el_cash Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Jeg har ADSL fra Telenor, men ingen fasttelefon. I leiligheten så ligger det telefonkabler og -kontakter i alle rom fra før av. Selv har jeg en D-Link 714P+ router. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke telefonkablene i leiligheten til ADSL-nettverk? Min idé er altså å koble alt utstyret ved (hoved-)uttaket i veggen, der telefonikablene kommer inn til leiligheten (og hvor Bravida har montert splitteren). Kobler altså adslmodemet på splitter, og routeren etter denne igjen, og kobler dermed telefonkablen som går videre inn i leiligheten mot routeren. Kan jeg på denne måten koble meg mot alle de forskjellige telefoniuttakene i leiligheten for å ta ut bredbåndet? Telefonikablene som går videre inn i leiligheten henger jo nødvendigvis sammen, og da kan de vel også frakte bredbånd som beskrevet over? eller...? Vil gjerne utnytte den kablingen som allerede er i leiligheten - hvis mulig... Funker det? Lenke til kommentar
Lou Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 (endret) Ja, det burde gå bra. Betingelsen er selvfølgelig at tlf kablene har nok ledere. Du kan ikke putte på flere pc'er på samme "linjen", eller kabelen, samtidig. Endret 12. juli 2004 av Lou Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 Ikke flere pcer på samme kabel? Det spiller ingen rolle om det er flere telefonuttak mellom router og pcen, såfremt alt går på samme kabel, vel..? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 har du bare brukt telefon der så er det nok bare to ledere tilgjenglig vil jeg tro, men du kan jo åpne ledningen og så ett sted, er det flere og modem kan brukes som router er det bare å mekke på en rj45 kobling og plugge i modemet så har du internett over alt. Men det å legge kabler/trådløst selv er jo best da Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Du snakker om å bruke telefonkabel til nettverk, men det går ikke. Man skal ha kabel av bedre kvalitet (kjent som CAT5) når man kobler opp nettverk fra en router. Det er jo ikke noe som heter "ADSL nettverk". Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2004 nå er jeg riktignok ingen elektriker, men det lille jeg kan se av telefonkabelen som ligger i huset her (skjult anlegg) ligner jo mistenkelig på en cat5-kabel. jeg ser også at telefonkontaktene passer rj45. likevel så funker det ikke? sikkert...? men det ser også ut som det er kun én kabel som går gjennom leiligheten og er innom alle telefonkontakter... Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 (endret) Se på tykkelsen alle kabler som går fra veggen og rundt omkring via splitter til telefon og til modem er såkalte modulær kabler med enten lten eller stor plug rj-11/45 eller såkalt 6/8pins om jeg husker rett. I disse er det nok bare to ledere i bruk-såfremt det ikke hart vært ISDn i nærheten da- Alt fra modemet og mot datasiden skal bestå av nettverkskabler cat 5, 5e eller høyere Håper det hjalp cat 5... nettverksbel er tykkere og rund, modulærkabler er svarte, hvite eller grå og endel tynnere Endret 13. juli 2004 av RobinHood Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det er nok ikke mulig å gjøre slik du sier. I min leilighet har jeg strekt CAT5e kabler fra boden. Der står DSL Ruter og Switch. Der står og serveren + printer. 1 stk kabel ut derifra til hvert koblingspunkt i leiligheten. I mitt tilfelle 2 kontakter. 1 i stua og en i gangen. Det er ikke vanskelig å gjøre, er det skjult anlegg er du dritheldig. Hos meg er det ikke det, men jeg skal montere taklister som er hul bak, og dermed skjuler nettverkskablene. Hvis du ikke vil drive med kabel, er trådløst tingen. Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Meget enig her - mange muligheter med trådløst så slipper man dette kabeltrasselet Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg har lagt kabel, fordi jeg ikke helt stoler på trådløst. Pluss at man får bedre hastighet internt i leiligheten. Flere kompiser av meg sliter med ustabile, trådløse nettverk. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 routeren som jeg har (se øverste post) har 802.11b, så jeg kjører trådløst nå. men det er selvsagt hendigere og sikrere å kjøre 100mbit nettverk - nettopp derfor jeg laget denne posten. Lenke til kommentar
JaViZ Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 en kontakt med rj45 plugg sier ikke noe om termineringen av kabelen på innsiden av kontakten. har det bare vært brukt til telefoni der fra før er mest sansynlig bare pinnene 4 og 5 koblet til i rj45 kontakten. de kontaktene som brukes til telefoni er heller ikke godkjente til cat5 nettverk. praksis sier derimot at det fungerer, men du vil få redusert hastighet og i noen tilfeller korte avbrudd. så hvis det er cat5 du har liggende mellom kontaktpunktene så må du sjekke at den er terminert riktig i kontaktene. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 (endret) dersom det er en vanlig tvunnet categori 5 kabel er det mulig å kjøre nettverk over denne ja.. Det er faktisk mulig å kjøre BÅDE telefon og nettverk over en slik kabel. Koblingsskjema er jeg ikke sikker på, men det er nok mulig med litt modifisering av koblinger i kontaktene. EDIT: takk JaViZ, det var terminering som var navnet. ikke koblingsskjema Endret 16. juli 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
petterg Skrevet 16. juli 2004 Del Skrevet 16. juli 2004 Om kablene i veggen er av god nok kvalitet (cat 5) kan du med litt triksing utnytte dem, men det kommer en rekke forutsetninger inn, så det blir umulig å gi et sikkert svar. Det eneste sikkre er å prøve. Om kablene er av noe dårligere kvalitet kan du med litt flaks også bruke dem, men du må f.x. manuelt sette ned hastigheten til f.x. 10mbits eller kanskje enda lavere. (Så vidt jeg husker har DI714 mulighet til å gjøre dette, så du slipper å gjøre det på hver enkelt PC.) Hvis kablene var tiltenkt telefon, og ingenting annet, er kontaktpunktene sansynligvis paralell koblet på samme kabel. Det skaper problemer. Ethernet er bygget opp rundt ende-til-ende kabling. Dvs roteren skal stå i den ene enden, pc'n i den andre. I mellom disse skal det kun være kabel. Telefon kablene er sansynligvis en lang kabel som går rundt huset, og ved hvert uttak er det et brudd i tvinninga av trådparrene hvor det er montert en kontakt, så fortsetter kabelen til neste uttak, hvor det er på samme måten. Disse bruddene i tvinninga skaper forstyrrelser i signalet. Hvor mye er usikkert. I tillegg vil forgreningen skape refleksjoner. Om du setter en maskin på et uttak som ikke er i enden av ledningen (og routeren står i en ende) vil signalet gå begge veier i ledningen. Når signalet kommer til den enden hvor det ikke er noen router vil det reflekeres, og omsider komme svekket og forstyrret fram til routeren. Dermed ødelegges også de signalene som i utgangspunktet går riktig vei. Om du skulle sette to maskiner på samme kabel blir det garantert kaos. (Dette blir som å kaste steiner i vannet for etterpå å analysere bølgemønsteret steinene laget.) Men du kan jo ha flaks: Prøv å sett ned hastigheten så kanskje det går med en maskin av gangen. (Hadde det vært coax kabler ville dette gått fint.) Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 16. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2004 Telefon kablene er sansynligvis en lang kabel som går rundt huset, og ved hvert uttak er det et brudd i tvinninga av trådparrene hvor det er montert en kontakt, så fortsetter kabelen til neste uttak, hvor det er på samme måten. dette stemmer. slik jeg ser det er det altså mulig å bruke kabelen - med én pc og passe på å la den ende ved den kontakten jeg bruker. problemet er at jeg har to pcer i dag, en stasjonær og en laptop, hvorav sistnevnte er koblet opp mot router trådløst. den stasjonære er koblet med en kabel som nå ligger rett over stuegulvet, noe som ikke er spesielt hendig. telefonkabelen går fra gangen, gjennom stuen (hvor laptopen står) og videre inn på kontoret hvor den stasjonære står. dermed blir vel den enkleste løsningen å koble den stasjonære til telefonkabelen (cat5) og forsette å ha laptopen trådløs. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 17. juli 2004 Del Skrevet 17. juli 2004 kanskje det går, kanskje ikke. Du må nesten bare prøve. Om kabelen brukes til telefon også, bør du sjekke med voltmeter at det ikke er gjort noen ustandardiserte koblinger før du setter den i pc'n. Du kan risikere å brenne opp netverkskortet! Er det ikke mye greiere å legge en cat5 kabel di du trenger den? komplett selger 100m trommel for under 200kr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå