Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT router + trådløs router fra TOPCOM

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er nok et problem som har blitt diskutert tidligere. Dessverre mener jeg at mange svarene som gis er noe for generelle. Skulle gjerne fått litt mer detaljer.

Ok, slik er problemet: Har en NGT Netopia router. Den kjører både NAT og DHCP.

Har koblet utgangen på Netopiaen til WAN inngangen på routeren fra TOPMCOM.

En PC jobber nå tråløst mens en annen er koblet til switch porten på TOPCOM.

Alt fungerer, både kryptering WEP og MAC filtrering. Problemet er at også

TOPCOM routeren kjører NAT og DHCP. Alstå...jeg kjører dobbel NAT og dobbel DHCP.

Det funker men dettte kan ikke være riktig konfigurasjon. Første problemet som dukket opp som følge av slik oppkobling er f.eks. active mode DC++ som slutet å fungere etter at TOPCOM routeren ble hektet på. (NB: Netopia routeren er konfigurert til å

takle active mode i dc++ og det funker fint når den kjøres alene.)

Tanken er følgende: Konfigurere Topcom routeren uten DHCP og NAT. gi statiske

IP'er.

Eller

Route pakkene riktig og konfigurere TopCom routeren på samme måte som

netopia routeren for å få den til å takle active modei dc++ (denne metoden er

nok noe avansert)

Håper noen er snill nok til å forklare eller henvise til en god weblink.

Takk

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er nok bare å deaktivere DHCP serveren til TOPCOM enheten. Så flytter du kabelen fra WAN kontakten til en LAN kontakt. Du vil da bare ha en router som er netopia boksen, og få ip adresser fra denne.

Om du vil ha tilgang til å endre instillinger på TOPCOM boksen må du også endre IP-adressen slik at den kommer i samme subnet som adressene netopia enheten gir ut. 10.0.0.x om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Det enkleste er nok bare å deaktivere DHCP serveren til TOPCOM enheten. Så flytter du kabelen fra WAN kontakten til en LAN kontakt. Du vil da bare ha en router som er netopia boksen, og få ip adresser fra denne.

Om du vil ha tilgang til å endre instillinger på TOPCOM boksen må du også endre IP-adressen slik at den kommer i samme subnet som adressene netopia enheten gir ut. 10.0.0.x om jeg husker riktig.

Har lest at dersom kabelen fra Netopia routeren kobles til LAN inngangen på TOMCOM routern må den være krysset. Er det det slik? Eller kan jeg bare koble kabelen som fulgte med Netopian til LAN porten.

Alex

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...