Gå til innhold

qmail - fjerne spam FØR mottag

Anbefalte innlegg

Slik jeg har det i dag blir spam mail tatt imot av serveren, deretter sjekket for spam og virus før den eventuelt blir slettet.

Leser nå info fra NTNU at:

"Det vil i dag bli innført avvisning av søppel- og virusepost under SMTP-dialogen. Dette betyr at all søppelpost som blir sendt til NTNU vil bli sjekket for søppelinnhold og virus _før_ den blir kvittert for. Dersom det er positivt resultat vil eposten ikke bli tatt i mot."

Kan jeg få til noe tilsvarende på qmailserveren? Evt. hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit (leste litt feil) : Dersom et annet ledd i mailens opphavskjede har satt et spam-flagg, kan det jo tenkes at det er mulig for qmail å avvise mailen totalt. Men uansett må den motta nok av den til at den kommer til det punktet i headeren der spam-flagget er. For å gjøre dette må en annen server merke mailen som spam, og dessuten sparer du jo bare et par kB i forhold til det å motta hele mailen, for så å slette den.

(Du går på NTNU altså?)

Endret av gspr
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg leste RFC'en på SMTP, men....

en mulighet er å sjekke avsenderadresser for kjent spammer(eller kjent spammerdomene), eller header etter en åpen SMTP-server. Veit det finnes endel sånne systemer.

Ellers så må vel en data-overføring "godkjennes" av mottagende SMTP-server med +OK eller noe sånt, hvis ikke vil avsender få mail tilbake om at mailen ikke kunnes sendes.... Det er en mulighet der for å hindre at mailen kommer frem til serveren.

Uansett, så er det bedre at mailen nektes å bli tatt i mot, og at avsender får en feilmelding tilbake (fra en mailkonto som ikke kan brukes slik at ikke den kontoen blir spammet) fra systemet, enn at mailen bare blir slettet i tilfelle noen faktisk sendte en ordentlig mail (standardinstillingene til Outlook med HTML-mail og ugyldige headere i form av SV: ol. scorer ganske høyt i mitt spamfilter i hvertfall)

Lenke til kommentar

Jeg kjører Spam-assassin og clam AV, men særlig spam-assassin tar mye resursser om den skal sjekke grundig. Og som Laaknor sier så er det bedre om avsender får en feilmelding om mailen blir merket som spam enn at den blir slettet (alternativt merket og slettet hos klient).

Kunne derfor tenkt meg en form for overfladisk (=rask) spam sjekk som gir feilmelding før mailen går inn i systemet og tar opp større ressursser.

Jeg har foreløpig ikke hatt en eneste ikke-spam mail som har blitt merket som spam. Bruker altså spam-assassin, som også ntnu gjør, men har et mye strengere (og mer ressursskrevende) oppsett. NTNU mailen min blir forwardet til egen server, og det er mye mail som ikke blir merket som spam av ntnu som blir merket som spam her.

Det første filteret trenger bare være meget enkelt. Det hadde vært nok at filteret hadde sjekket om mottager adressen eksisterer, deretter sjekker at ikke avsener er mailer-deamon@* eller postmaster@* og mottager er mailer-deamon@mittdomene eller postmaster@mittdomene.

Et filter som gjør at slike mail ikke tar nevneverdig ressursser ville gjort at serveren min ikke hadde brutt sammen under det værste angrepet jeg har hatt til nå: 30.000 spammail pr. døgn i to uker.

I tillegg skulle jeg gjerne hatt en løsning som gjør at mailer sendt utenfra via smtp-auth ikke skal spam-sjekkes før de sendes ut. (Jeg har bare funnet ut hvordan man skrur av dette basert på avsenders ip-adresse)

Selv om jeg ikke har mange brukere, er det ganske viktig å redusere ressurssbruken når serveren er en pentium 166

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...