Gå til innhold

Armada 700 med harddisk som står og klikker.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Compaq Armada 700 som plutselig fikk en metallisk klikkelyd i harddisken. Samtidig stod den berømte Compaq logoen og lyste i mot meg.

Jeg slo av maskinen, og prøvde en reboot, men nå er den definitivt død. Jeg får følgende melding: "1782 DiskController Failure" Videre står det "Non-System disk or disk error"

Vifta på høyresiden går kontinuerlig, og det er temmelig varmt på den siden av maskinen.

Kan jeg konkludere med at harddisken har avgått med døden, eller finnes det en eller annen form førstehjelp som kan vekke den til live igjen? IBAS er helt klart ikke aktuelt.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for rask tilbakemelding. Kontaktfeil kan jo ligge så mange steder, så der må jeg vel melde pass mh.t. feilsøkingen. Disken er IBM Travelstar 20GB.

Før jeg demonterte disken gjorde jeg et forsøk på å fyre maskinen med boot fra XP Pro disken, og den kjørte igjennom en del innledene prosedyrer før den meldte at den ikke fant noe harddisk, så mye tyder på at den har tatt kvelden.

Jeg vet at det finnes et eller annet IBM Fitness program som fikser endel feil som IBM har slitt med i mange år. Er "Click of Death" fix det samme, og kan dette brukes på disse små diskene? Hvis jeg ikke missforsto da.

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan en TravelStar ser ut, men jeg vil tro den også har en printplate skrudd fast i seg på undersiden. Det var denne som kranglet i mange tilfeller på DeskStar diskene, dvs. at det ble dårlig kontakt mellom platens kontakter og diskens kontakter.

I tilfellet DeskStar var det nok å skru løs den platen, vippe opp noen fjærbelastede kontakter og skru platen på plass igjen. Da funket de fleste diskene igjen.

Siden disken din ikke er brukbar, er det absolutt verdt et forsøk hvis det er en slik plate og den kan skrus løs.

PS: Diskverktøyene fra IBM vil nok bare fortelle deg at disken er kaputt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan en TravelStar ser ut, men jeg vil tro den også har en printplate skrudd fast i seg på undersiden. Det var denne som kranglet i mange tilfeller på DeskStar diskene, dvs. at det ble dårlig kontakt mellom platens kontakter og diskens kontakter.

I tilfellet DeskStar var det nok å skru løs den platen, vippe opp noen fjærbelastede kontakter og skru platen på plass igjen. Da funket de fleste diskene igjen.

Siden disken din ikke er brukbar, er det absolutt verdt et forsøk hvis det er en slik plate og den kan skrus løs.

PS: Diskverktøyene fra IBM vil nok bare fortelle deg at disken er kaputt.

EDIT: Dobbelpost pga. overbelastet server. Trodde HW hadde flyttet til bedre servere...? ;)

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...