Okeblol Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Dreiv å knota med en konflikt mellom AUdigy 2 og Wireless LAN kortet mitt, som endte i at XP ikke lengre ville starte, og jeg fant ut at jeg liksågodt kunne formatere harddisken. Formatterte og de første XP filene ble lagt inn og PCn restarta seg. Da fikk jeg NTLDR is missing Press CTRL + ALT + DEL to reboot Har prøvd diverse ting, som å formattere helt igjen og installere 2k, kopiere over ntldr og ntdetect.com filene men ingenting har fungert. Jeg har 4 harddisker, 3 S-ATA disker som står på kanal 1-3, og en IDE disk som står på 0 Den som var C: i windows før jeg installerte er SATA disken på kanal 1, og da jeg går i recovery console kommer jeg til D:\Windows, noe som kan virke som at IDE disken er C: i bios og den jeg prøver å installere til er D: Jeg har heller ikke floppydisk så jeg har ikke installert SATA driverne som fulgte med på floppy med hovedkortet Det siste jeg prøvde var å ta ut IDE disken men da får jeg DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Dette får jeg også når jeg tok en komplett formatering og installerte XP nok en gang på SATA disken jeg vil ha det på Hva er det egentlig som skjer ? Hvorfor får jeg NTLDR meldinga med IDE disken koblet i, og boot failure nå ? BIOS er satt til at CD-ROM er primary boot, hvorav diskene er satt til at den jeg vil ha xp på er 1ste boot, IDE disken stod som nr 4 der og skulle jo aldri blitt prøvd å blitt bootet på Og ja, jeg valgte rett harddisk da jeg installerte xp Må innrømme at nå fatter jeg ingen ting EDIT : Jeg har fått dette til å fungere fint før, uten at jeg har installert SATA driverne, men jeg husker bare ikke hva jeg gjorde...og nå føles det som om jeg har prøvd alt EDIT 2 : Dette er latterlig, jeg tok netopp ut alle harddiskene bortsett fra den jeg ville ha XP på, og alt fungerte fint... Jeg har trippelsjekka alle boot priorities i bios flere ganger og alle jumpers er satt rett (tror jeg ) IDE disken er satt som slave og SATA diskene har ingen spesiell instilling (da jeg har hørt fra flere at man SATA velger automatisk ut i fra boot priority) Endret 12. juli 2004 av Jokque Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Det første som slo meg er Boot rekkefølgen i BIOS. Sørg for at ingen av S-ATA diskene står før IDE disken. Da vil ikke Windows finne NTLDR(ntloader). Hadde samme trøbbelet med en kamerat for noen dager siden. Måtte slå meg et par ganger i hodet etter at jeg fant det ut Jeg ville også satt IDE disken til Primary Master istedet for Slave. Noen ganger kan dette føre til noen problemer.. Mulig Cable Select også vil fungere bedre.. Ellers har jeg ingen flere inspill. Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 hvorfor må IDE stå før SATA ? Det er jo en av SATA diskene jeg skal ha xp på, IDE disken er bare en plass hvor jeg har filer jeg sjelden bruker på Og alle problemene forsvant da jeg fjerna IDE disken... Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Min erfaring med S-ATA er at den oppfører seg som diktator uansett hva du gjør i bios, utenom hvis du trykker F11 under bootingen, da (mitt hovedkort) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 hvorfor må IDE stå før SATA ? Det er jo en av SATA diskene jeg skal ha xp på, IDE disken er bare en plass hvor jeg har filer jeg sjelden bruker på Og alle problemene forsvant da jeg fjerna IDE disken... Ble nok litt forvirra av den posten din Så C: er en S-ATA partisjon altså... Dersom du ikke har IDE disken i oppstartrekkefølgen, vil Windows starte da? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 hvorfor må IDE stå før SATA ? Det er jo en av SATA diskene jeg skal ha xp på, IDE disken er bare en plass hvor jeg har filer jeg sjelden bruker på Og alle problemene forsvant da jeg fjerna IDE disken... Ble nok litt forvirra av den posten din Så C: er en S-ATA partisjon altså... Dersom du ikke har IDE disken i oppstartrekkefølgen, vil Windows starte da? Lenke til kommentar
Okeblol Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Det viste seg at det var den 250 GB SATA disken min (som automatisk blir addet i raid opplegget, og som ikke vises noen plass i bios) som skapte alle oppstart problemene Hvorfor det er slik nå men jeg aldri hadde det problemet før jeg formaterte har jeg absolutt ingen peiling på Ganske irriterende, er tross alt en del filer der jeg skulle hatt, men nå er jeg så lei av å sitte å knote uten å få til en dritt at jeg får vente et par dager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå