Gå til innhold

Er raptor diskene verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer å kjøpe meg en 10000Rpm harddisk, men har hørt at det er lite/ingen forskjell i praksis? Jeg kjører en del spill, redigerer, og surfer på pc`en. Hva anbefaler dere?

Jeg har lest en del om disse diskene og de er klart bedre enn en vanlig IDE disk, så du vil merke en del forskjell i ytelse om du kjører det som en systemdisk. Oppstart av Win og slike ting vil gå mye raskere.

Om en ting er verdt pengene eller ikke kan jo diskuteres, siden alle verdsetter penger og andre objekter forskjellig ;)

Lenke til kommentar

Har en 36.7 GB raptor som oppstartsdisk selv. Er meget fornøyd med den. Selvsagt klarer de aller fleste seg med en vanlig 7200-RPM disk.

Å kjøpe KUN en raptor disk gir i mine øyne ALT for lite lagringsplass per dags dato. Den største disken er på kun 74 GB, noe jeg personlig ikke hadde klart meg med på en PC. Spørsmålet er hva du skal bruke PC'en til. Hvis det er til spill ville jeg heller gått for en 200 GB S-ATA disk som du får for halve prisen av en 74 GB raptor.

Som overnevnte sier, er disken veldig bra å bruke som OS-Disk. Windows og windowsprogrammer laster og jobber mye raskere enn de gjør med vanlige IDE disker.

Det er vell opp til alle og enhver å vurdere om det er verdt det. Som en budsjett PC, er det ikke verdt det.

Hva skal du bruke disken/PC'en til ?

-z00l-

Lenke til kommentar
Jeg kjører en del spill, redigerer, og surfer på pc`en.

Til det bruket kan du nok merke:

* at spill lastes inn på rundt 90% av tida en vanlig 7200rpm-disk bruker

* at åpning og lagring av de redigerte bildene/filmene går på ca 80-90% av tida

* ingenting på surfing

Det ER altså en ytelsefordel, men det blir opp til deg å vurdere om ytelsefordelen er stor nok til å veie opp for alle ulempene (liten lagringsplass, høy pris, stor varmeutvikling og behov for harddisk-vifte).

Lenke til kommentar

Har selv en 36GB disk i den ene maskinen min sammen med en 200GB Disk.

Bruker raptoren til system og den er så absolutt verdt pengene. Alle som sier noe annet har rett å slett ikke prøvd. Med den så starter in maskin på 7-10 sekunder. Men til redigering vill jeg gått for et par billige standard ide disker på160-200GB i raid 0. Det pløuss en raid systemdisk tror jeg hadde funket meget bra for deg.

Lenke til kommentar
Jeg kjører en del spill, redigerer, og surfer på pc`en.

Til det bruket kan du nok merke:

* at spill lastes inn på rundt 90% av tida en vanlig 7200rpm-disk bruker

* at åpning og lagring av de redigerte bildene/filmene går på ca 80-90% av tida

* ingenting på surfing

Det ER altså en ytelsefordel, men det blir opp til deg å vurdere om ytelsefordelen er stor nok til å veie opp for alle ulempene (liten lagringsplass, høy pris, stor varmeutvikling og behov for harddisk-vifte).

Raptor diskene blir ikke så varme at det gjør noe. Dessuten er støynivået på en, etter min mening, lite irriterende frekvens.

Jeg hadde en 36GB i HTPC`en min, og da jeg byttet hdd for et par uker siden til en WD 200 S-ATA så trodde jeg ikke mine egne ører.

WD 200 gir en mere irriterende uling enn raptoren. Mulig det er en dB eller to mere støy fra raptor, men frekvensen er hvertfall på et annet nivå.

De andre faktorene er jeg dog enig i.

DrE

Lenke til kommentar

Den er grei dere. Har bestemt meg for å ikke kjøpe den. Så liten ytelsesforskjell merker jeg ikke engang.

Forresten dere, hva synes dere om dette oppsettet her?

Asus P4C800 DELUXE hovedkort kr1600

Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 512K( socket 478) kr2000

PC-3700 DDR 512 x 2 Kit 2.5-4-4-7 466Mhz

(OCZ 1024MB EL Dual Channeloptimized ) kr 2700

Chieftec CX-03 kr 875

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB Kr 5000

DiamondMax Plus9 8MB 160GGb x2 kr 1800

NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern kr 795

Thermaltake Silent strømforsyning 560W Silent Purepower Serie kr1150

Skal holde dette her en stund?

Lenke til kommentar
Den er grei dere. Har bestemt meg for å ikke kjøpe den. Så liten ytelsesforskjell merker jeg ikke engang.

Forresten dere, hva synes dere om dette oppsettet her?

Asus P4C800 DELUXE hovedkort kr1600

Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 512K( socket 478) kr2000

PC-3700 DDR 512 x 2 Kit 2.5-4-4-7 466Mhz

(OCZ 1024MB EL Dual Channeloptimized ) kr 2700

Chieftec CX-03 kr 875

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB Kr 5000

DiamondMax Plus9 8MB 160GGb x2 kr 1800

NEC DVD-brenner ND-2510 bulk, intern kr 795

Thermaltake Silent strømforsyning 560W Silent Purepower Serie kr1150

Skal holde dette her en stund?

Ser greit ut det, men hadde jeg vært deg ville jeg også hatt en Raptor som systemdisk når du skal ha et nytt system. Vi snakker om ytelse som vil gjøre at maskinen vil være rask på "alle" områder, så da er det ikke noe vits å ha en "treg" IDE disk som systemdisk når du har raske komponenter på alle andre områder.

Bare min mening.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe Maxtor disker, ikke etter mine erfaringer iallefall... Hadde en Diamondmax 120gb, den bråkte mye når den søkte på disken, har også et par raptore og en 200gb WD som jeg synes bråker mindre, og et par 80gb WD som høres ut som turbiner.

Ellers så krasja disken etter et par mnd. Den rota til boot records og var klin umulig å få på rett kjør igjen. Fikk imidlertid redda ut alt av data. For å få den lesbar igjen måtte jeg fjerne alle boot recorts og MFT tabeller, og så skrive over hele disken (semi-low level format). Så fungerte disken noen mnd til før det krasja totalt og ble sendt inn. Nå hadde lesehodene fått litt "hikke".

Det er merkbar forskjell mellom en 7200 disk og raptor, men om den er verdt prisen er opp til deg. For min del er den absolutt det.

Lenke til kommentar

Hmm...hele oppsettet kommer på rundt 17500kr.Har ikke råd til en raptor da... eneste mulighet er å bytte skjermkortet til 6800GT og kjøpe en raptor..men jeg har ikke lyst til å gå glipp av grafikk-ytelsen.

Skulle spørre om en annen ting og. Prescott har 1MB catch, northwood 512, likevel er det mange som sier at northwood yter bedre ? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Hmm...hele oppsettet kommer på rundt 17500kr.Har ikke råd til en raptor da... eneste mulighet er å bytte skjermkortet til 6800GT og kjøpe en raptor..men jeg har ikke lyst til å gå glipp av grafikk-ytelsen.

Skulle spørre om en annen ting og. Prescott har 1MB catch, northwood 512, likevel er det mange som sier at northwood yter bedre ? Stemmer dette?

Det stemmer at Northwood yter jevnt over bedre enn Prescott. Men den aller viktigste grunnen til og gå for Northwood er at den er my kjøligere enn Prescott. Prescott er en svært varm cpu.

Tror jeg ville valgt ett 6800U framfor GT i stedet for å kjøpe en raptor. Raptoren kan du altids kjøpe senere en gang. Men husk at HD'en er den treigeste delen i en PC så her er det litt å hente :)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Bruker raptoren til system og den er så absolutt verdt pengene. Alle som sier noe annet har rett å slett ikke prøvd. Med den så starter in maskin på 7-10 sekunder. Men til redigering vill jeg gått for et par billige standard ide disker på160-200GB i raid 0. Det pløuss en raid systemdisk tror jeg hadde funket meget bra for deg.

7-10 sekunder?? Da har du ikke en raptor, men en flash disk :p

Fra når er det liksom det tar 7-10 sekunder? Fra skrivebordet er lastet og til alle programmene har startet?? 7-10 sek, aldri i verden :)

Lenke til kommentar

7-10 sekunder?? Da har du ikke en raptor, men en flash disk :p

Fra når er det liksom det tar 7-10 sekunder? Fra skrivebordet er lastet og til alle programmene har startet?? 7-10 sek, aldri i verden :)

Jeg ser i siggen din at du også har en raptor (74GB).

Hvor fort går det å starte opp XP? Og fra hvilket punkt i prosessen fra du slår på PCen.

Jeg har vurdert raptor selv men er usikker enda. Man får jo veldig liten lagringsplass til veldig mye penger... :roll:

Edit: Testet nylig med min IDE-disk. Det tok 51 sekunder fra jeg trykket påknappen til skrivebordet kom fram. Så hvis det tar 7 sekunder med en raptor :p så kjøper jeg en tvert.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...