Raz Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Hei alle, jeg starta it-karrieren min på en Commodore 64. Der oppdaget jeg demoer og "Future Composer". På Amigaen brukte jeg SoundTracker, FastTracker og ProTracker for å lage musikk. Ei stund brukte jeg FastTracker 2 på pc. Nå er det gått noen år siden jeg sluttet med dette. Lurer derfor på hva dere her på forumet bruker når dere lager musikk? Er trackeren's dager talte? Isåfall, hva slags programvare og ikke minst hardware er et minstekrav? Takk Lenke til kommentar
oleisbest Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Du kan bruke et program som heter FruityLoops til å lage beats. Dette er et ganske oversiktelig og greit program å bruke. Demo kan hentes HER Hvis du skal legge vokal over det du har laget kan du bruke et program som heter for Soundforge. Av hardware er det greit å ha en greit lydkort og en alright mick. Kommer jo helt ann på hvor bra kvalitet en er ute etter. Lenke til kommentar
IIIvolt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Alt kommer an på hvor seriøs du er, og hvor mye penger du har lyst til å bruke. Mange bruker sikkert trackere i dag også, uten at jeg vet så mye om det lenger. Men hvis du er en nybegynner, og har lyst til å prøve deg på ting som ikke er så langt unna det de proffe driver med, så anbefaler jeg Propellerheads Reason. Og når det gjelder lydkort anbefaler jeg å begynne med noe enkelt, f.eks. Sound Blaster Audigy 2 NX, eller helst noe slikt som E-mu 1212M. Du bør også skaffe deg en MIDI-kontroller (etterhvert (til å styre f.eks. Reason med), og et par skikkelige studio monitorer. Men det er jo pengene som styrer, og jeg vet ikke hva du har lyst til å bruke eller hvor seriøs du er / har lyst til å bli. Så jeg bare summerer anbefalingene og eksemplene. Software: - Propellerheads Reason. - 3395,- Lydkort: - E-mu 1212M - 2395,- MIDI-Kontroller: - Novation Remote25 - 2995,- Studio monitorer: - Alesis Monitor one Active MKII - 3950,- Sum (eks. frakt): 12735 kr. Alle priser er hentet fra Procom Music PS: Man må jo ikke kjøpe alt på en gang Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 trackerens dager er absolutt ikke talte! fins mange bra programmer der ute som er omtrent like gode som profesjonelle programmer nevner her modplug og renoise. begge har støtte for vst og asio og slikt som moderne utstyr har. bruker selv modplug og er meget fornøyd med det. forresten så har renoise et ganske lignende utseende som fastracker. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Kjøp et nummer av Computer Music hos Narvesen. Der følger det med en omfattende pakke på CD'en med en suite med sequencer, synther, sampler, tromme-maskin og annet stash (CM Studio) du trenger å komme igang med. Spesialnummeret av CM, "Beginner issue" eller noe sånt, som er i handlen nå, vil velgi deg en grei oversikt over status for mange lyd-relaterte temaer. Så kan du jo se etterhvert om du trenger noe mer kostbart enn det CM har å by på. (NOK 148) Når det gjelder lydkort, ser det ut til at den nye serien fra E-mu gir veldig mye for pengene med innebygd DSP m/effekter og mikser. Det finnes imdlertid en billigere versjon enn 1212M som allerede er nevnt, nemlig M-Audio 0404 som du får for ca. 1200 hos procom.no. Den har litt færre innganger og ikke like avansert A/D-konverter, men er likefult et svært prisgunstig og bra alternativ. Et annet alternativ er f.eks. å kjøpe den eksterne lyd-modulen M-Audio Firewire Audiophile (ca. 2500 hos procom). Der følger det med en SW-bundle som bl.a. inneholder en nedskallert versjon av Reason. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå