Gå til innhold

MySQL og koblede tabeller

Anbefalte innlegg

Yo!

Er det sånn at når det står

Tilleggsfunksjonene for å kunne jobbe med koblede tabeller er deaktivert. For å finne ut hvorfor, klikk her.
i phpMyAdmin så kan jeg ikke kjøre spørringer som f.eks denne:

select * from tabell1 where tabell2.id=tabell1.id and tabell1.ordrenr='$id'

Det ville i så fall være en skam.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare å prøve, eller?

Såvidt jeg husker støtter ikke MyISAM referanseintegritet(fremmednøkler), men det hindrer deg ikke i å gjøre spørringer mot to eller flere tabeller. Men mulig det var noe annet som var problemet i ditt tilfelle... Høres i alle fall sært ut om man ikke kan gjøre spørringer mot 2 eller flere tabeller, da er jo hele poenget med databasen borte.

Lenke til kommentar

Det man bør huske på, er at man kan få problemer ved oppretting av tabeller med bruk av tekstfiler.

Jeg fikk et problem med spørringer mot flere tabeller da jeg opprettet strukturen med en fil eksportert fra Modelator, hvor det var satt opp relasjoner. Men så lenge man gir beng i disse går det helt greit å spørre/hente fra flere tabeller.

:w00t:

Lenke til kommentar
Det man bør huske på, er at man kan få problemer ved oppretting av tabeller med bruk av tekstfiler.

Jeg fikk et problem med spørringer mot flere tabeller da jeg opprettet strukturen med en fil eksportert fra Modelator, hvor det var satt opp relasjoner. Men så lenge man gir beng i disse går det helt greit å spørre/hente fra flere tabeller.

:w00t:

:nei: Kunne du utdype det litt? Tekstfiler, hva har de med saken å gjøre? Jeg har så langt sett noe i sql standarden som beskriver måter man kan hindre en i å koble tabeller.

Lenke til kommentar

Litt merkelig forklart, kanskje... Man kan eksportere tabellstrukturen fra Modelator til en tekstfil og deretter lime inn dette i PHPMyAdmin, slik at man da oppretter tabellene i henhold til strukturen man har satt opp.

Hvis man har satt opp relasjoner (les: koblet tabeller med primærnøkler og fremmednøkler) i Modelator vil det ikke fungere når man kjører spørringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...