Gå til innhold

Harddisker som forsvinner


Anbefalte innlegg

Bruker to harddisker. De to siste gangene jeg har reinstallert OS, fant ikke maskina den siste harddisken, og måtte fomatere den på nytt for å kunne bruke den. Mistet endel data, selv om jeg brukte Getitback etterpå. Vel, for å være litt på forskudd i påvente av neste reinstallasjon: Hvordan forhindrer man at dette skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an paa hvilket OS du benytter, men i XP kan du gaa inn i Disk Management og se om Windows ser disken overhodet.

Staar den ikke oppfoert der saa ville jeg ha sjekket at master/slave staar riktig, kryssbytte kabler, evt scanne disken for feil.

Dersom det er S-ATA saa ber WinXP om drivere (F6) naar du legger inn OS - kan vaere det ogsaa - men jeg vet jo ikke hva slags disker/OS du har...

Lenke til kommentar

Vel, hardisken min har forsvunnet to ganger, og det på to forskjellige maskiner med forskjellig oppsett, eneste de hadde til felles var XP.... Virker som den ikke får noe "navn" etter reinstallasjon, og jeg må formattere den for at maskina skal kunne bruke den (den var selvfølgelig formattert fra før) Tror ikke dette har noen med kabler, eller jumpere, eller bios å gjøre - dette har med XP å gjøre. Kanskje det er en ide å fjerne harddisken før reinstallasjon for så å sette den inn etterpå?

Lenke til kommentar

(mange separate poster her, beklager) Disken dukker opp i "device mangager" og det er jo fint, men der får man ikke gjort mye med den, den dukker nemmelig ikke opp som en av to disker under "min datamaskin" og jeg må gå til "computer management" og finne den i "disk management" og DER er den, MEN den har aldri en bokstav foran seg.. Dvs ingen D: - og den eneste opsjonen da er å formatere den - etter at det er gjort får den tildelt en bokstav og disken kan benyttes, men nå tom for data.

Lenke til kommentar

EDIT: Du postet mens jeg skrev, og etter å ha lest meldingen over så forstår jeg at det er slik Simen1 skrev.

 

Men det kan likevel være nyttig å lære om ESD :thumbup:

 

For det skal ikke mye til for at du skal ødelegge eller "degradere" kvaliteten på komponenter hvis du ikke er forsiktig når du installerer de. Undersøk litt om ESD (ElectroStatic Discharge) på nettet, så kan det hende at du forstår hva jeg snakker om.

 

Why worry about ESD

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

Hei,

 

Hvis denne disken er større enn 160 + så er det ikke rart.

Da kan du legge inn SP1 eller laste ned denne fila: HER

 

Dette gjør sånn at Windows støtter mer enn 137GB, da vil disken din komme fram ;:) hehe hvert med på dette selv ja.

 

edit: regner med du har windows xp, da skal det funke fint :) (selv brukt den fila jeg har lagt link til, bare dobbel klikk, trykk ok så restart)

 

edit igjen: Tror ikke jeg leste hele innlegget ditt jeg :p

Endret av Makorsen
Lenke til kommentar
Ja, det skjønte du det ja..

Hvis disken din er over 137 GB så må du ha SP1 installert på din PC.

Jeg har ikke SP1, men har allikevel 3 stk 250GB-disker som kjoerer som bare det... hvorfor? Det gjoer den fra oppstart uten noen som helst patcher.

Tror vel egentlig ikke dette er problemet hans...

Lenke til kommentar
Ja, det skjønte du det ja..

Hvis disken din er over 137 GB så må du ha SP1 installert på din PC.

Jeg har ikke SP1, men har allikevel 3 stk 250GB-disker som kjoerer som bare det... hvorfor? Det gjoer den fra oppstart uten noen som helst patcher.

Tror vel egentlig ikke dette er problemet hans...

Hvis man har en RAID/IDE kontroller av nyere dato trenger man ikke SP1, eller ordne i registry for at Windows skal finne diske som er større enn 137Gb (tror jeg iallefall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...