Gå til innhold

LCD eller CRT - forvirret

ejen

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny skjerm til maks 5000 kr. Valget står mellom en 19" CRT og en 17" LCD. Jeg har funnet mye informasjon om LCD og CRT, blant annet ved å lese dette forumet. Det er tydelig at LCD er det man skal ha nå til dags. Men jeg forstår ikke hvorfor LCD er bedre enn CRT.

Slik jeg har forstått det av tester på hardware.no, er det alltid et eller annet galt med LCD-skjermene; enten er fargene dårlige, eller det er etterslep i spill. Er det umulig å få en LCD-skjerm som har _både_ fine farger og ikke noe etterslep? Det er jo nettopp disse egenskapene en CRT-skjerm har! Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør kjøpe LCD i stedet for CRT? (Jeg bryr meg ikke om verken størrelse på skjermen eller strømforbruk.)

Et tilleggsspørsmål: har noen erfaringer med Samsung Syncmaster 710T? Jeg finner ingen tester av denne skjermen.

- Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LCD tar mindre plass, er lett, flimrer ikke, avgir mindre varme, bedre for øynene vil jeg påstå.

Ulemper med LCD er vel "Ghosting" og noe dårlig farge på noen merker og modeller, døde pixler er heller ikke kult.

Ulemper med CRT er flimring, varme, størrelse, vekt. på flatskjerm har du korreksjons linjene som selv på nye skjermer er irriterende (To vannrette linjer med noe som kan minne om LCD sine fryktede døde pixler)

Jeg kjøper ihvertfall heller en 17" LCD til 5000 enn 19" CRT

Har betillt meg en Samsung Syncmaster 710T i dag, kan lage en brukertest. Får den nok ikke før i neste uke siden jeg bestillte gjennom jobb sammen med mange andre. HW Test-crewet skal vist også ta inn denne å teste den ifølge enden (moderator)

Lenke til kommentar

om du trives i en oppløsning, vil ha en stilig skjerm som tar lite plass og ikke flimrer og samtidig vil bruke noen tusen så er lcd tingen. om du spiller mye, bruker forskjellige oppløsninger, ikke har sparsomt med plass så er crt tingen. er egentlig hovedsaklig økonomi jeg mener gjør at crt fremdeles er et bedre valg ( har hatt og prøvd mange lcd og crt), men når prisen går ned noe ville jeg valgt lcd :yes:

Lenke til kommentar

Takk for svar!

NEC-skjermen som Øyvind foreslo, ser ut til å være god til alt. Den er definitivt en skjerm jeg vurderer å kjøpe. Det er dumt at det ikke finnes noen tester av Samsung 710T ennå, den har jo både lavere responstid og høyere kontrast enn NEC-skjermen.

Jeg kan ikke regne med å kjøre alle spill i 1280x1024, til det har jeg ikke rask nok maskin. Men slik jeg har forstått det, er ikke fallet i bildekvalitet noe problem i spill.

Jeg kommer nok til å irritere meg grenseløst over eventuelle døde pixler. Men om jeg kjøper skjerm på nett, kan jeg jo bruke angreretten.

Jeg heller mot LCD-skjerm...

Lenke til kommentar

La meg presisere at vi er ekstremt pirkete på bilde når vi sier at noe ikke er 100% i fargene. Dette gjør vi ved sammenligning og ut fra egne preferanser. Jeg tipper at de fleste skjerer på markedet som vi gir bedre kommentar enn nja duger for mannen i gata. Du ser atrødt er rødt, selv om den kanskje ikke er helt den nøyansen vi mener den skal ha :)

Skal forøvrig se om jeg får huket tak i Samsung imorgen og se om de har en 710T å låne bort. Hvis ikke møte jeg opp på trappa til Hoax en dag snart :p

Lenke til kommentar

Jeg har fått skjermen (Samsung 710T). Dessverre viser det seg at baklysene skinner veldig gjennom svarte områder. Dette er verst i øvre kant av skjermen, og ødelegger bl.a. når jeg ser på film. Skuffende. Jeg skal returnere skjermen, og sannsynligvis kjøpe en NEC 1760 NX i stedet. (Jeg burde vel ha fulgt det rådet hele tiden, hehe.)

Pivot-muligheten er forøvrig veldig nyttig.

Lenke til kommentar

Jeg synes i hvertfall at baklysene er et problem. De skinner gjennom mørke farger i kantene. Øverste kant er det verste området. Uten å ha målt, tipper jeg at skjermen først blir helt svart 2 cm under den øverste kanten.

Lenke til kommentar

En ting jeg husker fra da jeg hadde en laptop fra Compaq var at LCD skjermen var lys langs kantene... Det som gjørde at det ble sånn var at plast"rammen" som holder skjermen i topplokket var for stram og klemte selve skjermen, kan det være det samme på denne 710T skjermen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...