Gå til innhold

Jeg skal bygge pc for første gang.

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en pc som skal brukes til fotoredigering,kontor og litt spill.

Jeg har funnet hos mpx følgende produkter.

Hoved kort MSI 865pe Neo2-PFSIR SOCKET 578 800 MHZ

INTEL CELERON-2.4GHZ socket 478 pc 400, 128kb cache, boxed inkl. vifte

WETERN DIDITAL 200GB CAVIAR HD 7200 rpm

Castec midi-tower med dør, usb 2.0

Lydkort- Creative Audigy 2 zs

Minne- TwinMos 512mb DDR PC 3200

CD brenner- BENq CD-RW 52*24*52 ATAPI REtail

CD ROM- LG CD ROM 52* IDE

NETTVERKSKORT- LINKSYS GIGABIT PCI CARD BIT

Håper dere kan si hva mer jeg trenger, da jeg ikke har gjort dette før

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, det å bygge en PC rundt en Celeron prossessor er ikke å anbefale. Selv om de har høy frekvens, er de ikke mye verdt som "hovedhjerne" i maskinen din. Jeg anbefaler enten AMD XP 2500+, 2200+ eller en AMD Duron prossessor. Husk på at dette er en annen socket, og at de ikke passer til det hovedkortet du har valgt.

Abit AN7 Hovedkort S462, SATA, µGuru

- ATX/S-ATA/LAN/LYD/Firewire/ koster 850,- hos netshop.no

Dette hovedkortet har lydkort og nettverkskort, så du behøver ikke tenke på det. Egentlig trenger du ikke både CD-rom og brenner, for brenneren leser CD-ene fint, men enkelte programmer (har jeg selv erfart) trenger to CD-slots for å bli lagt inn, og du kan brenne CD-er direkte...

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt så er det en fordel med en annen prosessor en celeron, da disse er forferdelig dårlige. Jeg anbefaler en amd xp 2800+,men da må du som sagt ha nytt hovedkort. Du kunne jo kjøpt en pentium-prosessor, f. eks. en 2,8. Og du trenger kanskje et skjerm/grafikkort? Og jeg ville valgt en dvd-brenner, det er alltid kjekt og ha. Hva med nec 2510? Den ska være veldig bra, og koster ikke særlig mye.

Herr Brun

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt unna Celeron prossessorer da disse har veldig lav ytelse. Hakket opp er Duron, men ville gått for AMD XP eller Intel Pentium 4 istedenfor.

Her er 2 oppsett kjapt satt opp med hardware fra MPX, et for AMD og et for Intel:

AMD:

CPU: XP2500+ Barton Boxed 748,-

Hovedkort: Asus A7N8X-E 859,-

Harddisk: Western Digital 200 Gb 1065,-

Minne: 2x512 Mb Twinmos PC3200 Cl 2.5 1624,-

Skjermkort: Albatron GeForce FX5700 128 Mb 1166,-

DVD/CD: NEC 2510A Dual Layer 749,-

Kabinett: Chenbro Gaming Bomb 350W 799,-

Totalt: 7010,-

Intel:

CPU: Pentium 4 1Mb 2.8GHz Prescott Boxed 1609,-

Hovedkort: MSI 865PE NEO2-PFS 863,-

Resten samme som AMD

Totalt: 7875,-

Disse er tilsvarende nesten like raske vil jeg tro. Begge hovedkort har S-ATA, 6 kanals lydkort, nettverkskort og plenty av USB innebygget. Begge prossessorer er boxed versjoner, dvs. det følger med cpu vifte.

Kabinettet er bare et forslag, følger iallefall med strømforsyning.

Skjermkortet kan kjøpes bedre om det trengs, 9800 PRO er vel det beste kjøpet til en fornuftig pris akkurat nå. X800/6800 det heftigste for tiden.

Mer fremtidsrettet vil det være å kjøpe et system bygget rundt f.eks. en AMD64 3200+ Cpu. Denne er vesentlig raskere og mer aktuell for oppgradering om et par år.

Lykke til med byggingen.

Lenke til kommentar

Det er en del ting du bør gjøre for å få ett bedre oppsett.

1. CPU: Som det allerede er nevnt, så yter den Celeronprosessoren du har valgt temmelig dårlig. Hvis du skal ha det billigst mulig, bytter du til AMD, men en Intel P4C 2,8GHz er også ett meget godt alternaitiv som koster drøyt 1500,- Her vil jeg anbefale Northwood-utgaven (den med 512KB cache) fremfor Prescott-utgaven (1MB) cache, da den første utvikler mindre varme. Intel CPU´en passer også til et 865-basert hovedkort.

2. Hovedkort: Valget ditt er greit nok, men jeg ville kanskje heller sett på Abit AI7, eller ett kort fra ASUS i samme prisklasse. Dette er meget stabile kort som yter utmerket.

3. Lydkort: Medmindre du skal bruke PC´en til lydredigering, eller er spesielt kresen på lyden, så holder de innebygde lydkortene i hovedkortet i massevis. AI7 kortet har så vidt jeg husker støtte for 7.1 surroundlyd. Du sparer mao noen kroner på å ikke kjøpe eget lydkort.

4. Nettverkskort er også integrert i alle nye hovedkort, og du trenger ikke å kjøpe dette separat.

5. Harddisk: Vurder om du trenger 200GB lagringsplass. For noen er dette et "must", andre (inkludert meg selv) karer seg godt med 120GB. Du sparer noen hundre på å gå ned på størrelsen. Kjøp en S-ATA disk som gir noe bedre ytelse, og vurder å bytte til Seagate eller Samsung dersom du ønsker en stillegående harddisk.

6. CD Brenner: Vurder om du trenger både leser og brenner. En DVD-brenner (NEC-2510) koster ikke mer enn 700,- og kan være verd å vurdere.

7. Minne: OK minne, men dersom du ønsker maks ytelse bør du kjøpe 2 like minnebrikker (f.eks 2x256MB) hvis du går for et Intel-system. Ytelsesforskjellen er ikke enorm, så om du kjøper en 512MB brikke vil ikke dette senke ytelsen på systemet nevneverdig.

8. SKJERMKORT: Du har ikke satt opp noe skjermkort i forslaget ditt, og jeg er redd det blir lite gøy uten ;)

Avhengig av hvor mye du skal spille fins det en rekke alternativer:

Radeon 9600 / Radeon 9600 XT (900,- til 1200,-) Funker greit for de fleste, litt svakt til de nyeste spillene.

Radeon 9800 pro / Geforce 5900 XT (1500,- - 2000,-) Kjører nye spill glatt med alt av eyecandy på "normale" oppløsninger

Det fins bedre skjermkort, men de koster fra 3500,- og oppover.

En annen mulighet er selvfølgelig å bygge en PC rundt et AMD A64 system. Om du kikker litt på trådene så finner du en mengde gode forslag i alle prisklasser. Hvis du gir tilbakemelding på hvor mye du kunne tenke deg å bruke får du helt sikkert en rekke forslag til komponenter.

R.

Lenke til kommentar

Første gang jeg bygde data brukte jeg kanskje en drøy time før jeg var sikker på at alt satt riktig. Men så er det jo bare gøy og da. Du bør absolutt lese Bygge-selv-guiden under guider her på hw, hvis du ikke har gjort det allerede. Der er det masse nyttig å lære. Lykke til!

Eller så Energi sine forslag ganske bra ut, bortsett fra at du kanskje bør velge bort Prescotten til fordel for en Northwood.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...