Gå til innhold

Kan harddisken hindre overklokkinga??

nico

Anbefalte innlegg

Jeg har et Abit-sd7 mb og en p5 1.6A prosessor. Men med all mulig rar twiiking og fixing kommer jeg ikke høyere enn ca. 136Mhz fsb. Hvis jeg booter på f.eks. 140 får jeg ofte feilmeldinger og info om korupte filer (!?) som virker helt fint etter jeg har skrudd ned fsben igjen. Kan harddisken min være en stopper for oCinga?

det er en IBM 60gxp 40gb (en gruful sak).

hva er forresten akseptable temperaturer på en p4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne feilen er vellkjennt for p4 overklokkere iaf.. Skru opp VCore.. Hvis du ikke har voltmoddet CPU'en, foreslår jeg at du gjør dette hvis du er på max(1.625 std. max)

Jeg kjører min 2.2 ghz på 2606, og det med en VCore på 1.9... Den ligger på 46 grader idle, noen og 50 load...

Lenke til kommentar

voltmodding - høres gøy ut.. :smile:

vel.. noen som vet om noen guider eller korte forklaringer for å gjøre noe slikt med mitt abit sd7-533?

jeg har sett noen steder at folk får 40 grader celcius under load (!!) med vanlig boxed vifta. jeg tror det har med temp sensoren på asus kort å gjøre.. (på endel høyere vCore selvfølgelig)

[ Denne Melding var redigert av: nico på 2002-04-22 19:19 ]

Lenke til kommentar

Jeg har foresten hørt at eldre versjoner av biosen til dette kortet har muligheter for høyere vcore... noen som har hørt no om det eller vet om et sted jeg kan laste ned den eldre biosen..

(hadde jo vært kjekt å grie det her uten en voltmod da.. )

Lenke til kommentar

lodde?

Jeg aner ikke hvordan man skal lodde engang, og JEG klarte den der voltmodden.. Det eneste man gjør er å skaffe en kobbertråd(tynn, gjerne ut fra en gammel høyttaler ledning eller no) og tvinne denne som en løkke rundt 2/3/4 av pin'ene på CPU'en.. (jeg har tvinnet rundt 3, men jeg når 2.2 vcore fordet) Dette setter default vcore høyere... Selve modden er ikke vanskelig å gjøre, bare se til at du har nok lys og gjerne en lupe... Når du har tvunnet dem riktig, sett CPU'en inn på HK'et igjen, og alt funker perfekt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 18:19, nico skrev:

Kan harddisken min være en stopper for oCinga?

Er ikke sikker, men hos meg blir harddisken ganske sinnsforvirra når jeg kjører 160-165mhz fsb. Da begynner den med korrupte filer og eneste løsning er da å legge inn OS på nytt (i det siste har det vært nok å kjøre fixmbr/fixboot i winxp).

Skjønner ikke helt hvorfor bootsektoren blir "ødelagt" hos meg...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-22 22:57, nico skrev:

hahaha. det høres ut some en tvilsom løsning.. men kansje jeg skal prøve den. Har du samma hk? isåfall... hvor skal ledningen gå?

Jeg har et annet hovedkort, men det spiller ingen rolle, iogmed at det er CPU selv som bestemmer default VCore, og når man binder de 2/3/4 pin'ene sammen, høynes vcoren.. Dette funker på hvilket som helst hovedkort. :smile:

Lenke til kommentar

Takk snipealot.

Jeg fant ut samme tinegn i går kveld. Så tok jeg fra hverandre dataen. Fixa alt sammen og kjørte på 1.852 vcore en havtime senere. Kansje jeg skal modde den enda høyere senere...

Det går ihvertfall veldig bra og jeg kan kjøre stabilt på litt over 150fsb!

men, hvis jeg kjører så høyt kan jeg ikke klokke opp skjermkortet mitt... og det er liten vits siden skjermkortet har en del større innvirkning på spill og 3dmark2001 enn cpuen.

er det mulig å få enda flere dividere til abit sd7-533? noe alla.. 5/4/2/1 ville være perfekt.

dessverre må jeg kjøre på 4/4/2/1 og da kjører jeg AGP bussen på 75Mhz med 150Mhz fsb. (dette kjører også helt fint til jeg prøver og overklokke gfx kortet)

hva burde jeg forresten få av score på 3dmark2001SE med systemet mitt?.:

Abit SD7-533

Pentium 4 1,6Mhz @ 2,3Mhz

Geforce 3 ti200 @ (nesten ti500 speed)

512MB twinmos cl2.5 ram (hadde jeg vært smart hadde jeg kjøpt merkeminne... men NEI DA!..)

ibm 60gxp 40gb

Jeg får ca 8050 3dmarks. er det bra for det systemet?

Lenke til kommentar

Jeg har en kopi av den første bioseversjonen til SD7 kortet, versjon 5J. Det var denne biosen jeg brukte til reviewet av hovedkortet. Den tillater altså Vcore opp til 2.2V. Du kan se det på denne siden:

http://www.slapps.com/review/sd7/index.htm

Dersom du/dere er interessert, kan jeg sende denne biosen til deg på mailen. Skriv mailadresesn her, eller send en privat melding.

En liten ting til. Jeg tviler på at det er skjermkortet ditt som stopper på 75MHz AGP. Nvidia GF3 kortene tåler svært høy AGP hastighet. Vi kjørte et GF3Ti200 på 106MHz AGP! Skjermkortet fungerte utmerket (vi fikk best resultater på 102MHz AGP, men det hadde med resten av systemet å gjøre. over 10000 poeng på 3Dmark2001se er ikke å forakte :grin: ). Du ser resultatene av dette på slapps.com.

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-04-23 14:45 ]

Lenke til kommentar

hei!! Jeg har samme HK som deg :smile: Abit SD7-533 jeg har den biosen som du kan stille helt fra 1.1-2.2 volt :smile: her er en link til den : http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...E=SD7-533Bios

Last ned Version 5J :grin:

Jeg har en P4 1.8A :smile: Er Enig med dei at de burde ha hatt flere divideere :smile: Med den alpha kjøleren hvilke Temp ligger du på Idle og load og hvor mye OC ?? :smile:

Lenke til kommentar

Jo TwinMos er jo forsåvidt merkeminne. Men det hadde vært kjekt å lagt litt penger i minne some kjørte på 2-2-2-2 (er faktisk en god del å hente på det)

og twinmosen er PC2700 allerede.

har ikke satt opp emailen min enda.. siden formatering. har en hotmail account på [email protected] men den sjekker jeg aldri. har du ikke tilgang til en liten ftp server eller ICQ?

hvis ikke, bare send til hotmailen min og skriv det her så skal jeg får sjekket den.

på forhånd takk :smile:

forresten, kan det være PCI kortene mine some stopper opp da? har et SB live player (en av de første typene går jeg ut ifra) og et veldig billig nettverkskort some jeg ikke aner hva heter :smile:

og tempen... winbond hardware doctor vill ikke kjøre på maskinen min... :sad:

har også hat problemer med mbm5... veldig rart. skal si ifra når jeg får det til å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...