Gå til innhold

Problemer med PC 9800Pro

LCD

Anbefalte innlegg

Har nylig installert et Power Color 9800 Pro kort.

Fjærnet tidligere drivere (nVidia nForce integrert skjermkort), lastet ned nye Catalyst 4.7 og installerte de.

Når jeg forsøker å spille feks Battlefield Vietnam kommer jeg rett tilbake til skrivebordet når spillet har lastet og skal til å begynne.

Det hender også at maskina restarter seg selv helt uten videre, dette var aldri tilfellet før.

Hva kan være galt??

AMD XP2200+

MSI K7N2G

Chieftec 360W powersupply

2 x Twinmos PC3200 512MB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nylig installert et Power Color 9800 Pro kort.

Fjærnet tidligere drivere (nVidia nForce integrert skjermkort), lastet ned nye Catalyst 4.7 og installerte de.

Når jeg forsøker å spille feks Battlefield Vietnam kommer jeg rett tilbake til skrivebordet når spillet har lastet og skal til å begynne.

Det hender også at maskina restarter seg selv helt uten videre, dette var aldri tilfellet før.

Hva kan være galt??

AMD XP2200+

MSI K7N2G

Chieftec 360W powersupply

2 x Twinmos PC3200 512MB

Du har skrudd av Onboard VGA i BIOS?

Lenke til kommentar
Er ikke bare et varme problem da?

Skjermkortet er splitter nytt, med original kjøling, og ingen overklokking.

MBM 5 sier følgende:

Sensor 1, som jeg tror er Northbridge: 42 grader

Sensor 2, som jeg tror er skjermkortet: 47 grader

Sensor 3, som jeg er ganske sikker på er CPU: 60-65 grader (kanskje noe høyt, men har aldri vært noe problem før)

Maskina restarter seg nå også fra windows innimellom...

Lenke til kommentar

Tviler på at det er et varmeproblem nå...la ei TT Volcano vifte over CPU nå, senket tempen betraktelig på CPU og NB, men problemene fortsetter...

Kan en reinstallering av Windows kanskje løse problemene??

Er det en fordel å installere driverne som fulgte med, først, så oppgradere til catalyst 4.7? (har også prøvd omega-drivere, men med samme resultat)

Lenke til kommentar
Hvordan psu har du og vilket skjermkort har du oppgradert fra?

Har et Chieftec 360W psu, og oppgraderer fra det integrerte skjermkortet på HK.

Har nå installert windows på nytt, og problemene er fortsatt like ille... :no:

Lenke til kommentar
Har du prøvd å spille i forskjellige oppløsninger?

For "LCD":

Har prøvd fra 1024*768 til 1600*1200...

Virker som om ting klikker når GPU/CPU (ev NB) blir litt stressa. Til og med i windows hopper maskina tilbake til skrivebordet innimellom. (eller restarter seg)

Skal ikke være nødvendig å forsøke med andre bioser på skjermkortet vel??

Endret av kjell33
Lenke til kommentar

Skru av "Fastwrite" under Display properties -> Advanced -> Smartgart og se om ikke det hjelper. Jeg hadde tilsvarende problem og det løste biffen for meg. Ellers ville jeg også ha sjekket RAM instillinger i BIOS. De forårsaker ofte mye problemer med crash og restart.

Lenke til kommentar
Skru av "Fastwrite" under Display properties -> Advanced -> Smartgart og se om ikke det hjelper. Jeg hadde tilsvarende problem og det løste biffen for meg. Ellers ville jeg også ha sjekket RAM instillinger i BIOS. De forårsaker ofte mye problemer med crash og restart.

Har forsøkt med og uten FastWrite...

Når du nevner RAM, så hadde jeg faktisk en del problemer med dette hovedkortet i begynnelsen. For å få det integrerte skjermkortet til å fungere, måtte jeg kjøre dual-ram med to minnebrikker, hvis ikke så fikk jeg masse artifacts og maskina oppførte seg ganske likt som nå...kræsj og restart...

Kan det bli forskjell om jeg flytter den ene minnebrikken til en annen brønn??

Det er jo to som står helt inntil hverandre (hvor jeg har de to brikkene stående nå), og en litt lenger unna. (går ut ifra at det er de to inntil hverandre som danner dual-ram!?)

Evt. hvilke RAM-innstillinger i BIOS kan være aktuelle??

Lenke til kommentar

Hvis maskinen er klokka kan det høres ut som en psu ting. For all del det kan være psu fordi om maskinen ikke er klokka også. Jeg hadde samma problem da jeg hadde chieftec 360W men det var med klokka system og da fikk maskinen samma symptonene.

Lenke til kommentar

Maskina er ikke klokka, men nå har jeg også funnet problemet!

Som proturbo antydet, så var det et RAM-problem.

Da maskina var ny, hadde jeg problemer med å få det integrerte skjermkortet til å fungere. Måtte kjøre 2 minnebrikker i dual-ram.

Når jeg nå gikk over til å benytte et "eksternt" skjermkort, ble problemet det motsatte. Tok ut ei RAM-brikke, og alt fungerer perfekt! :thumbup:

Skal se om jeg evt kan sette den ledige RAM-brikken i brønn nr. 3 - altså 2 brikker men ikke i dual-mode.

En annen ting: det snakkes mye om Anti-Aliasing og slike ting som gjør grafikken smoothere - hvor justerer jeg slikt?? I egenskapene til skjerm/skjermkort eller i selve spillet??

Lenke til kommentar
Det er vel ikke tilfeldigvis et A7V8X hovedkort? :ermm:

Nei...det er et K7N2G som det står over.

Ting fungerer nå, men jeg savner allikevel litt effekt fra skjermkortet.

Battlefield Vietnam går ikke på noe særlig høyere enn 800*600 før det begynner å hakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...