Gå til innhold

Er raptor diskene verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testet med samme OS (samme installasjon flyttet fra en WD1200BB til en WD740GD. Samme partisjon størrelse på OS partisjonen (C: (20GB) og seperat Vmem partisjon (2.5GB)).

Forskjellen er ikke SÅ stor, men jo mer du laster i starten jo større er forskjellen virker det som (logisk nok).

WD1200BB: fresh install: 28s alt installert: 45s

WD740GD: fresh install: 20s alt installert: 28s

Det jeg har gjort er å bruke Discwizard til å flytte OS til ny disk, frem og tilbake.

Jeg laster MB5, Daemon toolz, Nvidia NvMixer i oppstarten (antivir ikke installert før denne testen).

En annen morsom ting er at jeg før kjørte 2 stk 1200BB i Raid0 som systemdisk, og èn Raptor 74GB er _vesentlig_ raskere på vesentlige ting (oppstart av programmer ol). Tar en med utgiftene en eventuelt må ut med for en RAID kontroller med i regnestykket blir ikke en Raptor så dumt egentlig. Spesielt ikke for Gamere og personer som driver mye med bilder ol som dere har nevnt før.

Jeg er glad jeg valgte en Raptor ihvertfall :)

Edit: lyd og varme?

Bortsett fra en knatring de første dagene er den mer stillegående enn det meste jeg har vært borti av HDD`s og jeg er var for lyd. Varm blir den ikke, ei heller krever den spesielt god ventilasjon i forhold til de andre diskene jeg har fra WD og Seagate (både WD1200BB og Seagate Barracuda`ene mine blir vesentlig varmere selv uten ventilasjon). Det er tross alt ribber på denne HDD`en, og de fungerer nok _vesentlig_ bedre enn en påklistret ribbe....

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Her er en liten sammenligning jeg har kjørt på mine Raptorer :cool:

Raid 0 på Raptor 36 mot single Raptor 74 i HDtach 2.70 :

WD36 RAID 0 --- WD74

-Access time 9.6 ms --- 9.8 ms

-Read Burst 162.1 MB/s --- 116.8 MB/s

-Read Maximum 118.9 MB/s --- 73.4 MB/s

-Read minimum 36.7 MB/s --- 46.4 MB/s

-Read average 60.7 MB/S --- 65.0 MB/s

I og med diskusjon om raid vs single tenkte jeg det kunne være litt interessant å se forskjellen.

Dere får tolke den som dere vil.......

EDIT : Kan forøvrig legge in test resultater fra PCmark 2002 HDtest siden jeg har de og.

WD36 Raid 0 = 2459

WD74 = 1729

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Har noen HDtach 2.7 data jeg og:

Raptor 74GB - `cuda7200.7 80GB

`cuda IV80GB - WD1200BB 120GB

HDtach-4HDD_thumb.jpg

Eneste negative tingen jeg har å si om disken er at ventilasjonshullet på undersiden av disken (senter av platehodet) kan lage trøbbel dersom disken(e) under avgir mye varme (da disken vil trekke inn den oppvarmede luften fra disken under). Dette ventilasjonspunktet krever at en har litt plass under disken (jeg kjører nå disken nederst i min HDD kasse).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...