Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig og lage nettradio?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det fins nok mange programmer som som gjør dette for deg.

 

det som kansje blir et problem med mange lyttere er ut-hastigheten på internettlinja di.. for å få okei lyd burde du streame i minimum 64kbit/sec

hvis du da har ADSL med 128kbit/sec ut-hastighet vil dette i teorien si 2 lyttere.

 

correct me if im wrong..

Lenke til kommentar

Lett som bare det. Mange forskjellige progs du kan bruke, men for nybegynnere er egentlig nullsoft sin "Shoutcast" sammen med winamp enkelt og greit. Du trenger en shoutcast server og shoutcast plugin til winamp, så kobler du til serveren og spiller i vei via. winamp! Litt fikling, så har du også mic som funker på radioen og riktig lydnivå ut.

 

Men som granhus sier så setter ofte linjehastigheten din en liten demper på gleden. 2 lyttere i 64kbps kan du glemme hvis du har spesifisert 128kbps ut :(

Men at du må ha 64kbps for å kjøre en liten nettradio er jeg ikke enig i. Regner med at du har tenkt å gjøre det for å ha det litt gøy, og da holder det gjerne med mye mindre bitrate. Prøv deg fram, så finner du fort ut hvor mye du trenger!

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg det til :D

Men hvordan får jeg andre til å få lyttet?

Hva må de ha, og hva må jeg gjøre?

Grattis :)

 

Du må åpne den porten du sender på i ruteren din hjemme, så kan de andre koble seg til IPen din med f.eks. winamp og høre på radioen din.

 

IPen din finner du ved å gå på weg, f.eks. til hjemmeisa mi http://egtvedt.no/ så står IPen din nederst.

Lenke til kommentar

stian123: hvilken ADSL-leverandør har du? Telenor/Tele2/Bluecom gjetter jeg fra hastigheten din - husk at riktig port må være satt opp i instillingene til Shoutcast, og trafikk på denne porten må også være åpnet i routeren/modemet ditt før noen på utsiden kan koble seg til og lytte.

Lenke til kommentar
stian123: hvilken ADSL-leverandør har du? Telenor/Tele2/Bluecom gjetter jeg fra hastigheten din - husk at riktig port må være satt opp i instillingene til Shoutcast, og trafikk på denne porten må også være åpnet i routeren/modemet ditt før noen på utsiden kan koble seg til og lytte.

Jaok..

Bruker Telenor ADSL

Men jeg veit ikke hvordan jeg gjør det..

Lenke til kommentar
i serveren står det:

[yp_add] error connecting to yp.shoutcast.com

 

Er det fordi porten ikke er åpnet?

Vet dessverre ikke noe mer :/

 

Du må åpne en port i ruteren din slik at brukere utenfor nettet ditt klarer å koble seg til. Du kan dog teste lokalt ved å dytte inn din lokale IP i winamp på "Open URL...". Det er kanskje 7-8 år sia jeg satte opp min første og eneste shoutcasttjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...