Solarstone Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99 og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull men jeg vet ikke hva det er ennå!? hvis det finnes noen elektrikkere her eller folk med peil så kan jeg godt ta noen bilder av kabelene. har hørt rykter om at det er Ngt som driver å bygger!? kan det være pga ADSL2? fordi jeg har allerede adsl fra Ngt! har Bravo. og alle Produktene fra Ngt er tilgjengelig her. Tror jeg bor ca 20 m fra en sånn dere sentral eller noe? er ikke sikker anyways finnes det noen jeg kan sjekke dette med, hvem som står for graving osv? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 fiberkabler er langt ifrå tjukke, maks 3-4cm tjukke Lenke til kommentar
Tim Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Er du så sjenert at du ikke tør å gå å spørre de hva de legger, eller hvem de legger for?! Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 13. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Er du så sjenert at du ikke tør å gå å spørre de hva de legger, eller hvem de legger for?! finnes ikke sjenert jeg!? de folka som la kabelen har ikke vært der på en god stund nå!, ellers så sku jeg ha spurt jeg Endret 13. juli 2004 av darapa Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Be de legge ned en kabel i Skien også Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull men jeg vet ikke hva det er ennå!? hvis det finnes noen elektrikkere her eller folk med peil så kan jeg godt ta noen bilder av kabelene. har hørt rykter om at det er Ngt som driver å bygger!? kan det være pga ADSL2? fordi jeg har allerede adsl fra Ngt! har Bravo. og alle Produktene fra Ngt er tilgjengelig her. Tror jeg bor ca 20 m fra en sånn dere sentral eller noe? er ikke sikker anyways finnes det noen jeg kan sjekke dette med, hvem som står for graving osv? Hvis de er på størrelse med en dorull så er det kanskje kloakkrør?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Bor i Oslo, nermere bestemt Schweigaards Gate90-99og det har vært graving der ca 2-3 uker nå! og plutselig en morgen lå det 2 pene kabler der. De er ca litt større en 1 dorull men jeg vet ikke hva det er ennå!? Farge på de? Regner med det er trekkerør og ikke kabel, er de gule? ADSL2 går ikke på fiber og NGT bygger vel ikke noe fibernett selv men leier hos BaneTele og andre. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Mest sansynelig strøm, eller stor telefonkabel de graver. Har ikke sett noen fiberkabler som er på den tykkelsen, medmindre du regner med den de la ned fra fastlandsnorge til svalbard....... :!: Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Noen, NCC?, har drevet med graving i Bergen i lang tid. Ledningen går helt ifra fana til bergen/landås. Er det fiber? Er det adsl2? :!: Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Spør dei da menneske! Det er ikkje lett, sjølv for ein elektrikar å forstå kva du meiner med 2 kabler på størrelse med ein dorull. Fargen hadde vore fint å fått vite. Det kan og være røyr. Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Tror jeg bor ca 20 m fra en sånn dere sentral eller noe? er ikke sikker Nope,du bor nok lengre unna enn det,sentralen ligger på andre siden av Fagerborg kirke. Det er ca 2000m til sentralen Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Bor ikke så langt unna. For noen uker siden drev de og fikset kloakken/rørsystemet. Det var en del av et pågående arbeid for å oppgradere rørsystemet i hele Gamle Oslo (eller noe sånt). Så det kan være noe sånt som skjer i ditt nabolag... Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg har sett at gassrørene Lyse legger i Stavanger området er på størrelse med en dorull i diameter Er de svarte? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 bilde så kan vi finne ut om det er fiber .. disse er sotre og ikke så veldig tykke hvist du tør kan du bøye forsiktig på dem og hvist det er fiber er di ikke så veldig bøyelige men kom med et bilde ps jeg la fiber i kr.sand for noen år sidne Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Ta ei øks å hugg den av å se på kabel saken... Er det fiber så er den utrolig godt isolert. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Joda, men det er ikke slik den fiberen de legger ned i bakken ser ut. De Lyse la ned i gata vår i Stavanger hadde diameter som en dorull, dvs selv fiberen var litt tynnere, men man la ned en dobbel plastrør som var litt tykkere enn en dorull på forhånd hvor man trekte fiberen i den ene. Aner ikke hvorfor man la ned dobbel plastrør, det visste ikke dem som gravde heller Muligens Lyse har flere planer i fremtiden... Er ikke vanskelig å gjenkjenne kablene eller plastrørene, det stod Ericsson med store bokstaver på dem de brukte her. Tipper Alcatel også leverer fiber/rør til denne type ting. Vann/klokk høres det ikke ut som(med mindre det er noe veldig spesielt), dette er de pålagte til å legge rør som har betraktelig større diameter enn en dorull, hvertfall for Kloakk Kloakkrør blir faktisk renste med jevne mellomrom, man fører en slange med en dyse som spyler dem på innsiden. Dvs en plastrør med diameter som en dorull er utelukket, bare sjekk kloakkrørene i huset deres... hadde sommerjobb i vann/avløpsverker i Stavanger for noen år siden Lenke til kommentar
jornt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Grattis med nye kloakkledninger... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Aner ikke hvorfor man la ned dobbel plastrør, det visste ikke dem som gravde heller Muligens Lyse har flere planer i fremtiden... De burde de ha visst, gravingen koster en formue mens rørene er gratis sammenlignet med gravekostnaden derfor bør man alltid legge ned ekstra trekkerør, et ekstra hørtes litt knipent ut spør du meg. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Aner ikke hvorfor man la ned dobbel plastrør, det visste ikke dem som gravde heller Muligens Lyse har flere planer i fremtiden... De burde de ha visst, gravingen koster en formue mens rørene er gratis sammenlignet med gravekostnaden derfor bør man alltid legge ned ekstra trekkerør, et ekstra hørtes litt knipent ut spør du meg. UPC(het Norkabel da) på sin side la ned kablene sine UTEN trekkrør, vet ikke hvor mange ganger "grave" folka gravde dem i stykker... De som gravde var ett lite hage/oppryddingsfirma, dvs de visste svært lite om hva de holdt på med. Lyse var tilstedet da de satte opp en koblingsboks. Mulig ett ekstra er knipent, men gata vår er på "enden" av avstikkeren de lagde, så det kan være at de har lagt flere trekkrør andre steder. Dessuten fulgte jeg helt ærlig ikke så nøye med når de la kablene, jeg så bare at plastrørene var doble, dvs det er godt mulig at de har lagt dobbelt opp for det jeg vet. De hadde flere tromler med disse plastrørene. Endret 13. juli 2004 av kindings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå