som har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...