Gå til innhold

Sinnsyk zoom! 1000mm for panasonic FZ10

Anbefalte innlegg

[edit]

rettet litt på tallene her, regning er noe dr**. =)

[/edit]

Hei

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med teleconverteren fra Raynox, DCR-2020PRO som jeg har kjøpt til mitt Panasonic FZ10 kamera.

Tilgjengelighet, bestilling, frakt og pris:

Var litt vanskelig å finne frem til en nettbutikk som hadde denne,

samt litt info om den faktisk passet mitt kamera.

Jeg endte opp på http://www.digitaletc.com

Der har de converteren, og det følger med ringer og overganger med converteren, de fører også ringer og overganger til et vell av modeller som er listet her:

http://www.digitaletc.com/go/item/1491

Glup som jeg er, sendte jeg en mail til digitaltec for å forhøre meg om de hadde varen på lager og om de evt. sender til Europa og Norge og om det som fulgte med converteren faktisk var tilstrekkelig til at denne kunne benyttes på mitt kamera.

De svarte innen 30 minutter på min mail (sendte mail rundt kl 14:00), om at de kunne sende via FedEx($75.00) eller USPS ($45.00). De sa også at jeg i tillegg til converteren og de medfølgende ringene også ville trenge en adapter, RT5264P, dette er en adapter Raynox har laget spesiellt for FZ10, der måtte jeg søke på siten for å finne denne, men og fant den her:

http://www.digitaletc.com/go/item/9855

Jeg valgte FedEx (hater å vente), dermed ble totalprisen på dette $293,95 (ca 2000 kr)

Bestillingen ble foretatt 07.06.2004 og kom på døra i ettermiddag 12.07.2004, det har vært helg i mellom disse datoene, men uansett er det jo rimelig kjappe greier og værdt prisen om man er utålmodig som meg :p

Jeg vil anta at jeg vil få moms og tollgebyr senere(~600?), så totaltprisen på hele greia med frakt kommer på rundt 2500-2700.

Bundle og montering

FedEx kom med èn pakke som inneholdt 2 mindre pakker slik

packages.jpg

Utpakking gir følgende

bundle.jpg

Her ser man adapteren til venstre, to overgangsringer (som følger med converteren), selve converteren, samt en soft puch for å beskytte converteren når du ikke bruker den.

Vi benytter r6252 ringen for kobling mot vår rt5264p adapter og skrur de sammen:

rt5264p_and_r6252_ring.jpg

Selve converteren kommer med to "hatter", disse er ikke skrudd på, men skyves på, logisk skal de også draes av og ikke skrus:

dcr-2020pro.jpg

Converteren veier 275g, noe som er ca halvparten av hva FZ10 veier, men det anbefales ikke å ha den påskrudd uten at du spesifikt skal ta telebilder da det er en påkjenning for kamera uansett.

Converter er klar for montering:

ready_for_assmbly.jpg

Man skrur rett og slett convertern inn i rt5264p ringen, man får da et objekt som er like lang som en halvannen norsk 200-lapp:

dcr-2020pro_rt5264p_r6252ring.jpg

Etter dette tar man av ringen som står på FZ10 og skrur forsiktig converteren på plass (rt5264p adapter enden), denne skal skrues ganske lenge før den stopper, noe som gir trygghet på at den sitter godt fast og ikke "knekker". Man er nå klar til å fotografere med tele! :thumbup:

Fototest:

Jeg gjorde følgende test ut av mitt soverommsvindu; Først en test med FZ10 uten converter på, null zoom, 6x-zoom og så 12x-zoom.

Deretter satte jeg på Raynox DCR-2020PRO converteren og gjorde tilsvarende test, først null zoom, så satte jeg kamera i tele conversion modus, som gjør at kamera automatisk setter seg på 6x-zoom, derretter zoomet jeg inn til 12x-zoom.

Stativ ble benyttet under hele testen, kjører man full tele med converteren er man oppe i 1000mm ekvivalent(!) og man skal ha rimelig bra lys før lukketiden bli lav nok til at bildene blir skarpe på frihånd tror jeg.

Forholdene bildene ble tatt under var ikke spesiellt bra, tåke, regn og flatt lys (ettermiddagslys i oslo), men testen gir likevel et inntrykk. Bildene er resizet ned og tilpasset web mhp. kvalitet, men jeg har tatt med 2 ukomprimerte utsnitt helt til slutt.

Ok til testen;

Viser "målet" vi skal zoome på, bildet er tatt med FZ10 på null zoom (1x, 35mm):

target_null_zoom.jpg

(viser med pennen hvor vi vil hen)

Zoomer inn til 6x zoom (210mm):

FZ10_6x.jpg

Zoomer inn til 12x zoom (420mm):

FZ10_12x.jpg

Ser helt greit ut dette, kamera gir fine og klare bilder, ikke noe problemer her.

Skrur på teleconverteren og gjentar testen:

Kamera er ikke slått på conversion modus enda, derfor viser man nå 77mm (35mm * 2.2) dette for å gi et intrykk av hvordan converteren virker inn på "synsfeltet":

FZ10-DCR2020pro_null_zoom.jpg

Slår på conversion modus, kamera spretter opp i 6x zoom (210mm), med teleconverteren er vi nå oppe i (462 mm):

FZ10-DCR2020pro_6x_tele_default.jpg

Vi ser at vignetting i hjørnene er veldig tilstedeværende her, dette er typisk for uorginale convertere, ellers er bildet både klart, lysterkt og fargesterkt ellers. Cropping av bildet vil kunne gi et godt resultat (high quality bilder på FZ10 er ca 2000*1000).

Greit, vi kjører full turbo og zoomer inn til 12x, med teleconverteren på er vi nå oppe i hele 924mm(!) får følgende resultat:

FZ10-DCR2020pro_12x.jpg

Nå man man se individuelle mursteiner som bygger opp figuren på blokka, det er en viss tendens til Kromatisk Aberrasjon i områder med stor kontrast, dette er kanskje vanskelig å se, men sees bedre på utsnittene under.

Ellers har man fremdeles noe vignetting i hjørnene, men det er ikke veldig dominerende her, det sees bedre dersom man fotograferer med lys bakgrunn som her:

(zoomer mot tårnet som kan skimtes på null zoom bildet uten converter).

dcr-2020_pro_wignettingtest.jpg

Her ser man vignettingen tydeligere, men objektet i fokus kan lett croppes uten at vignettingen spiller noe rolle her, tåken gir et litt ufokusert inntrykk, men ser man etter, ser man at objektet faktisk er 100% fokusert :)

Her er ukomprimerte utsnitt av Normal 12x, 420 mm ekvivalent zoom til venstre, og 12x zoom med 2.2x converter på (924 mm ekvivalent) zoom:

raw.jpg

På utsnittet til høyre kan vi se tendenser til Kromatisk Aberrasjon, spesiellt på enden av blokkene på venstre side i dette utsnittet.

Av de testbildene jeg har tatt er KA tilstede og av og til ganske dominerende når kontrastene blir for store, dette kan bekjempes til en viss grad gjennom software i bildeprogrammer og evt. gjennom endring av blender oa. (tror forumet har vært gjennom det tidligere i forbindelse med f828 som hadde en del KA problematikk)

Avstanden til målet er ukjent, sansynligvis mellom 2 og 3 km til blokkene og over 3 km til tårnet.

Konklusjon

Forholdene var egentlig ikke optimale til å kjøre denne testen, men klarte ikke dy meg! :p

Har omtrent akkurat pakket ut converteren :D

Jeg kan uansett kjøre flere tester mhp. bildetaking av fugler el. om noen ønsker å se bilder tatt under mer normale lys og væreforhold.

Alt i alt, er jeg i allefall veldig fornøyd med converteren, til en pris på rundt 2500 kr med frakt, moms og tollgebyr, får man 2.2x.

Panasonic's egen converter gir "kun" 1.5x .

Prisen på Panasonic sin converter er ukjent (Panasonic hadde ikke prisinformasjon inne når jeg snakket med dem sist), men de billigste stedene i utlandet selger den for rundt 300$. Personlig tror jeg Panasonics converter vil ligge nært 4000 kr når den kommer til Norge.

Panasonic's converter er ikke dårlig, har sett tester med denne og den gir null vignetting fra 6x og ut, samt fremdeles F2.8 under hele zoomområdet og de samme herlige bildene som FZ10 ellers gir.

Jeg synes Raynox DCR-2020PRO gir flotte bilder, ser ingen markant forskjell fra Fz10 på max zoom og med converter mhp. fargegjengivelse.

Den er i også lyssterk nok for min del (vet ikke hvor stort lystapet er på denne), den samler i allefall lyset godt og har i tillegg gjenger klart for 82 mm (!) filtre i sluttenden. ;)

Converteren egner seg nok best for å skyte spesifikke objekter (fugler ol) fremfor å ta bilder som tar hele synsfeltet pga. vignettingen, i tillegg må man være obs på lyskontraster for å unngå KA.

Følgende kamera støttes av Raynox mhp. denne converteren, overgangsringene er nevnt etter modellen:

Canon Powershot G2/G1 w/RA6252+RT5246G1

Canon Powershot G5/G3 w/RA6258

Casio QV-5700/4000 w/RA6252+52475

Panasonic Lumix DMC-FZ10 w/RA6252

Panasonic Lumix DMC-FZ2 w/RA6252+ RA5255

Fuji Finepix S5000 w/RA6252+ RT5249

Fuji Finepix S7000/S602 w/RA6252+ RT5255

Fuji Finepix S304 w/RA6252+ RA5255

Minolta Dimage Z1/Z2 w/Ra6252+ RT5245MD

Minolta Dimage A2/A1/7Hi/7i w/RA6252 + RA5249

Nikon Coolpix 5700 w/RA6252 + RT5253NT

Nikon Coolpix 5400 w/RA6252 + RT5245NT

Nikon Coolpix 5000 w/RA6252 + RT5246N

Olympus E20/E20P/E20N/E10 Direct Mount

Olympus C-5060 Wide Zoom w/RA6252+RT5248

Olympus C-5050/3100Z w/RA6252 + RT5241

Olympus C-4040/4100/4000Z w/RA6252 + RT5241

Olympus C-755UZ/745UZ w/RA6252 + RT5245C7

Olympus C-730UZ w/RA6252 + RT5245C7

Sony DSC-F828 w/RA6258

Sony DSC-F717/F707 w/RA6258

Sony DSC-V1 w/RA6252 + RT5245VT

Sony MVC-CD500/400 w/RA6252 + RT5245

Tips er uansett å sjekke ut på nettet på tester som er gjort, Raynox anbefaler selv minst 8x zoom for å få vekk mesteparten av vignettingen, men sier også at noen kamera får flotte bilder med mindre, så her gjelder det å sjekke ut ting før man evt. slår til.

Håper det var intressant lesning, det er i allefall fett å ha denne dingsen til rådighet :thumbup:

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette så skikkelig bra ut.

Selv bruker jeg en Olympus Telekonverter 1,7x TCON-17 og 4 step-down ringer slik at jeg kommmer fra 72 til 55 mm som er fatningen til TCON-17.

Jeg får "bare" 714mm tele, men bilderesultatet kan sammenlignes med ditt.

Link til konverteren: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12384

Det går fint å holde på frihånd i godt lys, for du får god stabilitet når du holder en hånd fremst på konverteren.

Lenke til kommentar
Hei!

Dette så skikkelig bra ut.

Selv bruker jeg en Olympus Telekonverter 1,7x TCON-17 og 4 step-down ringer slik at jeg kommmer fra 72 til 55 mm som er fatningen til TCON-17.

Jeg får "bare" 714mm tele, men bilderesultatet kan sammenlignes med ditt.

Link til konverteren: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=12384

Det går fint å holde på frihånd i godt lys, for du får god stabilitet når du holder en hånd fremst på konverteren.

Japp, vet det er mulig å kjøre denne converteren også, i denne testen

http://www.pbase.com/10kzoomfz/tele_pd62_comparisons , gir den faktisk ganske ok resultat også :)

Convertere er jo morro det :cool:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
[edit]

rettet litt på tallene her, regning er noe dr**. =)

[/edit]

Hei

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med teleconverteren fra Raynox, DCR-2020PRO som jeg har kjøpt til mitt Panasonic FZ10 kamera. (...) 

Hei, tar selger feil her? Jeg tar opp bestilling på raynox tele 2.2x fra ebay, der jeg har god korrespondanse, men du hevder at det er vignetteringsproblemer, ikke selger..

Referat:

Hello,again!

Before I do the shopping complete I would like to have some opinions from You about the following:

2- Is there anything I can do to reduce cromatic abberation? (exept buying other expensive optics ofcourse like the originale Panasonic

1,5x)

3- And there will be vignetting problems (?). Anything I can do?(exept buying other expensive optics ofcourse like the originale Panasonic

1,5x)

4- I hope it will be possible for You to do the package as a "closeout designation" or a"gift". Prefere gift.

Svar fra selger;

Hello,

There appears to be no vignetting and a small, if any amount of chromatic aberration. The only suggestion would do to use the lens as described,with the correct Raynox adapters etc. We have found others using third party adapter have had some bad effects.

Picture from Raynox which can be enlarged for more detail:

http://www.raynox.co.jp/english/dcr/dcr2020pro/index.htm

Our Customs note left with payments from out of Country to all of our customers:

We will be marking the package as a gift for a smaller amount and will not be able to insert an invoice with your shipment. This is so we can try to alleviate possible taxes/duties that may be imposed by customs from your Country. If you would like an invoice please use PayPal for this or request one from us and we will send it to you via email. Please respond with this email to [email protected] and she can assist you further.

Depending on the lenses sometimes you may find comparison reviews and or articles by doing a web search.

Thanks,

Steven Roy

ElroysCorner

eBay ID: (bagadonuts101)

www.stores.ebay.com/ElroysCorner

Mvh.

esbe

#EDIT av moderator - Fjernet undøvendig lang quote. Quote kun det aller mest nødvendige#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Hei, tar selger feil her? Jeg tar opp bestilling på raynox tele 2.2x fra ebay, der jeg har god korrespondanse, men du hevder at det er vignetteringsproblemer, ikke selger..

Referat:

Hello,again!

Before I do the shopping complete I would like to have some opinions from You about the following:

2- Is there anything I can do to reduce cromatic abberation? (exept buying other expensive optics ofcourse like the originale Panasonic

1,5x)

3- And there will be vignetting problems (?). Anything I can do?(exept buying other expensive optics ofcourse like the originale Panasonic

1,5x)

4- I hope it will be possible for You to do the package as a "closeout designation" or a"gift". Prefere gift.

Svar fra selger;

Hello,

There appears to be no vignetting and a small, if any amount of chromatic aberration. The only suggestion would do to use the lens as described,with the correct Raynox adapters etc. We have found others using third party adapter have had some bad effects.

Picture from Raynox which can be enlarged for more detail:

http://www.raynox.co.jp/english/dcr/dcr2020pro/index.htm

Our Customs note left with payments from out of Country to all of our customers:

We will be marking the package as a gift for a smaller amount and will not be able to insert an invoice with your shipment. This is so we can try to alleviate possible taxes/duties that may be imposed by customs from your Country. If you would like an invoice please use PayPal for this or request one from us and we will send it to you via email. Please respond with this email to [email protected] and she can assist you further.

Depending on the lenses sometimes you may find comparison reviews and or articles by doing a web search.

Thanks,

Steven Roy

ElroysCorner

eBay ID: (bagadonuts101)

www.stores.ebay.com/ElroysCorner

Mvh.

esbe

Kromatisk abbresjon kan du rette opp f.eks med Debarrelizer plugin til photoshop.

Vignettingen (og forøvrig CA) avhenger av hvilket kamera du benytter converteren på, på Panasonic FZ-10 har converter ringene noe av skylden for vignettingen, samt at det er forskjell på "bredden" i optikken mellom kamera og converter. (Raynoxen er jo ikke orginal til Panasonic FZ-10). Det er dog som jeg sier i opprinnelig innlegg at vignettingen blir mindre jo mer du zoomer.

Vignetting kan forøvrig også rettes opp i software (f.eks ved bruk av PTLENS eller andre plugins). Den er ikke spesiellt synlig ved normal bildetaging, man ser vignettingen best når man fotograferer en lys bakgrunn.

Vignettingen er normalt ikke et problem eller spesiellt sjenerende, men når jeg gjorde testen, ønsket jeg å ta med dette som et punkt man bør være klar over.

Har forøvrig gått over til DSLR, så jeg kan ikke gi deg noen flere testbilder

Lenke til kommentar
Vignettingen er normalt ikke et problem eller spesiellt sjenerende, men når jeg gjorde testen, ønsket jeg å ta med dette som et punkt man bør være klar over.

Hei, og takk for den! Jeg forsøker nemlig grundig og sjekke ting før jeg gjør innkjøp. Og når det er snakk om "billig optikk", som her bør en nok passe på. Hadde egentlig lyst på originalt, men vil gjerne prøve denne "budsjett" optikken her. Har selv et Pana fz20 som vistnok skal passe til dette. Har selvfølgelig kjøpt adapter som passer. Selger sier også at noe av vignetteringen kan skyldes feil adaptere og montering....Vel, jeg får satse på at dette forsøket er verd pengene.

Tror du det?

Jeg fikk forresten ikke frem bildene du har lagt inn i forumet her...

Mvh.

esbe

Lenke til kommentar

Hei, og takk for den! Jeg forsøker nemlig grundig og sjekke ting før jeg gjør innkjøp. Og når det er snakk om "billig optikk", som her bør en nok passe på. Hadde egentlig lyst på originalt, men vil gjerne prøve denne "budsjett" optikken her. Har selv et Pana fz20 som vistnok skal passe til dette. Har selvfølgelig kjøpt adapter som passer. Selger sier også at noe av vignetteringen kan skyldes feil adaptere og montering....Vel, jeg får satse på at dette forsøket er verd pengene.

Tror du det?

Jeg fikk forresten ikke frem bildene du har lagt inn i forumet her...

Mvh.

esbe

Tjao, bildene med Raynoxen krever litt mer lys for å bli bra (linsen går fra 2.8 og ned til rundt 4 tror jeg, men det er typisk når man benytter converter), 100% view blir heller ikke like bra som normal 12X optisk zoom med Panasonicen. Orginal converteren er "bare" 1.5 så langt jeg vet, dermed vil evt. svakheter ikke bli forsterket like mye som med 2.2x.

- Selv syntes jeg bildene ble brukbare, dog ikke på max zoom og 100% view (da kunne man se noe fall i skarphet og kontrast).

Mulig FZ-20 er både skarpere og bedre enn FZ-10 så det er godt mulig bildene er mer brukbare på 100% på ditt kamera. (En teleconverter vil forsterke evt. svakheter i optikken i linsen på kamera, så er det i utgangspunktet uskarpheter eller svakheter på kontrast, vil disse forsterkes når man benytter en converter).

Jeg har ikke lenger bildene jeg postet på serveren, men jeg skal se etter når jeg kommer hjem om jeg har de liggende på maskinen og da evt. poste her med vedlegg på det jeg har.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Her er ett som viser vignetting, bildet er tatt på en meget grå dag, men ting er i fokus og skarpt, tårnet er ca 3,5 km unna.

Du ser vignettingen som mørkning ut mot hjørnene, men dette er ikke så veldig markant dersom man har normal bakgrunn:

post-28-1111448087_thumb.jpg

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Her er en sammenlikning på zoom nivå med og uten teleconverter, samt CA test, begge bildene er 100% utsnitt (dvs. ikke redusert for web, men klippet ut fra det orginale bildet med orginal størrelse) til venstre for streken er 100% zoom uten converter, til høyre er med.

(Har tatt ned kvaliteten noe på jpeg'en pga størrelsesbegrensninger på vedlegg.)

post-28-1111448381_thumb.jpg

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Bare for å illustrere den syke zoomen på Fz-xx serien tar jeg med et u-zoomet bilde som viser "målet" slik det ser ut uten zoom :)

Ok, takk for dette. Tror jeg kan få det ganske artig med den der ja! Har bestilt fra BugEye. Sender deg og forumet noen bilder med utstyret etter hvert. Skal bli spennende å se om fz20 gir bedre resultat enn fz10. Uansett, jeg synes dine bilder er prima dokumentasjon. Bra optikk er jo iutgangspunktet meget dyrt, så dette er det verd å prøve skikkelig ut. Dette er innenfor mitt budsjett.

Det hadde selvfølgelig vært gøy å prøve seg på digiscoping, men der tror jeg verken fz10 eller 20 er særlig egnet.

Lenke til kommentar

Hørtes ut til å kunne gi mye artige zoombilder. Hva med å teste litt månefotos en klar kveld? Det kunne vært interessant å sett. Har selv tatt en del med mitt C-750 på 10x zoom, samt noen gjennom mitt teleskop med 40x-okular. Det ble litt kronglete å få C-750'n til å treffe mot okularet, hadde nok vært enklere med speilrefleks og tilsvarende adapter. Men jeg kom iallfall rimelig nære, så med din konverter burde det bli tøffe månebilder.

Det eneste jeg reagerte på var leveringstiden. Med FedEx kan det da umulig ha tatt over en måned å levere? Antar det var en trykkfeil et sted....

Lenke til kommentar

Tok et månebilde med converteren i sommer, hvitbalansen er litt off, men bildet ble ganske ok.

Tror at man med FZ-20 kan få enda skarpere bilder, da FZ-20 virker bedre på linseteknologien en FZ-10.

Bildet viser tilnærmet 100% utsnitt av råbildet, har kun kuttet vekk overskuddshimmel, slik at totalstørrelsen kom ned på greit nivå for visning på web.

post-28-1111521897_thumb.jpg

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Jøss. Meget bra.

Her er et par jeg tok via teleskopet. Jeg har da to okularer, et på 16x og et på 40x. Problemet med 40x'ern er at åpningen er så liten at det er en smule kronglete å få presset kameralinsa godt innpå. Og når det endelig ble treff, hadde jo månen flytta seg. Det er bra fart på den når man kommer såpass nære.

Her er et via 16x :

Maanen-via-teleskop-16x-b.jpg

Klikk her for større utgave. Har klippet bort unødig himmel.

Og her er et gjennom 40x'ern. Det ble litt ufokus, men du verden så nær man kommer.

Maanen-via-teleskop-40x-b.jpg

Klikk her for større utgave.

Å se på månen direkte i teleskopet i 40x er så sylskarpt at det nesten svir i gluggene. Spørs om ikke speilrefleks står på 5-årsplanen.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Tok et månebilde med converteren i sommer, hvitbalansen er litt off, men bildet ble ganske ok.

Tror at man med FZ-20 kan få enda skarpere bilder, da FZ-20 virker bedre på linseteknologien en FZ-10.

Bildet viser tilnærmet 100% utsnitt av råbildet, har kun kuttet vekk overskuddshimmel, slik at totalstørrelsen kom ned på greit nivå for visning på web.

Hei, er tilbake igjen med innkjøpt telekonverter. Prøvde et månebilde igår. Ikke så aller verst tatt følgende forhold i betraktning: 26.4 x zoom,max lys, lukkertid 1/200 dels sek. og håndholdt!

Kommer tilbake når månen blir større...

post-28-1113487921_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...