Gå til innhold

Fedora core 2 installasjon

Anbefalte innlegg

Hvor mye plass må jeg regne med til root?

Jeg fikk feil under første forsøk på å installere.. Jeg hadde bare en partisjon, root..

Bør jeg ha flere? Og feilen var: cannot alocate memory?

Pc-en er pentium 600mhz, 128mb ram og 13gig..

Er ikke helt inn i linux enda, men som dere ser vill jeg gjerne prøve ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er like fersk som deg, men jeg kan i hvert fall anbefale deg å lese FC2-guiden du finner på toppen av dette forumet... Kan du ikke la installeren ta seg av autopartisjonering?

hehe, jeg gjore det nå, men liksomm selv gjort er vell gjort^^

Lenke til kommentar

I windows, så ;)

Jeg skulle begynne med FC2, men det viste seg at det var veldig ustabilt (trodde jeg), så jeg skulle installere windown XP. Det fikk jeg ikke til i det hele tatt, for det viste seg at den HELT NYE HDD'en min var DOA, det bare tok litt tid før jeg merket det... Så nå må jeg vente i kanskje så mye som en uke før jeg får brukt den nye PC'en min!

Lenke til kommentar

hei folkens. hvis dere har Windows på maskinene deres nå så bruk Partition Magic eller et annet partisjonerings program til å legge av litt plass på harddisken som er upartisjonert. deretter går dere inni installasjonen til Fedora og lar Fedora partisjonere harddisken selv. dette skal den klare ganske bra uten å klusse til diverse ting og tang. så når den er ferdig med det så kan dere begynne å installere Fedora.

selv har jeg ikke brukt Fedora all verden. gikk imellom forskjellige Linuxer før jeg endte opp med Slackware 10.0 denne har jeg nå og er veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar

Jeg satt med Fedora core 2 nå i en time :p

Men synes det var litt vanskelig, må øve meg mer, hehe. Var vanskelig å installere nye programmer følte jeg. Fikk ikke amsn til å virke heller..

Men gøy er det, skulle bare likt å ha sånn desktop sånn som jeg har sett noen andre forum brukere har. Trodde linux skulle ha sånn linje der jeg skreiv inn kommandoer jeg, hmm.. :blush:

Lenke til kommentar

Det du trenger av partisjoner er nok:

en SWAP-partisjon, med 128MB RAM tenker jeg du bør ha fra 256 til 512 MB SWAP, jeg kjører normalt med 1 GB på min desktop-maskin (512MB RAM), så slipper man at ting går tregt på grunn av RAM.

til rot-partisjonen bør du ha minst 5GB. 5,5 GB tar en full installasjon av Fedora Core 2, men ofte så tar man ikke med all verdens av serverprogramvare til desktop-bruk (med mindre du har lyst til å lære deg å drifte det/ha maskina som server for nettverket ditt med forskjellige tjenester). Jeg vil nok anbefale deg å ta SWAPen, og så resten av disken til rot-partisjonen, siden du har så liten disk i utgangspunktet. Med større disker bør du ikke ha rot-partisjonen over 20GB tenker jeg (og laaaaaangt i fra så mye om du deler opp med egne partisjoner til /usr, /opt, /var etc.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...