Martin_03 Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Bruker som regel alltid dette når jeg skrur isammen datamaskiner. Er det bare meg, eller det mange her som bruker det? Endret 13. juli 2004 av Martin_03 Lenke til kommentar
alos Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 er nok nesten bare deg. Det holder som regel bare å ta i kabinettet for å kvitte seg med all statisk elektrisitet. Har skrudd mye pc i løpet av livet og aldri fått trøbbel med ødelagte komponenter. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Jeg bruker det ikke men det er kanskje ikke en dum forholdsregel og ta. Litt kjipt og ødelegge rambrikker til noen tusenlapper. Har skrudd på pc'er i snart 10 år uten å bruke armlenke, har fortsatt ikke ødelagt noe. Bank i bordet Endret 13. juli 2004 av Lugmeister Lenke til kommentar
hart Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Må slenge meg med på slubbertlista.. Bruker det ikke, men har aldri drept noen komponenter heller. Så lenge man er obs på hva man gjør og hvor/hvordan man gjør det så går det bra (for de fleste ) Lenke til kommentar
Krestjan Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg bruker det heller ikke, men det er fordi jeg er dum. Jeg er teleingeniør og burde vite bedre, men jeg har aldri giddet å gå til innkjøp av en armlenke, og jeg har også skrudd sammen et par PCer uten at det har gått galt pga. statisk elektrisitet. Digital forsterker(hovedprosjekt) derimot... snufs... Neste gang jeg kjøper noe datautstyr så skal jeg også kjøpe med en armlenke, jeg lover! Lenke til kommentar
breathe Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Gjorde et enkelt søk jeg: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=256656 Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Har aldri brukt det, og har aldri ødelagt noe heller. Flaks kanskje? (Men jeg tar alltid på kassa før jeg begynner å fikle med komponenter da). Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Det at dere ikke har ødelagt komponentene dere har jobbet med, slik at dere ikke har fått brukt de, behøver ikke å bety at komponentene ikke har tatt skade. Mange komponenter tåler svært lite støt før de blir degradert eller "nesten ødelagt" av det. Slik at de fortsetter å fungere en stund, og i en del tilfeller, en lang stund før brukeren merker noe til det. Og man kan slett ikke være sikker på at det holder å "ta på kabinettet" for å bli kvitt statisk elektrisitet. Her er noen nyttige linker: Static Electricity and Computers Why worry about ESD Midwest Chapter, ESD Association Edit: Mange av dere skriver at dere aldri har ødelagt noen komponenter på grunn av statisk elektrisitet. - Det kan dere rett og slett ikke vite sikkert... Har ingen av dere sendt noe i retur pga. en feil dere ikke kunne skjønne hvorfor oppstod? Slik som at en harddisk sluttet å fungere etter 6 måneder el. lign.? DET er i så fall forårsaket av statisk elektrisitet i 90% av tilfellene. Edit 2 & 3: Rettet på litt skrivefeil og la til en ekstra link. Endret 13. juli 2004 av IIIvolt Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Ikke alltid det hjelper å ta på metall for å fjerne statisk elekrisitet. Hadde tørket en t-shorte i tørketrommelen en gang og kjente at det var statisk elekrisitet selv etter at jeg hadde tatt på vannkrana på vasken. Jeg måtte ta vann på hendene for at den statiske elektrisitenen skulle forsvinne helt. Etter dette har jeg alltid holdt hendene i rennende vann under springen før jeg begynner å mekke pc. Dette fjerner all statisk elektrisitet. Så armlenke er heller ikke 100% sikkert. Holder ikke hvis det ikke er god nok kontakt mellom huden og metallet på lenken noe det ikke er hvis huden er helt tørr. Pass også på at dere alltid bruker kun klær av 100% bomull når dere skrur på pc'er. Bomull skaper minst statisk elektrisitet. Syntetiske stoffer dereimot . Lenke til kommentar
talisar Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det at dere ikke har ødelagt komponentene dere har jobbet med, slik at dere ikke har fått brukt de, behøver ikke å bety at komponentene ikke har tatt skade. Mange komponenter tåler svært lite støt før de blir degradert eller "nesten ødelagt" av det. Slik at de fortsetter å fungere en stund, og i en del tilfeller, en lang stund før brukeren merker noe til det. Dette er veldig viktig å få med. Mange tror at enten virker det, eller ikke. Degrading av hw er et mye større problem da det ofte skaper "fantom" problemer og ustabile systemer og fører til timesvis av feilsøking.. hardwaren virker jo den:) Lenke til kommentar
hart Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Ofte vil denne "slitasjen" aldri bli oppdaget, når man tenker på levetiden til hw-komponenter i dag... det finnes mennesker på dette forumet som er truende til å kaste ett 9800 Pro kort fordi det er for gammelt (ok.. en smule drøy påstand, men dere ser poenget mitt). Jeg kan bare snakke for min egen sak.. ingenting av det jeg har tuklet med har "dødd", og jeg har hatt hardware gående i årevis i enkelte tilfeller. Så jeg er fornøyd. Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Ofte vil denne "slitasjen" aldri bli oppdaget, når man tenker på levetiden til hw-komponenter i dag... det finnes mennesker på dette forumet som er truende til å kaste ett 9800 Pro kort fordi det er for gammelt (ok.. en smule drøy påstand, men dere ser poenget mitt). Jeg kan bare snakke for min egen sak.. ingenting av det jeg har tuklet med har "dødd", og jeg har hatt hardware gående i årevis i enkelte tilfeller. Så jeg er fornøyd. Som jeg og antageligvis mange andre har skrevet før meg, det at hardwaren virker eller "ikke har dødd", betyr ikke nødvendigvis at det ikke har tatt skade og ikke kommer til å fortsette å virke i flere år. Man kan bli sittende med hardware som ikke yter sitt beste, gir deg diverse rare feilmeldinger, gjør lagret data korrupt og så videre bare fordi man har vært uforsiktig under installeringen. Er det noe vits i å argumentere i mot et fenomen som er så godt og grundig bevist? Du kan ihvertfall ikke garantere for noen at din hardware er i like god stand som den var da du kjøpte den; uansett om noe av det du har "tuklet" med har dødd eller ikke, og hvor lenge hardwaren har vært i live hittil. Edit: Skrivefeil Endret 13. juli 2004 av IIIvolt Lenke til kommentar
hart Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 IIIvolt, du har ikke svart på spørsmålet til trådstarter Bruker du antistatlenke? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Man kan bli sittende med hardware som ikke yter sitt beste, gir deg diverse rare feilmeldinger, gjør lagret data korrupt og så videre Forrige da'n kom det plutselig ei blå vertikal stripe tversover ny skjerm - kan sånt også ref. til stat.el + er dårlig jording hovedsak mht. statisk el ? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Nope. Jeg bruker det heller ikke. Har heller ikke ødelagt noen komponenter som en følge av dette. Kommer jo så mye borti kabinettet når jeg driver på med PC'en at jeg rekker ikke å bli statisk. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Har lenke, men ikke alltid jeg finner den i farten så litt juks blir det. Er -smart- å bruke det. Alle som har litt elektronikk utdanning har sikkert sett hvordan elektronikk reagerer på statisk elektrisitet. Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 IIIvolt, du har ikke svart på spørsmålet til trådstarter Bruker du antistatlenke? Ja. Men jeg skulle ønske jeg visste om alt dette før jeg begynte å bruke den, og ikke etterpå. Siden jeg mistet ihvertfall 3 harddisker + diverse annet før jeg skjønte hvorfor. Lenke til kommentar
hart Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 IIIvolt: Hvorfor skriver du ikke en antistatisk guide? Siden du åpenbart brenner for det. Mange forumbrukere her på hw.no som har blitt belønnet med en "sticky" tråd. Kan ikke huske å ha sett akkurat den topicen her. Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Bruker det ikke, vet at jeg har ødelagt hvertfall 1 rambrikke pga dette, men det er år siden nå. tar bare av meg sokken og setter foten inntil kabinettet jeg Lenke til kommentar
notarget Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg har det i 'pcutstyr' posen min, men bruker det aldri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå