Gå til innhold

LCD eller CRT - forvirret

ejen

Anbefalte innlegg

Ja det spørs. Føles litt rotet å returnere skjermen men hvis en kjøper ny LCD vill en jo ha det beste som går å få for de penger man legger ut.

Vore ekstremt interssant med testet av 710T:en her på hardware.no, please enden & co, droppe ferien og teste skjermen nå ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe ny skjerm til maks 5000 kr. Valget står

mellom en 19" CRT og en 17" LCD.

...

Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør kjøpe LCD i stedet for CRT? (Jeg bryr meg ikke om verken størrelse på skjermen eller strømforbruk.)

Utifra dine spørsmål så kan jeg ikke se at noen har lagt frem noen gode argumenter for at LCD er bedre enn CRT når kriteriene ang. størrelse og strømforbruk ikke er gjeldene (regner med at størrelse og estetikk er det samme). Vil gjerne like å se noen gode argumenter for LCD. Slik jeg har fått inntrykk fra en rekke tester så er vel CRT det som til dags dato kan reprodusere de beste bildene, både for "profesjonell" bildebehandling og spilling. Tar jeg feil?

(heldigvis så har vi jo objektive skjermtestere i HW.no som sikkert kan belære meg).

Forøvrig, ikke glem hva Erlend spør om i sin post ... sexy skjermer er ikke alt i denne verden. :)

jim

Lenke til kommentar
Hadde vært intresangt å vite om det kanskje hjelper å løsne litt på skruene til plastrammen, tenk om det hadde vært "The magic trick"  :roll:

Akkurat det spørs det om jeg tør.

Har du digital kamera? Kan du ta bilde av baksiden på skjermen å legge det ut... Er litt intressert i hvor skruene sitter. Jeg er nesten sikker på at det er plastrammen som klemmer LCD skjermen så det blir "Vrengte" farger langs kantene :hmm:

Lenke til kommentar
Vore ekstremt interssant med testet av 710T:en her på hardware.no, please enden & co, droppe ferien og teste skjermen nå ;-)

Det er ikke så lett å få tak i kontaktpersonen vår med samsung for tiden. Jobber med saken.

Ferie? Det jo test-tid. Har du ikke sett aktiviteten i det siste :)

Lenke til kommentar

Ebola_4_U: Jeg er enig i at ingen har svart direkte på det opprinnelige spørsmålet mitt. Grunnene til at jeg kjøpte LCD-skjerm var at det skal være mer behagelig å se på i lengden, og at jeg hadde lyst til å prøve noe nytt. Noen andre argumenter enn dette fikk jeg verken her i forumet eller på no.it.maskinvare.diverse.

Hoax: Jeg kan låne et digitalkamera og ta bilde. Baksiden av skjermen ser slik ut: Det er to skruer nær nedre kant. Disse ser ut til å feste selve skjermen til en slags "bakdel" med tomrom i.

Jeg har kikket mer på film med skjermen i dag. En ting som slo meg, var at mørke områder blir til en dansende grøt av farger. Dette alene gjør det egentlig uholdbart å se på film med skjermen. Kan det skyldes at 710T er en dårlig skjerm? Eller begynner jeg allerede å se begrensningene til LCD-skjermer?

Endret av ejen
Lenke til kommentar

Det tomromet du beskriver er vel for å sette festet hvis du skal bruke vegg/bord arm istedenfor den medfølgende foten tror jeg...

Det skal ikke være no problem å se film på en bra LCD skjerm, er vel DivX eller DVD rippet materiale du ser på og ikke DVD?

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe ny skjerm til maks 5000 kr. Valget står mellom en 19" CRT og en 17" LCD. Jeg har funnet mye informasjon om LCD og CRT, blant annet ved å lese dette forumet. Det er tydelig at LCD er det man skal ha nå til dags. Men jeg forstår ikke hvorfor LCD er bedre enn CRT.

Slik jeg har forstått det av tester på hardware.no, er det alltid et eller annet galt med LCD-skjermene; enten er fargene dårlige, eller det er etterslep i spill. Er det umulig å få en LCD-skjerm som har _både_ fine farger og ikke noe etterslep? Det er jo nettopp disse egenskapene en CRT-skjerm har! Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør kjøpe LCD i stedet for CRT? (Jeg bryr meg ikke om verken størrelse på skjermen eller strømforbruk.)

Et tilleggsspørsmål: har noen erfaringer med Samsung Syncmaster 710T? Jeg finner ingen tester av denne skjermen.

- Erlend

Jeg prøvde meg på en 20" Formac LCD med <15ms respons tid. Skal ha utmerked farger til professional bruk, www.formac.com for info. Skjermen ligger på gott over 10.000kr.

Jeg leverte den til bake og bruker i dag en 22" CRT fra Mitsubishi med Superbright Diamontron bilderør.

LCDen var utrolig god i windows og i all 2d men når det gjeler spill.. nix nix.

CRTen har bedre farger og er like skarp men veier hele 25Kg mer.

Jeg mener å LCDen er råe men ikke helt råe nok sammenlignet med HIGH END CRT fra Mitsubishi/Nec eller Sony/Phillips etc.

Lykke til,

Simon

Lenke til kommentar

formac har ikke 15 ms. Noen burde saksøke det selskapet...

se på specks

15ms average (10ms rise, 25 ms fall)

Hvordan de har kommet frem til 15 har jeg ikke den villeste fantsi om.

Responstiden på den der er 35 ms...

Så skal de ta "avarage" altså gjennomsnitt... Som er 35 / 2 noe som gir 17,5

Denne suger til spill.....

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke om verken størrelse på skjermen eller strømforbruk

da er det jo avgjort, CRT.

har du lest guiden til dahle? (mest sannsynlig den han linket til i sin første post her)

den sier alt om fordeler og ulemper med LCD og CRT, og den er etter mitt syn upartisk. (selv om jeg vet at han foretrekker LCD)

CRT eier LCD på bildekvalitet, det er fordi det er fysisk umulig å lage en LCD skjerm som er like god som en CRT grunnet størrelsen på pixlene kan ikke være mindre. (kan ikke fortelle deg noe teknisk her, bare at slik er det)

CRT flimrer, men siden øyet ditt ikke tar mer enn 60 bilder i sekundet, kan du bare såvidt merke det om du har en skjerm som har 100++hertz. ja det er mange som legger merke til dette og ikke orker det, men det er like mange der igjen som kan se pixlenes svarte kant på en LCD skjerm, deriblandt meg. det plager meg like mye som det plager LCD fans at CRT skjermen flimrer.

døde pixler osv er ikke noe å tenke på, da dette er feil med produktet, og ikke ment, så man kan vel ikke regne det som en downside med LCD, eventuelt med CRT om det skulle være noe galt med den.

vet ikke heeelt hvorfor jeg poster dette, siden det ser ut som du har valgt å gå for LCD. om du egentlig ikke bryr deg om at CRT er bedre på bildekvalitet. altså, at det du får fra en LCD (kvalitet vel å merke) er nok for deg, mener jeg også at du burde gå for LCD.

om du legger penger i det, så er det jo egentlig ingen dårlige skjermer. er du ikke nødt til å ha best bilde, gå for LCD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Har en Acer AL922 19" LCD skjerm og er faktisk meget fornøyd. Har dessverre ikke funnet noen tester om denne skjermen for å se hva "allmenheten" synes om den. Kanskje Øyvind Dahle vet om noe? =)

Lenke til kommentar
Det skal ikke være no problem å se film på en bra LCD skjerm, er vel DivX eller DVD rippet materiale du ser på og ikke DVD?

Neida, det var originale DVD-filmer alle sammen. The Two Towers er filmen der de "dansende fargene" kom best fram.

Nå håper jeg bare at returen går smertefritt.

Endret av ejen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...