Gå til innhold

Norsk ordbok i OpenOffice

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som kan gi meg en enkel framgansmåte for hvordan jeg får lagt inn norsk ordbok i OpenOffice, kører Mandrake 10.0. Har prøvd å følge diverse framgangsmåter jeg har funnet rundt på nettet men uten suksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, ordlisten er ikke vansklig å instalere. men dersom du skal ha den norske oversettingen, det er verre.

men først må du instalere myspell-no

"Norwegian bokmål dictionary for myspell

This is the Norwegian bokmål dictionary for myspell spellchecker

which is currently used within OpenOffice.org and the mozilla

spellchecker."

og/eller aspell-no

"Norwegian dictionary for aspell

Those are the Norwegian dictionaries, to be used with

aspell to check and correct spelling in Norwegian texts."

i openoffice aktiviserer du det under "tools - options -language settings - writing aids"

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å installere norsk stavekontroll på enten linux eller i windows. Den eneste måten jeg fikk det til på tilslutt (på begge operativssystem) var å legge inn språket rett etter du har installert openoffice/staroffice (altså uten å starte programmet).

Hvis ikke får du ikke valgt norsk som standardspråk.

Forresten, har ikke du rettighet til å få deg en gratis lisens til Staroffice? Jeg får gratis lisens av Universitet i Bergen.

Edit: Dårlig skrevet, er trøtt, men du tar poenget : :ohmy:

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
If you are a student, researcher, staff, or faculty member you can download StarOffice for free from Sun's Software Download Center. Login into the Sun Software Download Center by using your user name and password. If you do not have a user name or password for the Sun Software Download Center please register.

http://www.sun.com/products-n-solutions/ed...staroffice.html

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Det høres jo flott ut, men hva er forskjellen/fordelen med dette i forhold til OpenOffice?

StarOffice er offisielt støttet av det bitte lille programvarehuset Sun, mens det er OpenOffice.org-teamet som har stått for størstedelen av programmeringen (om du sjekker litt etter, så heter programfila til openoffice soffice(.exe på windows)).

Jeg syns selv at StarOffice henger litt etter OpenOffice, men du får endel fine tilleggsting i StarOffice, f.eks. cliparts og fonter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...