Gå til innhold

JBL vs Dali

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

Nå er det _endelig_ tid for anlegg kjøp :)

Har slått fra meg CW-tankene, og ser nå på Jbl og dali.

Forsterkeren blir en NAD c372, så trenger jeg Din hjelp til høytalervalget:

DALI Concept 8 eller JBL NORTHRIDGE E-100 ?

Trenger svar fort, da jeg klør etter å få anlegget i hus :)

Mvh Emil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert har sett går Daliene bare ned til 41Hz,mens JBL går ned til 33Hz.Det er stor forskjell på dypbassegenskapene.Dali AX10K er mer sammenlignbar med JBL E-100.Dali AX10K har en horndiskant som hvertfall jeg ikke liker,så jeg hadde valgt JBL foran Dali.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet noe om hva slags musikk du hører på, og hva du setter som maxpris.

For meg blir valget mellom JBL og Dali som å velge mellom pest og kolera. Men det er fordi jeg hører en del vokal, kor etc., samt er meget opptatt av gjengivelse av "klassiske" instrumenter som gitar og piano.

Til "jokk 'n joll", er vel disse høyttalerne helt OK, for ikke å snakke om trance, dance, techno og annet søppel. :cool:

EDIT: Du slo meg på målstreken med maxpris...

For TI TUSEN skal du kunne få noen veldig bra høyttalere. Bare si hva slags musikk du hører på.

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Hører mest rock, metal og kanskje litt trance?

I så tilfelle gir jeg min fulle støtte til MortenK. Mulig at Dåli' ;) er litt strammere i bassen enn JBL, men horndiskant er ikke no særlig. (Det å i det hele tatt nevne "diskant" i sammenheng med Dali er egentlig en selvmotsigelse... :p )

Men de 700 ekstra for B&W, vil være en meget god investering for fremtiden. Da får du noen høyttalere du kan like også når du begynner å "dra på åra"... Man blir nemlig lei av sånne imponatorfaktorer som dunka-dunk bass etc. Pluss, tro det eller ei, musikksmaken forandrer seg over tid. B&W-høyttalerne kan spille høyt og kraftfullt, men likevel balansert. (Nå har jeg ikke hørt akkurat det paret, men jeg snakker av erfaring.) Dersom jeg ikke tar helt feil har B&W'en en bass-justeringsknapp bak.

Lykke til med nytt anlegg!

EDIT: Leif.

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Jeg har hatt JBL E-90 i litt over 2 mnd nå og er veldig fornøyd.De er heller ikke slitsom å høre på i lengden,så vet du det.

Det ser ut som at du har bestemt deg for Nad 372,men les dette før du bestiller Naden.Cayin forsterkeren er uten tvil mye bedre og ikke minst finere å se på.

Lenke til kommentar
nad c372 er allerede bestilt, samt jbl e-100 :)

Gled deg! Sitter selv med noen JBL E-100. Det rocker vildt!! De låter utrolig bra til rock og punk musikk samt. techno og trance. Utrolig behagelig lyd i dem. De funker spesiellt bra til Rock, punk, techno og trance musikk. De er vanvittig morsomme! Får synet mitt til å dirre når jeg spiller høyt! :D

Hvis du setter på en film med masse effekter, setter deg godt nedi sofaen og nyter det hele, vil du legge merke til at lyden fra JBL høyttalerne er ganske lik den du hører på kinoen. Det kan kanskje høre litt usannsynlig ut, men den er faktisk skremmende lik!

Vil gjerne høre tilbakemelding fra deg om hvordan du syntes de er, du gjorde ivertfall det riktige valget med høyttalere ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Hvis du setter på en film med masse effekter, setter deg godt nedi sofaen og nyter det hele, vil du legge merke til at lyden fra JBL høyttalerne er ganske lik den du hører på kinoen. Det kan kanskje høre litt usannsynlig ut, men den er faktisk skremmende lik!

Hehe, JBL leverte alle høyttalerne til de første TDX-systemene. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...